زندگی دوم (Second Life) و اثرات مخرب آن

  به گزارش فنافر، سال جاری دهمین سال راه اندازی زندگی دوم است در حالی که تا ماه ژوئن 2013 حدود 36 میلیون حساب کاربری در آن ایجاد شده است. ماهانه 400 هزار کاربر جدید در آن ثبت نام می کنند و ارزش مالی این دنیای مجازی در سال 2009 بیش از 567 میلیون دلار، معادل 25% کل ارزش بازار کالاهای مجازی امریکا بوده است.

تا سال 2013 کل زمانی که کاربران در آن گذرانده اند معادل دویست و هفده هزار سال است و همه اینها یعنی زندگی دوم به عنوان یک سبک جدید در دنیای تفریحات امروز جای خود را باز کرده است.

زندگی دوم

چرا باید حواسمان به زندگی دوم (Second Life) باشد؟

زندگی دوم، Second Life، یک دنیای سه بعدی در فضای مجازی است که هر فرد می تواند به هر شکلی به انجام هر کاری بپردازد! همین عبارت به خوبی نشان دهنده قدرت این سامانه است که از یک سو می تواند قابلیت های مثبت بسیاری فراهم کند و از سوی دیگر تاثیرات مخرب فرهنگی و اجتماعی غیر قابل جبرانی داشته باشد.

فضای نامتناهی این تکنولوژی، قابلیت انتقال بسیاری از مفاهیم مثبت را دارد که«آموزش» یکی از بهترین آنها است. اما آن چیزی که در زندگی دوم امروز رواج دارد، آزادی بی قید و شرط و بدون کنترل است؛ به گونه ای که انجام هر کاری به هر شکلی را برای کاربران آن مقدور می‌کند. یکی از عمده نتایج این نوع آزادی، استفاده وسیع جنسی و خشونت‌های بدون مرز است. سند این ادعا را می توان در طبقه بندی کاربران زندگی دوم دانست. بر اساس این طبقه بندی، کاربران زندگی دوم در سه دسته کلی زیر قرار دارند:

  • معمولی (خشونت یا برهنگی خاصی در آن وجود ندارد)
  • متوسط (برخی خشونت ها، ادبیات رکیک، فعالیت های جنسی و برهنگی ها در آن وجود دارد).
  • بزرگسالان (فعالیت های جنسی، برهنگی و خشونت در آن رواج دارد).

زندگی ردوم2

چرا زندگی دوم فعلا در ایران طرفدار ندارد؟

الف) فیلترینگ به موقع: تا زمانی که “ماهیتی” وارد کشور نشده است، «ممانعت از ورود» روش بسیار اثر بخشی است و می تواند شیوع آن را بسیار محدود کند. زمانی که موضوعی منتشر شد و مورد استفاده قرار گرفت، فیلترینگ و ممنوعیت، دسترسی را سخت تر می‌سازد و سرعت شیوع آن را کم میکند؛ اما این تاثیر چندان عمده نخواهد بود و مانع انتشار نخواهد شد. یکی از موارد موفق فیلترینگ در ایران، زندگی دوم است که باعث ناشناخته ماندن زندگی دوم شده است. اکثر سایت هایی که تبلیغات زندگی دوم در آن وجود دارد فیلتر هستند و کمتر کاربری برای رصد یک تبلیغ از فیلتر شکن استفاده میکند.

ب) هنوز نوبت زندگی دوم نشده است: می توان گفت که هنوز جامعه ما به سمتی که کاربر زندگی دوم شود نرسیده است، ولی چندان فاصله ای هم ندارد. جامعه امروز ما همچنان مشغول شبکه های اجتماعی است، و آن بخشی که می توانند مخاطب زندگی دوم- به شکل فعلی آن- باشند نهایتا رسیدن به سایت های غیر اخلاقی را مد نظر دارند. بنابراین خطر زندگی دوم کنار گوش جامعه ایرانی نیز وجود دارد.

 

2 نظر

  1. در کمال ادب و احترام نظر نویسنده مقاله کاملا غلط و با سوظن همراه هست وقتی نوشته شما رو میخوندم بسیار متعجب بودم نویسنده چرا دچار ماخولیا شده الان معتبر ترین کمپانی های جهان هم در این بازی ثبت نام کرده و فعالیت تجاری حتی میکند و این برنامه بطور دقیق دنیای واقعی را شبیه سازی کرده و برای رشد فکری و فرهنگی ابزاری بسیار ارزشمند و مفید هست تصور شما بیمارگونه هست ما این جور تفسیرو درباره انواع چاقو ها و میکروبها و دزدها و معتاد هایی که در نزدیکی ما زندگی میکنند میتونیم بکنیم واقعا بدور از عقل هست که با شوق فراوان خوشحالی کردین که فیلتر شده چنین ابزارهای متکاملی که صد ها سال از فرهنگ کهنه و ضعیف ما جلوتر هستند را بستن فقط ضربه و اسیب فرهنگی فکری بخودمان میخورد اثار مخرب هر ابزار مفیدی کاملا توجیه پذیر و واقعی هست مانند داعش و استفاده از قران اسلام و نام مبارک رسول گرامی اسلام!! ایا لازم است از اسلام و قران دوری کنیم و کنارشون بزاریم ایا اسلام پتانسیل تبدیل انسان به تروریسم و داره؟ بشما میگم بله همه چیز پتانسیل و ظرفیت بد شدن خطرناک شدن داره و میتونه برعکس اون هدف مطلوبش بکار بره ولی حذف اسلام بخاطر وجود امثال داعش همون قدر حماقت و کم عقلی هست و بخل شعوری و نادانی که حذف سکندلایف از دسترس عموم الان 15 همین سالگر سکند لایف هست و شما در غار فکری خود زندگی میکنید سکند لایف اثار مخرب دارد مانند مثالی که زدم ما نمیتوانیم خودمان را از منافع بزرگی محروم کنیم فقط بخاطر سو استفاده عده قلیلی که بیمار یا عقده ای هستند و میتوانند از هر ابزاری به بدترین شکل ممکن استفاده کنند باز هم مثال پتانسیل قران و اسلام و نام رسول رو در گروه تروریسی داعش یاداوری میکنم و بشما میگم اسلام بسیار عزیز خیرخواه و تکامل دهنده بشریت و وحی خداست و بی نقص ترین روش زندگی در زمین ولی امثال یزید و معاویه و پادشاه فعی عربستان و صدام هم مسلمانند و دارند از اسلام سو استفاده میکنند ولی اسلام بد نیست منافعش بیشتر هست از مضراتش لطفا مقاله را ویرایش کنید و با درک روشن حرف بزنید و فقط بعد زشت و مضر مسایل رو نبینید میدونستید بچه ها خیلی بی تربیتی ها و بی نزاکتی ها رو از محیط مدرسه یاد میگیرند کافیه یک تحقیق دقیق و درست علمی بیطرفانه بکنید تا حرفم ثابت شود مانند کارهای جنسی سیگار کشیدن دروغگویی ترس از دیگران باند بازی و پایمال کردن عدالت در محیط صمیمی و کوچک مدرسه بارها به بچه ها توسط خودشان درس داده میشود با نگاه شما باید حتما مدارس بلافاصله تعطیل شوند تا جلوی مفسده گرفته شود؟
    واقعا عاقبت طرز قضاوت شما به همین مطالب خنده دار میرسد تعطیلی مدارس بدلیل اثار مخرب تربیتی بروی بچه های کم سن و سال ولی هموطن نادان من مدرسه منافع بسیاری هم دارد البته انواع تبعیض ها و ازارهای هم جنسی هم روحی روانی هم توسط خود دانش اموزان هم توسط مسولان انها همه ساله و هر روزه اتفاق میافتد ولی از ارزش مدرسه چیزی کم نمیشود

     
  2. شما در دنیای بازی زندگی دوم، از غذاها و نوشیدنی‌های مجازی استفاده می‌کنید؛ امّا این غذاها و نوشیدنی‌ها، بدن فیزیکی واقعی کاربر را تغذیه نمی‌کنند. کاربر باید مدّتی را برای صرف غذا در دنیای واقعی بگذراند. در واقع، زندگی دوم، غذای جسمی انسان‌ها نیست؛ غذای روحی ما است. این غذای روحِ مردمان مدرن، یک ویژگی مخرّب دارد: توقّع انسان را نسبت به زندگی واقعی بالا می‌برد و انسان را از زندگی واقعی زده می‌کند. اگر روح انسانی گرسنه باشد، پس از تجربه زندگی دوم، اگر هم بخواهد، نمی‌تواند زندگی واقعی را تحمّل کند

     

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد