حمایت از پروژه های دغدغه محور توسط صندوق نوآوری و شکوفایی

به گزارش فناوری فرهنگی، علی ناظمی در نشست خبری در خصوص برنامه‌های صندوق نوآوری و شکوفایی برای سرمایه گذاری روی طرح‌ها و پروژه‌ها گفت: یکی از برنامه‌های صندوق نوآوری و شکوفایی با عنوان «هم سرمایه گذار» است که به وسیله آن طرح‌ها بتوانند بازار خود را به دست بیاورند.

وی افزود: در مدل هم سرمایه گذار، پروژه‌های دغدغه محور کشور که از ریسک بالایی برخوردار است و سرمایه گذاران نیز به سختی حاضر به سرمایه گذاری روی آن پروژه می‌شوند توسط صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت می‌شوند.

ناظمی گفت: در مدل هم سرمایه گذار، به ازای هر واحد سرمایه گذاری شرکت، صندوق نوآوری و شکوفایی ۴ واحد روی پروژه سرمایه گذاری می‌کند.

به گفته معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی تاکنون ۴ مورد از طریق مدل هم سرمایه گذار صندوق نوآوری و شکوفایی با شرکت‌ها همکاری داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: استارت آپ ها و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با مشارکت صندوق‌های جسورانه بورسی تسهیلاتی برای تجاری سازی محصولات خود دریافت کنند.

به گفته ناظمی: در مدل هم سرمایه گذار تاکنون ۶۰ میلیارد تومان از سوی صندوق روی پروژه‌ها سرمایه گذاری شده است.

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: بودجه صندوق نوآوری شکوفایی برای مدل هم سرمایه گذار ۵۰۰ میلیارد تومان است که ما آمادگی داریم در قالب صندوق‌های جسورانه بورسی و خصوصی از پروژه‌ها بدین واسطه حمایت کنیم.

وی در خصوص نحوه سرمایه گذاری دولت در بخش های نوآوری گفت: استفاده از ابزار صندوق برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت اپ ها در گذشته به صورت سرمایه گذاری مستقیم بود.

ناظمی با بیان اینکه نوآوری در همه دنیا تلاش می کند تا بر روی اشتغال تاثیر گذارد، افزود: اگر زمانی بازار نوآوری دچار شکست شود دولت می بایست به طریقی ورود پیدا کند و بخش خصوصی را مورد حمایت خود قرار دهد.

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص روش مستقیم سرمایه گذاری در حوزه های فناور و نوآور گفت: به دلیل مشکلاتی که در بخش سرمایه گذاری مستقیم وجود دارد تصمیم گرفتیم روش های دیگری را در پیش بگیریم. در مدل مستقیم، ۲هزارمیلیارد ریال بودجه را به طرح های کلان اخصاص داده ایم.

وی در خصوص مدل سرمایه گذاری «بازار سرمایه» عنوان کرد: تلاش می کنیم در بازار سرمایه از حداکثر ظرفیت های بازار استفاده کنیم؛ در همین راستا، دو صندوق خصوصی و صندوق جسورانه را ایجاد کردیم که صندوق خصوصی اساسنامه آن آماده شده و در حال ورود به بورس است.

وی ادامه داد: در صندوق جسورانه بورسی که کار خود را در بورس آغاز کرده تلاش می کنیم تا ۴۰ درصد سرمایه را از صندوق نوآوری وارد آن کنیم.

ناظمی تاکید کرد: ورود صندوق های جسورانه به سرمایه گذاری موجب حمایت از استارت اپ ها می شود.

وی در خصوص منابع مالی اختصاص یافته در سال ۹۸ از سوی صندوق نوآوری به صندوق ها گفت: برای ۱۰ صندوق خصوصی و جسورانه ۲,۸۵۰ هزار میلیارد ریال در نظر گرفتیم که در فاز اجرایی قرار دارد.

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به مدل «هم سرمایه گذاری» گفت: در مدل هم سرمایه گذاری، صندوق نوآوری و شکوفایی به صورت مستقیم وارد نمی شود و این امر را به صندوق های پژوهش و فناوری واگذار کرده است.

وی افزود: صندوق های خصوصی و صندوق های جسورانه نیز زیر مجموعه مدل سرمایه گذاری بازار سرمایه به شمار می رود.

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به روش های مکمل برای حمایت از طرح ها خاطر نشان کرد: یکی از روش های دیگری که برای سرمایه گذاری روی طرح ها بنا داریم از اواسط امسال اجرایی کنیم «برنامه انتشار صکوک» نوآوری است که به میزان ۲هزارو ۸۵۰ میلیارد ریال برای این مدل در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص برنامه انتشار صکوک گفت: این مدل برای شرکت هایی است که منابع مالی زیادی دارند و ما می توانیم ضامن انتشار اوراق آنها باشیم. ما در صندوق ضامن آنها می شویم تا بتوانند از بازار سرمایه جذب مالی مناسبی داشته باشند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

 

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد