راه نجات کشور توسعه فناوری و نوآوری است

به گزارش فناوری فرهنگی، نشست تعاملی به مناسبت هفته پژوهش با حضور حجت‌الاسلام علی معبودی مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان قزوین، مصطفی مافی، رئیس پارک علم و فناوری استان، مهدی برزگر مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین و اصحاب رسانه امروز ۲۵ آذر در سالن جلسات شهید علی اعلاء اسکندری‌نژاد واقع در پارک علم و فناوری قزوین برگزار شد.

مصطفی مافی، در این نشست با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری کشور به‌غیراز تهران ذیل دانشگاه‌های جامع به وجود آمدند، گفت: از سال ۹۰ این پارک‌ها به‌صورت مجزا فعالیت خود را در سطح استان‌ها ادامه دادند.

وی افزود: با نگاهی به کشورهای پیشرفته می‌بینیم مسیری که کشور ما در آن پیش رفته و طی آن با فروش منابع خود ازجمله منابع نفتی درآمد به دست می‌آورد، درست نیست.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین تصریح کرد: با توجه حوزه فن‌آوری و نوآوری می‌توان با سرعت بیشتری مسیر پیشرفت کشور را طی کنیم زیرا این توانمندی در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: شرایط برخی شرکت‌های موجود در حوزه‌های علمی کشور خوب نیست لذا باید عوامل این عدم توفیق را مورد بررسی قرار داد تا طی آن محصولات تولید شده توان رقابت با دیگر کشورها را داشته باشد.

این مسئول با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل این اتفاق عدم توجه به علوم فن‌آور است، عنوان کرد: راه نجات کشور در حال حاضر توسعه فناوری و نوآوری است زیرا این امر یک ضرورت مهم در کشور است.

لزوم ایجاد زنجیره ایده تا فناوری در استان قزوین

مافی اضافه کرد: فضای کسب‌وکار هزاره سوم در جهان و کشور تغییر کرده و نیاز است این فضا توسعه پیدا کند ازاین‌رو به دنبال آن هستیم که زنجیره ایده تا فناوری را در استان به بهترین شکل ممکن ایجاد کنیم.

وی با اعلام اینکه در پارک علم فناوری قزوین ۱۱۰ شرکت دانش‌بنیان و فن‌آور در حال فعالیت است، گفت: ۲۵ شرکت رشد یافته، ۶۳ شرکت دانش‌بنیان در استان وجود دارد که ۸۵ شرکت در مرکز رشد و ۲۲ شرکت نیز در داخل پارک فعالیت دارد.

این مسئول عنوان کرد: ۱۸۰ محصول دانشی در پارک علم فناوری قزوین تولید شده که در حوزه‌های مختلف به تولید محصول اقدام می‌کنند که ازجمله آن می‌توان به تولید رام لوکوموتیو مترو تهران با همکاری جهاد دانشگاهی اشاره کرد.

وی با اشاره به فعالیت سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان قزوین اضافه کرد: در طول این مدت شاهد بودم که این سازمان در سطح استان بسیاری از ضعف‌های موجود را در سطح استان بررسی و برای حل آن قدم برداشته است.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین عنوان کرد: با توجه به تطبیق اهداف پارک علم فناوری با سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان تصمیم گرفتیم به جای موازی کاری به سمت هم‌افزایی و پوشش نقاط ضعف هم برویم.

این مسئول تصریح کرد: این سازمان زیرساخت‌های لازم را دارد ازاین‌رو به دنبال ایجاد فضایی برای تجهیز فضای استان برای فن‌آوران هستیم.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما این است که زیرساخت‌های لازم برای عملیاتی کردن مفاد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را ایجاد کنیم.

مافی در پایان خاطرنشان کرد: دانش نیاز بخش بزرگی از صنعت کشور است لذا تلاش خواهیم کرد زمینه گسترش زیست‌بوم فناوری در سطح استان و حمایت بیشتر از نوآوران و فناوران ایجاد شود تا بدین واسطه شاهد ایجاد اقتصاد مبتنی بر علم و فناوری باشیم.

منبع:ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد