ظرفیت بالای ابهر در توسعه اکوسیستم استارتاپی

به گزارش فناوری فرهنگی، داوود مرادخانی در جلسه شروع به کار مرکز رشد و فناوری ابهر، با اشاره به این‌که امروزه برای تحقق توسعه اقتصادی موضوع اقتصاد دانش‌بنیان مطرح است، اظهار کرد: واقعیت موجود این است که دیگر نمی‌توان کشور را بر اساس اقتصاد سنتی توسعه داد، لذا حتماً باید اقتصاد مبتنی بر دانش و اقتصاد دانش‌بنیان مورد توجه جدی قرار گیرد.

 وی با بیان این‌که مواقعی که صحبت از آینده اقتصاد می‌شود از اقتصاد نوآور سخن به میان می‌آید، عنوان کرد: این نوع اقتصاد بر اساس نوآوری تحریک می‌شود تا بر اساس دانش پایه‌های خود را توسعه دهد.

این مسئول با بیان این‌که رویکرد پارک علم و فناوری استان زنجان توسعه مراکز در شهرستان‌هاست، تصریح کرد: شهرک‌های صنعتی و شرکت‌هایی در ابهر وجود دارد که به مراتب از شرکت‌های مرکز استان بزرگ‌تر است که در نتیجه سیستم استارتاپی می‌تواند به راحتی در ابهر راه‌اندازی شود.

مرادخانی با تاکید بر این‌که همه ما به‌دنبال این هستیم که برای مردم رفاه ایجاد کنیم، افزود: یکی از روش‌های ایجاد رفاه ایجاد اشتغال و تولید ثروت است.

این مسئول با اشاره به این مطلب که برای تولید ثروت و اشتغال نیز شرایط باید بهگونه‌ای فراهم شود که سرمایه‌گذاری داخل منطقه مورد نظر انجام شود، افزود: برای این‌که سرمایه‌گذاری در منطقه اتفاق بیافتد باید طرح تولید شود که بخشی از این طرح‌ها را جوانانی که در مراکز نوآوری، مراکز رشد و پارک‌ها فعال هستند تولید می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که  اکوسیستم استارتاپی شرکتی است که مبتنی بر یک فناوری برپا شده که ارزش افزوده و سرعت توسعه آن شرکت نسبت به شرکتی که مبتنی بر منابع علمی نیست بالاتر است، گفت: در کشور ما نیز استارتاپ‌هایی وجود دارد که ارزش‌افزوده آن‌ها بالای صد در صد است.

مرادخانی با بیان این‌که اکوسیستم استارتاپی پازل‌هایی دارد که یکی از پازل‌های آن پارک علم و فناوری است، افزود: از اکوسیستم استارتاپی دولت باید با در اختیار دادن فضا و مجوز حمایت‌های لازم را انجام دهد. همچنین شرکت‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران نیز در آن نقش‌آفرینی کنند.

این مسئول تاکید کرد: سیستم استارتاپی می‌طلبد که دانشگاه‌های ما از رویکرد آموزشی صرف بیرون آمده و رفتاری نشان دهد که مبتنی بر دانشگاه کارآفرین باشد.

در ادامه این جلسه وجیه‌الله نوروزی با بیان این‌که در اوایل شیوع کرونا جوان فناوری داشتیم که موفق به تولید دستگاه ماسک شد، تصریح کرد: این فناوری در دستگاه تولیدی خود را به استان‌های مختلف نیز عرضه کرده است که این امر نشان از توانمندی جوانان ابهری در حوزه فناوری و استارتاپ‌ها است.

این مسئول با تاکید بر اینکه مسیر جوانان فناور باید هموار شود، یادآور شد: نگاه به جوانان فناور باید نگاه حمایتی باشد تا بتوانند در مسیر رشد و توسعه گام بردارند.

فرماندار ابهر، با اشاره به مهم‌ترین اهدافی که مرکز رشد دنبال می‌کند، یادآور شد: افزایش سرمایه جامعه از طریق تشویق و ارتقا فرهنگ نوآوری، افزایش توان رقابت در میان شرکت‌ها و موسساتی که متکی بر علم و دانش شکل می‌گیرد، ایجاد انگیزه و مدیریت جریان دانش و فناوری در میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، شرکت‌های خصوصی و بازار و ایجاد رشد در شرکت‌های متکی به نوآوری از طریق مراکز رشد و  فناوری از مهم‌ترین این اهداف است.

وی با اشاره به وجود فضاهای مازاد در برخی از ادارات، تصریح کرد: این فضاها باید شناسایی شده و از آنها در راستای توسعه علم و دانش فناوری و حل مشکلات جوانان بهره‌گیری شود.

منبع:ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد