رسانه و فضای مجازی مقوم اقتصاد دانش بنیان

به گزارش فناوری فرهنگی، پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری به همراه جمعی از تهیه کنندگان وفعالان حوزه تصویرساز کشور از بخش‌های مختلف مرکز نوآوری و شتاب‌دهی رایمون مدیا بازدید کرد.

کرمی در این بازدید با بیان اینکه تنها راه تاثیرگذاری دستاوردها و یافته‌های علمی، رفع نیاز و نمود آنها در جامعه است، بیان کرد: اگر دانشمندان وفناوران از حمایت‌های جامعه برخوردار نباشند قطعا کارانها ابتر شده وموثر نخواهند بود.

به گفته مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در گذشته رسانه ها و رسانه‌های مکتوب شناخت کافی از حوزه علم و فناوری نداشتند و دانشمندانمان نیز از رسانه‌ها دوری می‌کردند.

کرمی ادامه داد: تنها راه برون رفت از این فضای نامطلوب، معرفی دستاوردهای حوزه علم و فناوری به جامعه با شیوه درست و قابل فهم برای رسانه‌ها بود. ما همه ارکان زیست‌بوم فناوری و نوآوری را در کشور داریم اما از آن استفاده درست وکاملی نمی‌ کنیم .

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه زیست‌بوم فناوری و نوآوری زنجیره کامل ودرستی از بازیگران حوزه‌های علمی کشور را شناسایی وحمایت کرد، گفت: این زنجیره در کنار هم و در دل زیست‌بوم فناوری و نوآوری به توسعه علم و فناوری در کشور و معرفی دستاوردهای این حوزه به جامعه موثر شدند.

کرمی با اشاره به تلاش‌های معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های کشور، بیان کرد: در حال حاضر با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری و اجرایی شدن قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، ۵ هزار و ۳۰۰ شرکت و ۶ هزار استارتاپ در کشور فعالیت می‌کنند.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به راه‌اندازی کارخانه های نوآوری ، گفت: پهنه‌های فراموش شده و ازکارافتاده ومتروک شهری با استقرار شتاب‌دهنده‌ها و استارتاپ‌ها در دلشان به محل تولید استارت اپها وتجمیع ظرفیت‌های علمی و فناورانه کشور بدل شدند.

کرمی همچنین گفت: همین مجموعه رایمون که به عنوان یک مرکز نوآوری و شتاب‌دهی در حوزه تصویرسازی فعالیت می‌کند هم در یک سوله متروک شده و قدیمی یک کارخانه روغن کشی ایجاد وبه قلب یکی استودیوهای مجهز کشور تبدیل شده است.

به گفته مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در حال حاضر ۱۲۰ مرکز شتاب‌دهی در کل کشور ایجاد شده است. این مراکز به عنوان یکی از ارکان اصلی زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور حضور دارند.

کرمی همچنین بیان کرد: تولید محتوا یکی از حوزه‌هایی است که ظرفیت بالایی برای کمک به توسعه فرهنگ علم و فناوری کشور ونیز اشتغالزایی دارد. حرکتها در این حوزه آغاز شده اما هنوز زنجیره آن تکمیل نشده است.

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: بطور مثال ایران در حوزه زیست‌فناوری و نانوفناوری حرف اول را در منطقه می‌زند. این اتفاق با شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و نوآوری شتاب گرفت. توانایی ایران در این حوزه‌های علمی در دوران شیوع کرونا به جامعه اثبات شد.

کرمی در ادامه بیان کرد: باور مردم به توانمندی‌های علمی کشور به فرهنگ‌سازی و معرفی این تلاش‌ها وابسته است. مثلا روزهای شیوع کرونا بهترین فرصت بود که مردم بدانند زیست‌بوم فناوری و نوآوری چه توانایی ها وظرفیت‌هایی دارد.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به نیاز تولید ماسک در کشور، گفت: ما پیش از شیوع بیماری کرونا دانش و دستگاه‌های تولید ماسک را در کشور به صورت محدود داشتیم‌؛ اما با شروع این بیماری در کشور صددرصد این دانش و ظرفیت در کشور فعال شد و در اختیار جامعه قرار گرفت.

کرمی ادامه داد: زیست‌بوم‌ فناوری و نوآوری زمانی تکمیل می‌شود که همه ارکان آن اعم‌ از دولت، بخش خصوصی و دانشمندان ومردم بعنوان حامی به آن ورود و نقش خود را به صورت کامل ایفا کنند.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین تاکید کرد: باید شناخت رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها از حوزه علم و فناوری درست شکل بگیرد تا این ظرفیت مهم تولید محتوا به کمک توسعه این زیست‌بوم در کشور بیایند.

کرمی، قهرمان‌سازی موثر، دوام یافتن و افزایش اشتغال‌زایی در زیست‌بوم فناوری و نوآوری را به حضور مفید رسانه‌ها در این حوزه منوط کرد و گفت: هر حرکت نو اورانه و خلاقانه‌ای در کشور در ابتدا با مخالفت‌هایی روبرو می‌شود. همانگونه که برای شروع کار تاکسی‌های اینترنتی پیش آمد اما نباید از این مخالفت‌ها ترسید. باید قدم‌های موثر برداشت و توسعه علم و فناوری را با کمک همه بازیگران این عرصه به پیش برد.

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معتقد است که نوآوری راه خود را پیدا می‌کند. اما حضوروزبان رسانه در این حوزه راه‌گشا است و به شفاف‌سازی اقدامات و توسعه این حوزه کمک می‌کند.

ضرورت تبدیل تولید محتوا به کالای باارزش اقتصادی

همچنین سیدمهدی جوادی مدیرعامل مرکز نوآوری و شتاب‌دهی رایمون مدیا هم‌ در این مراسم، گفت: این مرکز سال ۹۶ در حوزه انیمیشن، جلوه‌های ویژه، مد و لباس، فیلم و سریال، صنایع دستی و گردشگری و غیره کار خود را آغاز کرد.

به گفته وی، باید به محتوا به عنوان یک محصول و کالای ارزشمند نگاه کرد. ایجاد زنجیره ارزش در این حوزه هم ضروری است.

جوادی در ادامه بیان کرد: محتوا از نظر پژواک اتفاقات حوزه علم و فناوری در کشور مهم است. ارزش تولیدات محتوا در دنیا بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: امروز سرمایه‌گذاران به جای حضور در شرکت‌های آی‌سی‌تی و دارای پلت‌فرم‌ به سمت سرمایه

‌گذاری در شرکت‌های تولیدکننده محتوا ترغیب شده‌اند.

مدیر این مجموعه همچنین تاکید کرد: رایمون در تلاش است تا محتوا را به عنوان یک کالای با ارزش دانش‌بنیان و فناور به جامعه معرفی کند. باید تولید محتوا را از شکل سفارشی خارج کنیم و به سمت و سوی درآمدزایی، عرضه و فروش سوق دهیم.

وی افزود: باید خلاقیت و ایجاد مزیت رقابتی در تولید محتوا را جدی بگیریم. این کار هم با فاصله گرفتن از تولید محتوای سفارشی میسر می‌شود.

به گفته وی، ۲۵۰ نفر به صورت روزانه از خدمات این مرکز استفاده می‌کنند و ۲۰ شرکت هم‌ در مجموعه فعال هستند.

جوادی ادامه داد: شرکت رایمون مدیا بزرگترین مرکز یکپارچه ارائه‌دهنده خدماتی مانند تولید انیمیشن، بازی و جلوه‌های ویژه دیجیتال در ایران است.

شرکت‌های مختلفی در حوزه بازی، گردشگری و صنایع دستی، مد و لباس، طراحی و معماری، سینما و تلویزیون، محتوای دیجیتال، اسباب‌بازی و لوازم‌التحریر، جلوه‌های ویژه، علوم انسانی و غیره در این مرکز فعالیت می‌کنند.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد