دنیای مجهز به اینترنت 5G به چه شکل خواهد بود؟

به گزارش فناوری فرهنگی،هر آن که در صنعت وایرلس مشغول به کار است، می‌داند که تا آخر این دهه میلادی، اینترنت نسل پنجم از راه خواهد رسید؛ اما سؤالی که هنوز بی‌جواب مانده، اینکه این اینترنت نسل پنجم به چه دردی می‌خورد؟

روز گذشته شرکت نوکیا پیش‌نمایشی از آنچه قرار است اواخر این ماه میلادی در کنگره جهانی موبایل یا MWC ارائه کند، رو کرد که دربردارنده جزئیاتی از پندار و طرح‌های این شرکت برای نسل پنجم اینترنت است؛ طرح‌هایی که قابلیت‌های شگفت‌انگیزی در دل خود دارد؛ از ایمن‌سازی بیشتر رانندگی تا انجام اعمال جراحی توسط جراحان و پزشکان با ربات‌های وایرلس و البته اینترنت نسل پنجم قطعاً سریع‌تر خواهد بود.

دنیای مجهز به اینترنت 5G به چه شکل خواهد بود؟

سرعتی باز هم بیشتر

قرار است نوکیا یکی از بزرگ‌ترین بازیگران اینترنت نسل پنج باشد و مدعی است ارتباطی مبتنی بر اینترنت 5G را آزمایش کرده که سرعتی برابر با 30 گیگابیت بر ثانیه داشته است؛ این یعنی سرعتی هزار برابر بیشتر از سرعت متوسط اینترنت نسل چهارم یا همان G4.

البته در دنیای واقعی شانس کمی وجود دارد که گوشی هوشمند شما به این سرعت برسد. درختان، ساختمان‌ها، فاصله شما با دکل آنتن و انبوه بسیاری از سایر مشترکان بین شما و این 30 گیگابیت بر ثانیه ایستاده‌اند و در ایران البته اگر اپراتورها را در نظر نگیرید!

اما با این‌ همه، صنعت وایرلس بر این باور است که سرعت 5G بسیار بوده و تقریباً 10 تا 100 برابر سرعت نسل چهارم است. این موضوع را «برایان دالی» گفته است. وی روز گذشته در یک پنل تخصصی مربوط به اینترنت نسل پنجم که از سوی مؤسسه وایرلس CTIA در واشنگتن برگزار شده بود، سخن می‌گفت.

اما این سرعت سریع به مشتریان بیشتری اجازه می‌دهد که در آن ‌واحد و همزمان آنلاین باشند، ظرفیت شبکه‌ها را افزایش می‌دهد و ارتباطات بر روی موبایل را قابل‌اطمینان‌تر می‌کند.

پخش گسترده ویدئو

اکنون استادیوم‌های بزرگ و استاندارد دنیا همگی مجهز به صفحه‌ نمایشی غول‌پیکر برای تماشاگرانی هستند که جایگاه خوبی ندارند، اگر بتوانید یک بازی فوتبال یا یک کنسرت موسیقی را مستقیم از منزل خود ببا اینترنت تماشا کنید، چطور؟ حتی می‌توانید زاویه دید را با دوربین‌های مختلف تغییر دهید و هر کجا که خواستید صحنه آهسته ببینید! و این پخش مستقیم هم بر روی تلویزیونی با وضوح 4K یا تقریباً چهار برابر وضوح HD است.

نوکیا معتقد است این امر با اینترنت نسل پنجم شدنی است.

خودروهای خودران

دنیای مجهز به اینترنت 5G به چه شکل خواهد بود؟

امروزه همه خودروهای خودران که آزمایشی در حرکت هستند، همگی با شبکه‌های وایرلس کنترل می‌شوند؛ اما مشکل موضوع تأخیر یا وقفه‌ای است که بین سنسورها یا حسگرهای خودرو و مرکز داده‌هایی که اطلاعات را به خودرو می‌فرستد، وجود دارد.

از آنجایی ‌که خودروهای خودران امروز دیگر یک واقعیت هستند، باید یک ارتباط مداوم و بی‌وقفه و تأخیر با مرکز داده‌ها داشته باشند و دستورها را از Cloud دریافت کنند؛ بدون هیچ تأخیری. در غیر این صورت احتمال تصادف خودرو بالاست.

اینترنت نسل پنجم با سرعت بالای خود این تأخیر و وقفه را به کمترین حد ممکن می‌رساند و خودروهای خودران را امن می‌کند و لازم نیست که آثار و پیامدهای رانندگی دستگاه‌ها هوشمند به ‌جای عامل انسانی را یادآور شویم.

ربات‌های شبکه شده

ربات‌های جراح می‌توانند ابزارهای بسیار حیاتی برای پزشکان باشند؛ اما این ربات‌ها باید عکس‌العملی فوق‌العاده دقیق و سریع داشته باشند و به‌ محض آنکه پزشک دستوری می‌دهد، Real-Time آن را اجرا کنند. این موضوع البته در مورد همه ربات‌های دیگری که عملیات حساس نظیر تولیدات کارخانه‌ای را انجام می‌دهند، صادق است. این ربات‌ها باید با سایر ربات‌های دیگر در خط تولید در هماهنگی باشند.

نوکیا پیش‌بینی می‌کند که سرعت اینترنت نسل پنجم، امکان ایجاد شبکه‌هایی گسترده از ربات‌ها را برای انجام امور بسیار پیچیده و نیازمند دقت فراهم می‌کند.

واقعیت مجازی

دنیای مجهز به اینترنت 5G به چه شکل خواهد بود؟

وقتی یک ماسک یا هدست واقعیت مجازی را بر روی صورت خود می‌گذارید، وارد دنیایی مجازی می‌شود؛ دنیایی که البته دیگرانی مانند شما در آن هستند. می‌توانید با آن‌ها تعامل کنید و سرگرم شوید و حتی به شکل مجازی با آن‌ها دست هم بدهید!

نوکیا می‌گوید با اینترنت نسل پنجم کاربران واقعیت مجازی می‌توانند همانند وقتی‌ که در دنیای فیزیکی و واقعی هستند، با هم تعامل و تشریک‌مساعی کنند. از هم‌اکنون نشانه‌های اولیه آنچه نوکیا می‌گوید در دستگاه‌های واقعیت مجازی مشهود است.

به عقیده نوکیا، اینترنت نسل پنجم تولد مرحله بعدی قابلیت‌های دنیای بشر است و دنیای خودکار ساختن همه چیز است. «مارکوس ولدون» مدیر ارشد فنّاوری در نوکیا همچنین بر این باور است که «این خودکار سازی در همه چیز که بر بستر شبکه‌هایی هوشمند و نامرئی جریان دارد، کسب‌وکارهای جدیدی را منجر می‌شود، خدمات جدیدی را پدید می‌آورد و در نهایت زمان بیشتری برای انسان آزاد می‌کند.

منبع: تابناک

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد