طراحی 10 میلیارد دلاری عربستان برای جنگ سایبری با ایران!

به گزارش فناوری فرهنگی،ناتوانی عربستان سعودی در حوزه جنگ سایبری خبر از تلاش آل سعود برای تقویت جناح سایبری خود دارند تا جایی که برخی منابع خبری مدعی شده اند عربستان برای جنگ سایبری و فضای مجازی بودجه 10 میلیارد دلاری کنار گذاشته است که هدف اولیه آن نیز ایران است.

قدرت سایبری را این روزها باید یکی از ارکان قدرت کشورهای جهان نام برد و اذعان کرد دورانی که تسلیحات نظامی حرف نخست را می زد و هر کشوری که از قدرت نظامی بیشتری برخوردار بود می توانست در دنیا قدرت‌نمایی کند، گذشته و امروز تجهیزات سایبری چه در بُعد هجومی و چه از لحاظ دفاعی رتبه بالایی را در راستای میزان سنجش قدرت دولت‌های جهان به خود اختصاص داده است.

عربستان سعودی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ مخصوصا اینکه طی سال های اخیر و با روی کار آمدن شاهزاده های جدید، جنگ سخت و نظامی را در دستور کار خود قرار داده و در میادین جنگی حاضر شده است؛ از این رو تأسیسات نظامی و تسلیحاتی و حتی امنیتی آن با تهدیدات جدی سایبری طی سال های اخیر روبرو گشته است.

به عنوان مثال بنابر اعلام روزنامه سعودی عرب نیوز، عربستان در سال گذشته بیش از 60 میلیون حمله سایبری به بخش های مختلف خود را متحمل شد.

«محمد امین» کارشناس امنیت اطلاعات عربستان با اعلام این خبر گفت که بخش هایی چون نفت و گاز، بانکداری و ارتباطات، اصلی ترین اهداف مهاجمان سایبری در سال گذشته بودند.

وی یادآور شد که مشکلات امنیتی و امکان نفوذ به طور خاص در موسسات مرتبط با نفت و گاز خلیج فارس مشاهده می شود، زیرا این نهادها به تجهیزات صنعتی وابسته اند و هکرها می توانند از راه دور و با اینترنت آنها را کنترل کنند.

دست رد سایبری آمریکا بر سینه عربستان!

آل سعود که از آمریکا به عنوان یکی از اصلی ترین حامیانش در منطقه نام می برد، در حوزه سایبری ناامید شده است چراکه سال گذشته یک پایگاه اینترنتی-اطلاعاتی فرانسه مدعی شد که ایالات متحده آمریکا، عربستان را از تجهیز به امکانات فنی ویژه جنگ الکترونیک و امنیت سایبری تحریم کرده است.

پایگاه «اینتلیجنس آنلاین» فرانسه که در زمینه امور اطلاعاتی گزارش می‌نویسد، خبر داد: «کاخ سفید به دنبال تصمیم خود درباره لغو تجهیز عربستان و الجزایر به پهپادها و ماهواره‌های جاسوسی تصمیم گرفت تا ریاض را از دسترسی به جدیدترین زیرساخت‌های جنگ الکترونیک و فناوری‌های امنیت کاربری محروم کند.»

این پایگاه اطلاعاتی افزود:‌ «با وجود این، همچنان محمد بن نایف، ولیعهد و وزیر کشور عربستان بهترین دوست واشنگتن در ریاض محسوب می‌شود و تنش در روابط میان واشنگتن و ریاض نتوانسته است در این ارتباط خلل وارد کند.»

اینتلیجنس آنلاین نوشت: «مقام‌های سعودی از نامه‌ای که واشنگتن به‌تازگی به عربستان فرستاده است، خشمگین هستند. در این نامه آمده است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با انعقاد قرارداد فروش تجهیزات فنی و امنیت سایبری از سوی دو شرکت «لاکهید مارتین» و ریتیون با وزارت کشور عربستان مخالف است. با وجود این، آمریکا با فروش تجهیزات قدیمی که کاربرد هجومی ندارند، موافقت کرده است.»

بنابراین چندان دور از نتظار نیست که جنگ سایبری به یکی از اولویت های محمد بن نایف ولیعهد و وزیر کشور عربستان سعودی قرار بگیرد.

نشست پدافند سایبری در عربستان

بر همین اساس حدود یک ماه قبل نشستی در ریاض برگزار شد که ظرفیت های سایبری آل سعود را مورد ارزیابی قرار داد.

ابراهیم الشمرانی، مدیر اجرایی عملیات در مرکز ملی امنیت سایبر- که بخشی از وزارت کشور عربستان است- در این نشست، حملات روز صفرم (Zero-day attacks) و بدافزارهای نسل آینده را تهدیدات اصلی امنیت سایبر این کشور عنوان و به اهمیت بالای ظرفیت‌سازی جامعه در امنیت سایبر و همکاری‌ها در این زمینه، تأکید کرد.

در بخش دیگری از این نشست، رشاء ابوالسعود، مدیر ارشد امنیت اطلاعات بانک ملی بازرگانی عربستان، گفت: «ما نیازمندیم تا وضعیت امنیتی خود را بازسازی کنیم؛ زیرا چشم‌انداز تهدیدات هر روز در حال تغییر است.»

باسل العمیر، از مدیران مرکز ملی فناوری امنیت سایبر عربستان، خاطرنشان ساخت: «آگاهی بخشی درباره‌ی امنیت سایبر و قبول اهمیت آن در عربستان، در سال‌های اخیر افزایش یافته است. بسیاری از تحقیقات توسط مراکز ملی مانند مرکز ما انجام شده است؛ اما هنوز فاصله‌ی ما با تشخیص و دفاع در برابر تمام تهدیدات و حملات، بسیار است.»

هانی الزید، مدیر ارشد اطلاعات مجلس شورای مصر، اعلام کرد: «خطرها و تهدیدات سایبری، در عربستان، در حال افزایش است. آن‌ها می‌تواند اثر فاجعه‌آمیزی را در صورت عدم‌تشخیص فوری داشته باشند. مدیران ارشد سازمان‌ها باید برای غلبه بر مشکلات امنیت سایبر، تمام تلاش خود را بنمایند.»

طراحی 10 میلیارد دلاری عربستان برای جنگ سایبری با ایران!

پس از همه تهدیدات ذکر شده و نیز ناتوانی عربستان سعودی در حوزه سایبری، اکنون خبرها از تلاش آل سعود برای تقویت جناح سایبری خود حکایت دارد تا جایی که برخی منابع خبری مدعی شده اند عربستان برای جنگ سایبری و فضای مجازی بودجه 10 میلیارد دلاری کنار گذاشته است که هدف اولیه آن نیز ایران است.

بنابر این گزارش این بودجه قرار است در حوزه‌های مختلف اعم از خرید تجهیزات، قطعات، سرور و سایت‌های خارجی گرفته تا حمایت از افرادی که در شبکه‌های مجازی برای سعودی کار می‌کنند هزینه شود.

سابقه علاقه آل سعود برای حملات سایبری به ایران

سابقه رفتاری دولتمردان آل سعود به خوبی نشان می دهد که آنها از علاقه زیادی برای حملات سایبری به ایرانی ها برخوردارند.

به عنوان مثال در اوایل سال 91 و پس از حمله ناموفق سایبری به سامانه اینترنتی وزارت نفت، سایت شرکت نفتی ایرانول توسط یک گروه از هکرهای عربستان سعودی( HP GROUUP HACK) هک و از دسترس خارج شد.

هکرهای سعودی پس از هک کردن سایت شرکت نفت ایرانول، تصاویری از “ملک فیصل” و  نقل قول‌هایی علیه شیعیان را در صفحه اصلی این سایت قرار دادند.

و اما در ماجرای مرگ مشکوک سقوط یک دختر مهابادی از طبقه چهارم یک هتل در این شهر که به بحث داغ شبکه های اجتماعی تبدیل شده بود؛ اگر به هشتگ های توئیت شده در توئیتر راجع به این خبر رجوع کنید، خواهید دید که ۳۲ درصد از هشتگ های توئیت شده از سوی عربستان سعودی اتفاق افتاده است. بعد از آن ایران با ۱۹ درصد در رتبه دوم، سوریه با ۷ درصد، آلمان ۶ درصد، عراق ۳ درصد و نروژ با ۵ درصد جزو کشورهایی هستند که در این مورد با هشتگ “مهاباد” توئیت کرده اند.

در این میان با مشاهده “موست اینفلونس” متوجه می شوید که تقریبا ۹۹ درصد از افرادی که بیشترین درگیری را در این مورد داشته اند، افرادی به ظاهر عرب‌ هستند که ادعاهای خیالی در مورد جدایی اهواز و تشکیل کشور “الاحواز” در سر دارند.

منبع: جهان

کانال

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد