سهم ناچیز ایران از گردش مالی صنایع فرهنگی دنیا

به گزارش فناوری فرهنگی،رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: گردش مالی صنایع فرهنگی در دنیا بیش از 2 هزار میلیارد دلار است که سهم ایران از این گردش چیزی نزدیک به صفر است.

محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نشست صبحانه کاری با علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام این مطلب که گردش مالی صنایع فرهنگی در دنیا بیش از 2 هزار میلیارد دلار است و در این بین سهم ایران از این گردش چیزی نزدیک به صفر است، افزود: گرچه تعبیر اقتصاد فرهنگ و هنر در کشور ما چندان متداول نیست اما در دو دهه اخیر این تعبیر در گفتمان کشورهای پیشرفته دیده می شود؛ در واقع اقتصاد صنایع فرهنگی به عنوان منبعی پایان ناپذیر در تولید ثروت و ایجاد اشتغال روز افزون در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه دیده می شود.

اشتغالزایی صنایع «سینما، رسانه، موسیقی و چاپ و نشر»

وی ادامه داد: صنایع سینما، رسانه، موسیقی، چاپ و نشر از صنایع بسیار درآمدزا و اشتغالزا به شمار می رود که در صورت سرمایه گذاری مناسب در آن، فواید سرشاری برای اقتصاد کشور خواهند داشت زیرا به ازای هر یک شغل در عرصه هنر، سه شغل در شاخه های وابسته به آن فعال می شود.

وی افزود: میانگین سهم صنایع خلاق در تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان اکنون بین 2 تا 12 درصد است و سهم جهانی تجارت محصولات و خدمات خلاق در سال 2014 رقمی بیش از 820 میلیارد دلار بود؛ نقش صنایع فرهنگی در رونق تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی از نظر ثروت آفرینی ملی نیز قابل بررسی است.

رئیس اتاق ایران گفت: در واقع در ثروت آفرینی ملی، میزان ارزش افزوده و درآمد حاصل از فروش محصولات فرهنگی و هنری مانند تابلوهای هنری، فیلم های سینمایی، کنسرت های موسیقی، انمیشن ها و صنایع دستی بسیار بالاست و صنایع فرهنگی از سودمندترین حوزه ها در تولید است.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ غنی ایران از مزیت های رقابتی کشورمان در عرصه های مختلف است، گفت: از آن جمله می توان در کشورهای فارسی زبان به زبان فارسی، در جهان تشییع به مرکزیت شیعی قم و ایران، در جهان تصوف، خواستگاه های تصوف موجود در فرهنگ مان، در جهان موسیقی دارایی های غنی موسیقیایی ایران و در عرصه داخلی سینما، بازار محصولات موبایل، کتاب، تئاتر و موسیقی اشاره کرد.

در صنعت چاپ باید صادرکننده شویم

جلال پور، تسهیل آموزش مجازی فارسی و تاسیس انسیتوهای فارسی در عراق به عنوان پیش نیاز جذب دانشجو را از جمله اقدامات مطلوب در این زمینه اعلام کرد و افزود: علاوه بر این، اهمیت صنعت چاپ و لزوم توجه ویژه به آن باید مورد توجه قرار گیرد و باید در این صنعت تبدیل به صادرکننده شویم.

راه اندازی تورهای تاریخی

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ظرفیت های بزرگ توریسم فرهنگی در کشور ما مغفول مانده است، گفت: باید توریسم هایی از جمله توریسم های تاریخی را رونق دهیم؛ می توانیم تورهای هخامنشی، سلوکی، صفوی، اسلام شناسی، شیعه شناسی، عشایر، موسیقی سنتی، معماری بیابانی، شتر و بیابان، اسب سواری در مسیرهای تاریخی، قالی، گلیم و محصولات کشاورزی و از این قبیل در کشور راه اندازی کنیم.

منبع: اقتصادخلاق

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد