ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و دانشگاه هنر تفاهمنامه امضا کردند

به گزارش فناوری فرهنگی،به منظور ایجاد و گسترش همفکری و همکاری‌های آموزشی- پژوهشی این تفاهم‌نامه مابین ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نمایندگی سید محمدحسین سجادی نیری (دبیر ستاد) و دانشگاه هنر به نمایندگی غلامرضا اکرمی (رئیس دانشگاه) به امضاء رسید.

هدف این تفاهم‌نامه شکل‌دهی و ساختارمند کردن فعالیت‌های اساتید، دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و فعالان به منظور تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان فعال و نیز تجاری‌سازی دستاوردها و ایده‌های نوآورانه در زمینه هنر و علوم انسانی و حوزه فناوری‌های نرم و صنایع هنری فرهنگی است.

محمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، در این جلسه گفت: از چند ماه پیش برای همکاری ما با دانشگاه هنر فعالیتی آغاز شد. رویکرد این بود که با توجه به سیاست‌های معاونت علمی ریاست جمهوری مبنی بر توسعه فناوری، ایجاد اشتغال و توجه ویژه به اقتصاد فرهنگ و هنر که از مأموریت های اصلی ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی است در دستور کار قرار بگیرد

وی ابراز امیدواری کرد تا معاونت علمی بتواند با همراهی دانشگاه هنر گام مهمی را در این عرصه بردارد. چرا که دانشگاه هنر، دانشگاه تخصصی و مادر، در هنر کشور است.

سجادی افزود: امیدواریم بتوانیم یک الگوی موفق به اتفاق دانشگاه هنر شکل دهیم. این الگو باعث شکل‌گیری حرکت‌های مشابه در کل کشور خواهد شد. لذا تلاش ما این است تا با همکاری بتوانیم حرکت خوبی را در راستای ایجاد اشتغال و توسعه فناوری در بخش فرهنگ و هنر رقم بزنیم.

غلامرضا اکرمی رییس دانشگاه هنر نیز در این جلسه بیان کرد: امیدواریم این تفاهم نامه پیامدهای خیری برای فرهنگ و هنر کشور داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد تا با پشتیبانی ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و همچنین همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پارک علمی و متعاقب آن پارک فناوری هنر در ارتبط با توسعه مسائل فرهنگی و هنری ایجاد شود.

اکرمی بیان کرد: با وجود این که در کشور ما صحبت از فرهنگ و انقلاب فرهنگی بسیار است، اما به مسائل فرهنگی کم توجهی‌هایی صورت گرفته است.

وی توضیح داد: حرکت‌هایی که صورت گرفته بیشتر شکلی است. لازمه توسعه فرهنگی اقدامات ایجابی به جای سلبی است. امیدواریم انعقاد این تفاهم‌نامه گام‌های موثری در جهت اقدامات عملی برای توسعه مسائل فرهنگی و هنری کشور بردارد.

رییس دانشگاه هنر منابع فرهنگی و هنری کشور را غنی و ارزشمند دانست و گفت: با برنامه ریزی، سرمایه‌گذاری و تربیت نیرو این ظرفیت‌ها می‌تواند شناسانده شده و اشاعه پیدا کند.

موضوع تفاهم‌نامه
انعقاد این تفاهم‌نامه در راستای ایجاد و گسترش همکاری‌هایی در جهت راه‌اندازی مرکز شکوفایی هنر و پارک صنایع فرهنگی، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی- کاربردی مورد نیاز ستاد و دانشگاه، اجرای سمینارها، کارگاه‌های آموزشی کوتاه مدت و بلندمدت، اجرای رویدادهای ایده پروری مانند اردوهای کارآفرینی، هم نت‌ها و سایر، راه اندازی، تکمیل و تجهیز مجموعه کارگاهی و آزمایشگاهی صنایع فرهنگی و هنری و تألیف و تدوین اسناد و مدارک علمی هنری مورد توافق طرفین و تبادل آنها صورت گرفت.

از دیگر زمینه‌های همکاری ذکر شده در این تفاهم‌نامه انجام داوری، نظارت و بررسی نتایج پروژه‌های تحقیقاتی، برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت به منظور ارتقاء توان علمی متقاضیان و متخصصان صنایع فرهنگی هنری و مراکز نوآوری و شکوفایی هنر، هدایت و حمایت از پایان نامه‌های تحصیلی به ویژه در مقطع دکتری در راستای اولویت‌های ستاد، برنامه ریزی و سیاست‌گذاری به منظور توسعه فن آوری های نوین در حوزه فرهنگ و هنر و همچنین انجام امور مطالعاتی و امکان‌سنجی مورد نیاز است.

تعهدات دانشگاه هنر
بر اساس این تفاهم‌نامه دانشگاه هنر به زمینه‌سازی جهت راه اندازی، تکمیل و بهره‌برداری از گروه‌ها و مراکز آموزشی، تحقیقاتی، کارگاهی و آزمایشگاهی مورد تأیید ستاد و همچنین اولویت دهی به عناوین تحقیقاتی پیشنهادی و یا توافقی، همکاری در تأمین نیازهای آموزشی توافق شده با ستاد متعهد شده است.
از دیگر تعهدات این دانشگاه ارائه خدمات کارگاهی و آزمایشگاهی مورد نیاز به شرکت‌های معرفی‌شده از طرف ستاد، فراهم سازی زمینه برگزاری رویدادهای مورد توافق و معرفی دانشجویان و افراد برگزیده به ستاد، همکاری در تدوین اسناد و سرفصل‌های مورد نیاز جهت راه اندازی رشته‌های دانشگاهی مورد نظر ستاد، راه اندازی مرکز شکوفایی و پارک صنایع فرهنگی در دانشگاه هنر با همکاری و مشارکت ستاد و معرفی و پیشنهاد مجری برای هریک از توافقات ذکر شده است.

تعهدات ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی
ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی بر اساس این تفاهم نامه به همکاری در راستای راه اندازی مرکز شکوفایی هنر، واحدهای نوآور هنری و پارک صنایع فرهنگی در دانشگاه هنر متعهد شد.

همچنین این ستاد در زمینه‌های پشتیبانی از تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی حوزه صنایع فرهنگی با مشارکت دانشگاه، جهت بهره برداری مشترک، پشتیبانی از سمینارها، کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، اردوهای کارآفرینی و سایر رویدادهای مورد توافق، همکاری و پشتیبانی در برگزاری دوره‌های آموزشی با دانشگاه و حمایت از پایان نامه‌ها مورد توافق با دانشگاه متعهد شده است.

کمک به ساماندهی فعالیت‌های دانشجویان در بخش صنایع هنری فرهنگی و حمایت مادی و معنوی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده در این بخش و صدور مجوزها و مصوبات موردنیاز در حیطه وظایف ستاد جهت موارد موضوع تفاهم‌نامه از دیگر تعهدات ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی در تفاهم‌نامه با دانشگاه هنر است.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد