شبکه‌های اجتماعی چقدر هزینه روی دست ایرانیها می گذارند!!

شبکه اجتماعی موبایلدر حال حاضر بیش از ۴۰ میلیون کاربرد تلفن همراه هوشمند در ایران داریم و از طرفی گرچه آمار دقیقی ازشبکه‌های اجتماعی درایران موجود نیست اما به تقریب حدود ۶۰۰ مورد تحت عناوین شبکه‌های اجتماعی- جوامع مجازی -میکروبلاگ-موبلاگ -تالار گفتگو یا فروم -اتاق گفتگو یا چت روم درکشور ایجاد شده است و این نشان از رونق این گونه سایتها درایران است.  بخاطر اینکه اکثر سرورهای این نرم‌افزارها در خارج از ایران قرار دارند هزینه‌های گزافی رابابت استفاده از آنها به ما تحمیل می‌کنند. به عنوان مثال در زیر به بررسی هزینه‌هایی که دو نمونه از شبکه های اجتماعی پر کاربرد در کشورمان روی دست ما می‌گذارد می‌پردازیم.

البته لازم به ذکر است که جهت امنیت و همچنین از لحاظ ابعاد فرهنگی اثرات و هزینه‌های بیشتری را بر ما تحمیل می‌کنند که در مطلب بعدی دقیق‌تر بررسی خواهد شد.

در دنیا، پیام رسان اینستاگرام (Instagram) بالغ بر ۴۰۰ میلیون نفر کاربر دارد که حدود ۲/۵ درصد از این جمعیت یعنی حدوinstagramد ۱۵ میلیون نفر کاربر ایرانی دارد که با هر بار باز کردن اینستاگرام نیاز است ۱۵۰ مگابایت اطلاعات مختلف را از سرور خود دریافت کند تا محتوای مورد نظرش را نشان دهد. با توجه به اینکه قیمت هر کیلو بایت داده در ایران، نیم ریال است بنابراین هر کاربر ۷ هزار تومان در ماه برای اینستاگرام می‌پردازد که با توجه به ۱۵ میلیون کاربر ایرانی، حداقل ۱۰۵ میلیارد تومان در ماه هزینه استفاده از این پیام‌رسان می‌شود.

در پیام رسان پر کاربرد دیگر در ایران، اوضاع شاید کمی وخیم‌تر است. در تلگرام که در ایران بیش از ۱۳ میلیون کاربر فعال دارد، بطور میانگین برای تنها یک دقیقه استفاده از پیام رسان تلگرام در حدود ۱۰ مگابایت داده مختلف را باید دریافت کنیم که با توجه به ۱۳ میلیون کاربر نزدیک به ۱۳۰ میلیارد تومان تنها برای استفاده یک دقیقه‌ای از تلگرام در حال هزینه هستیم!

با این توجه میزان قابل توجه‌ای ارز و سرمایه کشور را خرج می‌کنیم تا اطلاعاتی زودگذر کسب کنیم. البته بسیاری از رسانه‌ها نیز در این فضا در حال فعالیت هستند چون جایگزین پرقدرت و مشابهی را در ایران نداریم.

شبکه های اجتماعی

منابع :

باشگاه خبرنگاران جوان

ویکی پدیا

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد