ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت‌علمی و جهاددانشگاهی تفاهم‌نامه امضا کردند

به گزارش فناوری فرهنگی،با توجه به نقش و اهمیت فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی در توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی تفاهم نامه امضا کردند.با توجه به نقش و اهمیت فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی در توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور و همچنین تاکید مقام معظم رهبری درخصوص تقویت و اشاعه هویت و فرهنگ ایرانی – اسلامی و ضرورت تقویت زیرساخت‌های علمی و فناوری کشور در حوزه فرهنگ و هنر، تفاهم‌نامه همکاری بین “ستادفناوری­های نرم و هویت سازمعاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری” و “معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی” امضا شد.

دکتر پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در جلسه امضای این تفاهم‌نامه که در محل خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا) برگزار شد، اظهار کرد: رسانه‌ها به لحاظ مزیتی که از نظر دسترسی و شکل دهی به افکار عمومی دارند یکی از مهم‌ترین محورهای گفتمان‌سازی در بحث فناوری‌های نرم، اقتصاد خلاق و اقتصاد مقاومتی تلقی می‌شوند. بدون عمومی سازی این مفاهیم در سطح افکارعمومی و درگیر کردن ذهن آحاد جامعه با این مفاهیم شاید نتوانیم از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور به خوبی استفاده کنیم.

دکتر پورعلی به ظرفیت‌های موجود در فضای رسانه‌ای کشور اشاره کرد و افزود: به نظر من در فضای رسانه‌ای کشور اعم از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب نیز ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان از آنها خواست در این مسیر همکاری‌های مشترکی داشته باشند. ما به عنوان جهاددانشگاهی به دلیل اینکه کاملا با عمق تاثیرگذاری صنایع نرم در حیات یک جامعه آشنا هستیم و می‌دانیم که امروز دنیا، دنیای نرم است و به بحث‌های نرم توجه زیادی دارد و اسلام نیز روی استدلال که از سنخ مفاهیم نرم است، تاکید دارد، آماده کمک و همکاری هستیم.

سیدمحمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌سازمعاونت علمی، جهاد دانشگاهی را مجموعه ای کامل خواند و گفت:‌جهاد دانشگاهی مجموعه کاملی متشکل از عناصر جدی و تاثیرگذار در بحث تبدیل علم به فناوری و فناوری به ثروت است و  توسعه ای که در این چرخه اتفاق می افتد در نهایت به توسعه فناوری، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان ختم میشود.

وی با اشاره به  وجود بخش ها و عناصر مختلفی که در مجموعه جهاد دانشگاهی وجود دارد افزود: پتانسیلهای موجود در جهاد دانشگاهی بی شک یک فرصت مضاعف برای  مجموعه های فعال در بدنه دولت و حاکمیت است تا بتوانند بایک حرکت جهادی به توسعه فناوری بپردازند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی گفت:  ‌در جهاد دانشگاهی عملا شاهد فرصت ها و پناسیلهای خوبی هستیم که کمک به توسعه فناوری و حرکت به سوی اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی  است.

سجادی نیری بحث صنایع نرم، صنایع فرهنگی و خلاق را از جمله موضوعاتی خواند که در کشورهای توسعه یافته مورد توجه جدی است. وی عنوان کرد: این مسئله که ایران به عنوان کشوری با سابقه طولانی در فرهنگ و تمدن سازی به دنبال استفاده از فرصت‌ها باشد باید به یک ضرورت تبدیل و به آن توجه ویژه شود. وی گفت زمانیکه صحبت از تمدن سازی میشود طبیعتا فرهنگ اصیل هویت ساز،  یک پایه جدی تمدن سازی است پس لازم است از داشته های خودمان که سبب تمایز ما با دیگر تمدن هاست نهایت استفاده را ببریم و آنها را  به عنوان محور پیشرفت قرار دهیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌سازمعاونت علمی خاطر نشان کرد: در این راستا طبیعی است که بحث فعالیت رسانه ای، گفتمان سازی و توسعه ادبیات حوزه نرم وصنایع فرهنگی یک نیاز به شمار رود و ستاد توسعه فناوریهای نرم بسیار علاقه مند به فعالیتهای  مشخص و برنامه ریزی شده در این زمینه است تا از توان مجموعه فرهنگی جهاد دانشگاهی استفاده کند.

سجادی نیری در ادامه گفت: فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی بحث مختص ستاد توسعه نرم و هویت‌ساز نیست بلکه یک راهکار و ضرورت  به منظور تحقق بخشی فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی است و با استفاده از این راهکار میتوان به مشکلاتی همچون کمبود شغل و بیکاری و تبدیل فرهنگ انفعالی به فرهنگ فعال در کشورکمک کرد.

موضوع تفاهم نامه

انعقاد این تفاهم نامه در راستای فرهنگ­سازی،ترویج و گفتمان سازی وشکل­دهی زیست­بوم کارآفرینی در دانشگاه­ها و توسعه فرهنگ ایده­پردازی،ایده­پروری درزمینه هنر وعلوم انسانی و فناوری­های نرم و فرهنگی انجام گرفت.

محور­های همکاری

از جمله محورهای اصلی برای اجرایی شدن این تفاهم نامه میتوان به تلاش در جهت تغییررویکرد در حوزه‌های سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری با تکیه بر دانش روز دنیا در دانشگاه­های کشور، فرهنگ­سازی، تدوین و اجرای آموزش­های مورد نیازدانشجویان در راستای تاسیس یک استارت­آپ موفق(فرآیند پیش شتابدهی) و  ایجاد شبکه دانشجویان متخصص، خلاق و کارآفرین در حوزه فناوری­های نرم وصنایع فرهنگی همچنین هنروعلوم انسانی تولید، ترویج و نشرمفاهیم مرتبط با حوزه فناوری­های نرم وصنایع فرهنگی،هنر وعلوم انسانی، طراحی، ایجاد و تکثیرالگوی باشگاه شکوفایی دانشجویان(بر مبنای الگوی گروه کار دانشجویی) در دانشگاه­های دارای پتانسیل سراسرکشور، اشاره کرد.

از دیگرمحورهای تعیین شده در اجرایی شدن این تفاهم نامه میتوان به برگزاری همایش­ها،جشنواره­ها،مسابقات،کارگاه­ها و نمایشگاه‌های تخصصی با رویکرد ترویج فرهنگ کارآفرینی و دانش بنیان شدن فعالیت­ها و جذب ایده های نوآورانه درقالب رویدادهای کارآفرینی و برگزاری سمینارهای آموزشی و نشست‌های تخصصی در راستای تولید و ترویج ادبیات مرتبط با فناوری­های نرم وصنایع فرهنگی،هنر وعلوم انسانی و کارآفرینی در آن­ها، تشکیل اتاق­های فکر صنایع فرهنگی تخصصی  و دانشجویی و تشکیل گروه­ها و کانون­های دانشجویی  و در آخر  برگزاری اردوها وبازدیدهای دانشجویان،اساتید ونخبگان از مراکز فرهنگی و فعال درحوزه صنایع فرهنگی اشاره کرد.

تعهدات معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی

بر اساس این تفاهم نامه جهاد دانشگاهی به راه­اندازی و مدیریت باشگاه­های شکوفایی دانشجویان در دانشگاه­های دارای پتانسیل در سراسرکشور، تشکیل اتاق­های فکر صنایع فرهنگی تخصصی و دانشجویی در موضوع­های مورد توافق، معرفی نخبگان و دانشجویان فعال به ستاد جهت بهره‌گیری از توانمندی‌های تخصصی آنان در طرح‌ها و پروژه‌های ستاد و تولید محتوا، برنامه و استفاده از ظرفیت­های رسانه­ای موجود مانند ایسنا و ایکنا و … جهت ترویج و گفتمان­سازی در حوزه فناوری­های نرم و فرهنگی، هنر و علوم انسانی متعهد شده است.

از سویی پیگیری و برگزاری فعالیت‌ها و برنامه­های فرهنگی-ترویجی مرتبط با حوزه هنر و صنایع فرهنگی و دوره­های پیش­شتابدهی توافق­شده با ستاد، تبلیغ و ترویج فعالیتهای ستاد در بین دانشجویان و در آخر تدوین برنامه­های اجرایی سالیانه پیشنهادی بر اساس محورهای همکاری و ارائه به ستاد از دیگر تعهدات جهاد دانشگاهی در این تفاهم نامه است.

تعهدات ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی

ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌سازمعاونت علمی بر اساس این تفاهم نامه به همکاری در راه­اندازی و راهبری باشگاه­های شکوفایی دانشجویان در دانشگاه­های دارای پتانسیل و حمایت از آن‌ها متعهد شد.

همچنین این ستاد در زمینه های برقراری زمینه‌های تشویقی برای دانشجویان به منظور نوآوری، ابداع، بومی‌سازی و ترویج فناوری‌های نو در حوزه‌ صنایع فرهنگی، حمایت ازاتاق­های فکرصنایع فرهنگی تخصصی و دانشجویی در موضوع­های مورد توافق، کمک به ساماندهی فعالیت­های دانشجویان در قالب حمایت از گروه­ها و کانون­های دانشجویی فعال در حوزه فناوری­های نرم و صنایع فرهنگی، هنر و علوم انسانی و پشتیبانی از مجموعه برنامه­های اجرایی سالیانه مورد توافق طرفین متعهد شده است.

منبع:ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز

کانال جدید

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد