ذائقه کاربران ایرانی درباره موتور جستجوی بومی

به گزارش فناوری فرهنگی، طرح ملی راه اندازی موتور جستجوی بومی در کشور با هدف توسعه خدمات فضای مجازی مطابق با نیازهای بومی و محلی، افزایش درآمد ملی از طریق کسب درآمد جویشگر بومی، ترویج و گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی در فضای مجازی و نیز کمک به ایجاد مزیت رقابتی برای جویشگر بومی نسبت به رقبای غیربومی تعریف شد.

درهمین حال توسعه زیرساختهای تولید و ارائه خدمات و محتوای جویشگر بومی، توسعه دانش و فناوری جویشگر و نیز حفاظت از اطلاعات و ارتقای امنیت ملی در فضای مجازی از ضرورتهای این پروژه ملی عنوان شد.

در این راستا مرکز ملی فضای مجازی، با تعریف سیاستهای مدنظر برای توسعه موتور جستجوی بومی در کشور، میزان ذائقه کاربران ایرانی در بهره مندی از موتور جستجوی بومی را سنجیده و آخرین وضعیت استفاده از این سرویس را در کشور در مقایسه آن با نمونه های خارجی، اعلام کرده است.

سهم موتورهای جستجوی معروف دنیا در جذب کاربر

مطابق با بررسی های صورت گرفته، موتور جستجوی «گوگل» از کشور آمریکا با ۲۲۵ سرویس و ۷۵ میلیارد دلار درآمد نخستین موتور جستجو محسوب می شود که روزانه ۴ میلیارد پرس وجو از طریق آن انجام می شود؛ با این وجود اما این موتورجستجو در آمریکا فقط ۷۰ درصد سهم در جذب کاربر دارد.

دومین موتور جستجوی مطرح در دنیا، «بایدو» کشور چین است که ۱۵۰ سرویس ارائه می دهد و بیش از ۱۰ میلیارد دلار درآمد دارد. حدود ۳ میلیارد جستجو در روز از طریق این سرویس دهنده صورت می گیرد و ۸۰ درصد کاربران چینی، بایدو را به گوگل ترجیج می دهند.

سومین موتور جستجوی مهم در میان کاربران کشورهای مختلف، به موتور جستجوی کره جنوبی با عنوان «نیور» اختصاص دارد که با ۷۵ سرویس، ۳ میلیارد دلار درآمد داشته و ۲۸۵ میلیون پرس وجو از طریق این سرویس دهنده انجام می شود. در کره جنوبی ۷۳ درصد کاربران از این موتور جستجو بهره می برند.

در میان موتورهای جستجوی بررسی شده، موتور روسی «یاندکس» دارای ۵۵ سرویس است که در کشور روسیه ۶۵ درصد کاربران از این موتور جستجو استفاده می کنند و این سرویس دهنده درآمد یک میلیاردی با ۱۵۰ میلیون پرس وجو در روز را به خود اختصاص داده است.

درهمین حال موتور جستجوی «سزنم» متعلق به کشور چک نیز در این رده بندی دیده می شود. این موتور جستجو ۵۰ درصد سهم بازار را در کشور چک به خود اختصاص داده و ۱۳ دهم میلیارد درآمد برای آن تخمین زده شده است. این سرویس دهنده دارای ۱۵ سرویس و ۸ میلیون پرس وجو طی یک روز است.

موتورهای جستجوی خارجی و فروش اطلاعات کاربران

شواهد نشان می دهد که یکی از اقداماتی که موتورهای جستجوی خارجی برای کسب درآمد انجام می دهند فروش اطلاعات کاربران است. به نحوی که در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۴۰ هزار بار، افراد دولتی کشورهای مختلف از گوگل درخواست اطلاعات کاربران را داشته اند که حتی نسبت به مدت پیشین، ۳۰ درصد رشد را نشان می دهد.

از سوی دیگر دولت آمریکا در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۱۷ هزار و ۵۷۷ درخواست برای اطلاعات حسابهای ۲۶ هزار کاربر ارائه داده است. مایکروسافت نیز ۳۵ هزار درخواست برای انتشار اطلاعات شخصی کاربران خود از دولتهای مختلف سراسر جهان دریافت کرده است.

این درحالی است که برمبنای گزارش easycounter امنیت جویشگرهای بومی در ایران (پارسی جو و یوز) تضمین شده است و کاربران می توانند اطمینان کاملی از این سرویس در حفظ اطلاعاتشان داشته باشند.

ارزیابی کاربران از کیفیت جویش فارسی در جویشگرها

ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی از دو موتور جستجوگر فارسی «پارسی جو» و «یوز» حاکی از آن است که موتور «پارسی جو» با پوشش ۴ میلیارد صفحه و ۱۵ سرویس، توانایی پاسخگویی به ۲ میلیون پرس وجو در روز دارد و کیفیت جستجو در آن ۸۰ درصد اعلام شده است. روزانه ۹۰۰ هزار کاربر از این موتور جستجو بازدید می کنند.

از سوی دیگر موتور جستجوگر «یوز » نیز با پوشش ۴ میلیارد صفحه و ۲۶ سرویس، امکان پاسخگویی به ۳ میلیون پرس و جو در روز را داشته و کیفیت جستجو از طریق این موتور جستجو نیز ۸۰ درصد عنوان شده است.

با این حال نتایج ارزیابی کیفیت جویش فارسی از نظر کاربران ایرانی در جویشگرها، نشان می دهد که بعد از گوگل، موتور جستجوی «پارسی جو» در رده دوم انتخاب کاربران ایرانی قرار دارد. در این بررسی ها کاربران ایرانی از موتور جستجوی بینگ نیز استفاده می کنند و این سرویس در میان ۳ موتور جستجو برای کاربران ایرانی قرار گرفته است. موتور جستجوی «یوز» هم، در این فهرست چهارم است.

مصوباتی که باید برای جویشگرهای بومی اجرایی می شد

به گزارش مهر، مطابق با سیاستهای و اقدامات مصوب کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی ، بالغ بر ۶ دستگاه در کشور متولی اجرای ضرورتهای مربوط به طرح جویشگر بومی در کشور هستند که باید وظایف خود را به صورت میان مدت و کوتاه مدت اجرایی کنند.

۱. نشر و گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی با اتکا بر توانمندی های جویشگر بومی و با تاکید بر لزوم تفهیم جایگاه این سرویس به نهادهای فرهنگی اجتماعی، برعهده وزارت ارشاد گذاشته شده و وزارتخانه های ارتباطات و آموزش و پرورش و سازمانهایی چون صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و دانشگاهها در این زمینه دخیل هستند.

۲. در راستای ترویج و گسترش استفاده از خدمات و محتوای جویشگر، وزارت ارتباطات متولی کاهش هزینه های دسترسی کاربران به خدمات و محتوای داخلی است و تشکیل کمیته ای برای مدیریت خزش جویشگرهای غیربومی به مرکز ملی فضای مجازی واگذار شده است.

این درحالی است که مطابق سیاستهای مدنظر، این سرویس باید در سازمانهای دولتی بکارگرفته شود و از استفاده از موتورهای جستجوی غیر بومی ممانعت به عمل آید.

۳. افزایش اعتماد و آگاهی عمومی در قبال استفاده از خدمات و محتوای جویشگر بومی در سطوح مختلف به سازمان صدا وسیما و سایر نهادهای آموزشی تبلیغی کشور محول شده است و متولی استفاده از این خدمات در شبکه رشد مدارس ، وزارت آموزش و پرورش است.

۴. توسعه زیست بوم و فضای تجاری جویشگرهای بومی در جهت رقابت با جویشگرهای خارجی نیز که نیازمند تدوین مقررات لازم برای جلوگیری از انحصار و ایجاد فرصتهای برابر است به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات واگذار شده است.

۵. از سوی دیگر وزارت ارتباطات نیز باید شبکه آزمایشگاهی کارآمدی با همکاری وزارت صنعت و وزارت علوم برای ارزیابی کیفیت خدمات موتورهای جستجوگر بومی و رتبه بندی آنها ایجاد کند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد