عدم برنامه ریزی صحیح برای پیام رسان‌های داخلی/نیازمند حمایت برای رقابت

به گزارش فناوری فرهنگی، بررسی عملکرد پیام رسان‌های داخلی برای رفع نیاز مردم اهمیت زیادی دارد، پیام رسان های داخلی ظرفیت بسیار خوبی در راستای اقتصاد مقاومتی و اتکاء مردم و مسوولان به توان داخل کشور دارند، اکنون زیرساخت‌های آن تا حد زیادی وجود دارد اما باید با یک راهکار مناسب جایگزینی پیام رسان های داخلی با خارجی انجام شود، بسیاری از خدمات امروز در حوزه های مختلف حمل و نقل و سفارشات مایحتاج مردم از طریق پیام رسان ها انجام می شود.

در حال حاضر برای وضعیت فعالیت پیام رسان های داخلی با تعدادی از این اپلیکیشن ها درباره مشکلات و نحوه عملکردشان به گفت‌وگو پرداختیم، آنها صحبت‌های زیاد و شنیدنی برای عملکرد خود دارند که درادامه می خوانید:

سکانس اول ، پیام رسان ایتا: نیازمند حمایت وزارت ارتباطات هستیم

محسن غفاری مدیرعامل پیام‌رسان ایتا با بیان اینکه این پیام رسان بیش از ۳ میلیون کاربر فعال دارد، گفت: این پیام‌رسان نیازمند حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است در واقع باید بگویم حمایت اولیه‌ای که از پیام‌رسان‌ها انجام می‌شد یعنی پرداخت وام تا سقف ۵ میلیارد تومان شامل ایتا شد ولی با توجه به شرایط بازپرداخت، ما از آن استفاده نکردیم. البته در مورد افزایش پهنای باند ایتا مورد حمایت قرار گرفت.

* بیش از ۳ میلیون کاربر فعال داریم

وی افزود: طبق مصوبات مرکز ملی فضای مجازی قرار بود حمایت ثانویه‌ای از پیام‌رسان‌ها انجام شود که متاسفانه این مصوبه عملیاتی نشد. طبق اعلام مرکز ملی فضای مجازی، هر پیام‌رسانی که به یک میلیون کاربر برسد، باید مشمول حمایت‌های ثانویه شود. در حال حاضر ما بیش از ۳ میلیون کاربر فعال داریم و همچنان منتظر حمایت دوم وزارت ارتباطات و سایر نهادهای مسئول هستیم.

مدیرعامل پیام‌رسان ایتا اضافه کرد: طبق تعریف شبکه ملی اطلاعات، ایجاد و حمایت از خدمات پایه از جمله پیام‌رسان‌ها یکی از وظایف وزارت ارتباطات است. این حمایت شامل پشتیبانی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که تاکنون اتفاق قابل توجهی در این زمینه رخ نداده است. شاید علت این موضوع در نوع نگاه به پیام‌رسان داخلی باشد. بالاخره باید بپذیریم که اگر راه‌اندازی پیام‌رسان داخلی نیاز امروز کشور است، لاجرم باید پیام‌رسان‌ها مورد حمایت بیشتری از نظر نیرو و سخت‌افزار قرار گیرند.

* حفظ حریم خصوصی افراد یکی از دغدغه‌های اصلی پیام‌رسان‌ها است

غفاری در باره  نگرانی‌های کاربران از حریم خصوصی در پیام رسان های بومی گفت: حفظ حریم خصوصی افراد یکی از دغدغه‌های اصلی پیام‌رسان‌ها است و از آنجایی که  سازمان ها و نهادها علاقه زیادی به اطلاعات مردم دارند باید بگویم تاکنون درباره حریم شخصی در کشور مقررات وجود داشت اما قوانین به اندازه لازم شفاف و میزان دسترسی‌ها و میزان پاسخگویی مشخص نبود که اکنون ابلاغیه جدید قوه قضاییه و فتوای رهبری درباره حکم نقض حریم شخصی کاربران در فضای مجازی، حدود قوانین را مشخص کرده است اما معتقدم قانون آخر کار نیست بلکه اول کار است و فرهنگ‌سازی برای مجریان قانون ادامه راه است که نخواهند از اطلاعات یک پیام رسان سوء استفاده کنند.

* شبکه‌های غیرمسئول برای افرادی که قانون را دور می‌زنند، مفید است

وی با اشاره به نظر رهبری درباره حریم خصوصی کاربران در شبکه های پیام رسان بومی که می‌تواند راهگشایی برای اجرای صحیح قانون حریم خصوصی باشد، تصریح کرد: در حریم شخصی دو موضوع باید از هم تفکیک شود، تلگرام با این نکته که به نهادی اطلاعات نمی‌دهد مخاطبان را قانع کرده است همچنین با تبلیغات تلگرام مخاطب احساس می کند پاسخگو نبودن تلگرام در برابر همه یک مزیت است اما در واقعیت وقتی به پرونده های قضایی و انتظامی نگاه می‌کنیم نتیجه پاسخگو نبودن و فعالیت غیر رسمی را متوجه می شویم. نگرانی واقعی برای کاربران باید این باشد که اگر  کلاهبرداری یا سوء استفاده از حریم شخصی در شبکه ای رخ داد این شبکه ها نسبت به قوانین مسئول باشند و احقاق حق قابل پیگیری باشد، در واقع باید بگویم شبکه های غیرمسئول تنها برای افرادی که نمی خواهند در حیطه قانون عمل کنند و قانون را دور می‌زنند، مفید است.

*تصمیم‌گیری کلان کشور بر این است که دیگر انحصاری روی پیام رسانی شکل نگیرد

غفاری با انتقاد از رویه دولت برای خروج از انحصار تلگرام و جلوگیری از ایجاد انحصار جدید، گفت: بخشی از بدنه دولت تصمیم گرفته اند که از چهار یا پنج پیام رسان داخلی حمایت کنند. همچنین قول‌هایی برای حمایت از پیام رسان‌های داخلی داده بودند که به جز تخفیف اینترنت تا این لحظه حداقل برای پیام رسان‌های خارج از لیست حمایتی اتفاق نیفتاده است. از طرفی باید بگویم رفع انحصار از پیام رسان خارجی محاسنی دارد اما انحصار روی پیام رسان داخلی الزاما بد نیست. ظاهراً تصمیم‌گیری کلان کشور این است که دیگر انحصاری روی پیام رسانی شکل نگیرد اما اگر این اتفاق بیفتد و مردم به یک پیام رسان اقبال نشان دادند و بتوانیم خدمات  مورد نیاز مردم را روی یک سرویس تجمیع کنیم اتفاقا خیلی خوب است.

وی درباره ورود به ارز دیجیتال گفت: بانک مرکزی از ارایه خدمات پرداخت درون پیام رسان‌ها هم به درستی حمایت نمی‌کند و مجوز ارایه این خدمات را به راحتی نمی دهد، چگونه به ارز دیجیتال ورود کنیم؟

* تلگرام در ازای مسدود شدن در ایران حاضر به همکاری با دولت نیست

غفاری در پاسخ به این سوال که تلگرام بارها اعلام کرده که حتی در ازای مسدود شدن تلگرام در ایران حاضر به همکاری با دولت ایران نیست آیا بی اهمیت بودن ۴۰ میلیون کاربر ایرانی تلگرام برای این پیام رسان واقعی است؟ گفت: ۷ درصد کاربران تلگرام در روسیه هستند و وقتی تلگرام در روسیه فیلتر می‌شود برای دور زدن فیلتر با همکاری آمازون و گوگل راهکار ارائه می‌کنند و به کسانی که وی پی ان می فروشند پول می دهند، برای کاربران ایران که یک پنجم کاربران در تلگرام در جهان را تشکیل می دهند این موضوع بسیار حائز اهمیت خواهد بود. بنابراین تلگرام به راحتی دست از ایران برنمی‌دارد.

* برای پیام رسان‌ها برنامه ریزی درستی در کشور انجام ندادیم

غفاری افزود: معتقدم مردم برای امنیت  باید به سمت پیام رسان های داخلی حرکت کنند. اما باید فیلترینگ به سمت روش هدفمند انجام شود و با کمترین حاشیه مردم قانع شوند. معتقدم برای پیام رسان ها برنامه ریزی درستی در کشور انجام ندادیم، با فیلترینگ شبکه های دیگر مردم به یک پیام رسان رفتند و تلگرام را ایجاد کردند البته طرح تجاری ایتا این نبود که تلگرام فیلتر شود و مخاطبان ما را به عنوان پیام رسان قالب استفاده کنند. موضوع فیلتر شدن تلگرام بعدا مطرح شد.

*حتی یک ویرگول هم از کدنویسی تلگرام استفاده نکرده‌ایم

وی درباره رفع فیلتر برخی از شبکه‌های اجتماعی خارجی گفت: موافق رفع فیلتر فیسبوک و توئیتر نیستم؛ زیرا هم اکنون شبکه‌های اجتماعی داخلی شبیه این شبکه ها در کشور خدمت ارائه می‌کنند و علاقمندان به این خدمات می‌توانند از یکی از شبکه های داخلی ایران استفاده کنند. معایب این شبکه کم نیست اما اکنون تلگرام پررنگ شده و در مرکز توجه قرار گرفته است از طرفی باید بگویم این پیام رسان به عمد شبیه به تلگرام طراحی شده تا حتی کسانی که اینترنت را با تلگرام آغاز کرده اند را هم مخاطب قرار دهد. اما حتی یک ویرگول هم از کدنویسی تلگرام استفاده نکرده‌ایم. حتی توانمندی داشتیم که ظاهر پیام رسان را به شکل دیگری طراحی کنیم اما نظر جمعی در ایتا این بود که در ابتدا این کار را نکنیم. در عملکرد هم تغییری ایجاد نکرده ایم و حتی به موضوع تبلیغات هم ورود نکردیم تا کانال ها بتوانند طبق رویه تلگرام تبلیغ بگیرند و از این نظر به صاحبان کسب و کار امنیت خاطر داده ایم.

*پیام رسان ایتا کاملا خصوصی ایجاد شده است

غفاری گفت: این پیام رسان کاملا خصوصی ایجاد شده است و به هیچ نهادی وابستگی ندارد. ریالی از مراکز فرهنگی دریافت نکردیم به جز اخیرا که چند سخت افزار گرفته ایم. در حال حاضر هم در دیتاسنتر امین قم حضور داریم که یکی از دیتا سنتر های برتر در کشور است و با هزینه چند میلیارد تومانی ساخته شده است که به دلیل تجمیع خدمات در تهران کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اما باید به این نکته اشاره کنم که شرکت سامانه فناوری طوبی بیش از ۱۴ سال سابقه در حوزه فناوری اطلاعات دارد. روزی این شرکت کار خود را از مرکز رشد دانشگاه آغاز کرد و به سرعت به یک شرکت‌ رشد یافته تبدیل شد. هم اکنون در حوزه پیامک سازمانی و ارایه سرویس های ارزش افزوده موبایلی فعال است. این شرکت ۶ سال سابقه CP همراه اول و ۳ سال سابقه CP ایرانسل را در کارنامه دارد.

مدیر پیام ­رسان ایتا تصریح کرد:  فعلا در سیستم کشور ما ورود به موضوع درآمدزایی برای ایتا چالش زیادی نسبت به هزینه­ ها دارد، شاید تبلیغات اندکی بتواند هزینه ­ها را پوشش دهد، اما نمی تواند هزینه گسترش و توسعه شبکه را بدهد.از طرفی درصد استفاده از پیام ­رسان ­ها و سایت ­های خارجی برای مخاطب و درآمدزایی آن برای اپراتورها بیشتر است و در بعضی مناطق اپراتور برای حفظ کیفیت خود پهنای باند یک گیگ خود را تبدیل به ۹۵ درصد پهنای باند خارجی و ۵ درصد داخلی کرده بود، جالب اینکه وقتی کاربر از VPN استفاده می­ کرد، سرعتش بهتر می­ شد، اما زمانی که مخاطب وارد سایت­ های داخلی می­ شد، اینترنت کند می­ شد و نمی ­توانست وارد پیام­ رسان­ های داخلی شود.

سکانس دوم ، پیام رسان سروش:با فیلتر کردن بعضی اپلیکیشن ها نمی توان مردم را مجبور کرد به سمت پیام رسان های داخلی بروند 

 مرتضی رحیمی مدیرعامل پیام رسان سروش پلاس، درباره تعداد کاربران این پیام رسان گفت: ما در رجیستر بیش از  ۲۰ میلیون هستیم و تعداد کاربران فعال ماهانه ۳ میلیون است که یا چت شخصی و گروهی انجام دادند یا از کانال ها بازدید کردند.

وی افزود: در حال حاضر ما در مرحله اول نیازمند سخت افزار پیشرفته هستیم که توانایی خرید آن را برای ۲۰ میلیون کاربر نداریم زیرا چندین میلیارد تومان بودجه می خواهد که اگر سخت افزار هم تهیه کنیم از طرفی در مرحله بعد نیاز به نرم افزار داریم به این معنی که باید برای تشویق مردم سرویس های پایه مانند اجازه تماس برون شبکه داشته باشیم اما متأسفانه در این زمینه هیچ پیشرفتی نبوده است. همچنین باید بگویم با فیلتر کردن بعضی اپلیکیشن ها نمی توان مردم را مجبور کرد به سمت پیام رسان های داخلی بروند چراکه با نصب فیلتر شکن مشکل برطرف می شود.

رحیمی درباره اختصاص درآمد اپراتورها به پیام ­رسان­ ها گفت: اختصاص درآمد اپراتورها به پیام­ رسان­ ها به معنای خراب کردن اکوسیستم است و یکی از اتفاقات همین محدود کردن استفاده اینترنت داخلی است.

مدیرعامل سروش پلاس تصریح کرد: در شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای تصویب شد و برای ایجاد این زیرساخت برای افراد مختلف وظایف مختلفی تعیین شد و عقب افتادگی جدی در این حوزه وجود داشت و تقسیم وظیفه ای بین بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و صداوسیما ایجاد شد.

وی با تأکید بر اینکه فکر می کنم وزارت ارتباطات بیشتر از سایر حوزه ها در کار خود جدیت نشان داد، گفت: یکی از مسیرهای درآمدزایی پرداخت است، اما مردم این کار را انجام نمی­ دهند، چون بعد از آن مالیات دریافت می­ شود و وظیفه بانک مرکزی این بود که تا مدتی مالیات دریافت نکند.

* سکانس سوم، پیام رسان گپ: حکمرانی دیجیتال باید جدی گرفته شود

مهدی انجیدنی مدیرپیام رسان گپ درباره نقش اپلیکیشن ها در اقتصاد کشور گفت: از آنجایی که پیام‌رسان‌ها به عنوان یک پلت‌فرم ضروری برای اقتصاد کشورها شناخته شده‌اند، بسیاری از کشورها از داده‌های ملی خود به عنوان سرمایه ملی از طریق داده‌ها حفاظت می‌کنند، حتی پلت‌فرم‌ها ابزاری برای رشد کسب و کارها به حساب می‌آیند.

*  اپلیکیشن‌ها یک ابزار کارا هستند

وی افزود: در ۱۰ سال اخیر تمرکز کشورهای در حال توسعه از پیام‌رسان‌ها به عنوان ابزاری برای رشد کسب و کارها استفاده می‌کنند، به طوری که در حال حاضر اپلیکیشن‌ها یک ابزار کارا هستند که دراین رابطه کشورهای کره جنوبی و چین توانسته‌اند اقتصاد کشور خود را با بهره‌گیری از پیام‌رسان‌ها متحول کنند.

انجیدنی تصریح کرد: در کشور ایران از ۱۰ سال قبل که موضوع پیام‌رسانی ایرانی مطرح شد، متأسفانه تمام مزایای این پلتفرم‌های بومی به حاشیه رفت و موضوعاتی مثل حریم خصوصی مطرح شد. این درحالی است که در داخل کشور بین مسئولان رسانه‌ها شناخت درستی از یک پلت‌فرم بومی وجود نداشت و هیچ حمایتی از آنها انجام نشد.

* استفاده نکردن از پیام‌رسان‌های داخلی توسط مسئولان، مردم را دچار دوگانگی کرده است

وی ادامه داد: استفاده نکردن از پیام‌رسان‌های داخلی توسط مسئولان، مردم را دچار دوگانگی کرده است، چرا که باید با استفاده از اپلی‌کیشن‌های داخلی، حمایت اولیه از آنها انجام شود. در واقع باید بگویم مشکل پیام‌رسان‌ها در حوزه فنی و سرمایه‌گذاری نیست، چرا که چالش ما شکاف فرهنگی و رفتار دوگانه مسئولان است.

*  پلت‌فرم‌های ایرانی در مقایسه با پلت‌فرم‌های کشورهای دیگر قابل مقایسه نیستند

مدیر پیام‌رسان گپ اظهار داشت: در حال حاضر این اپلیکیشن چندین قرارداد بین‌المللی را با کشورهای مختلف منعقد کرده است و استقبال خوبی از پیام‌رسان‌های ایرانی شده که می‌توان به کارکرد آنها اشاره کرد. این در حالی است که پلت‌فرم‌های ایرانی در مقایسه با پلت‌فرم‌های کشورهای دیگر قابل مقایسه نیستند. اما موضوع اینجاست که همه کشورهای دنیا اهمیت پیام‌رسان‌ها را درک کرد و سرمایه‌گذاری‌های زیادی بر روی آنها انجام داده‌اند، اما متأسفانه در ایران همچنان با مشکل مسائل سیاسی، این اپلیکیشن‌ها نتوانستند آنگونه که باید رشد داشته باشند.

* پیام‌رسان‌ها به عنوان معلومات اقتصادی جهان محسوب می‌شوند

وی با اشاره به اینکه پیام‌رسان‌ها به عنوان معلومات اقتصادی جهان محسوب می‌شوند، گفت:  در حال حاضر کشورهایی مانند کره جنوبی توانسته‌اند با استفاده از فناوری اطلاعات و پیام‌رسان بومی در مبارزه با شیوع ویروس کرونا، فاصله‌گذاری هوشمند را انجام دهند که تاکنون نیز موفق بوده‌اند و توانسته‌اند این بیماری را در کشور ریشه‌کن کنند. همچنین کشورهایی مانند انگلستان، چین و فلات در صورت رفع بیماری کرونا، موضوع آموزش برخط را ادامه خواهند داد، چرا که با استفاده از پیام‌رسان‌های بومی کشور خود می‌توانند بسیاری از هزینه‌ها را کاهش داده و آموزش‌ها را به صورت آنلاین و با کیفیت بیشتری انجام دهند.

* پیام‌رسان گپ نزدیک به ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار کاربر ثبت‌نامی دارد

وی در پایان گفت: در حال حاضر پیام‌رسان گپ نزدیک به ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار کاربر ثبت‌نامی دارد که از این تعداد ۵ میلیون آن فعال هستند که ۲.۵ میلیون از کاربران فعال ایرانی بوده و یک‌ونیم میلیون دیگر خارجی هستند.

در ادامه گزارش برای گفت وگو با پیام رسان داخلی «بله» متأسفانه موفق به ارتباط مدیر جدید این اپلیکیشن نشدیم و با توجه به گفته های سایر پیام رسان ها صحبت های مدیر قبلی این اپلیکیشن را که مدتی قبل با او گفت و گو کردیم اشاره خواهیم کرد.

سکانس چهارم ، پیام رسان بله : حریم شخصی همواره از نگرانی های برخی کاربران ایرانی

مصطفی رادمرد مدیر پیام رسان بله درباره نگرانی کاربران از حفظ حریم شخصی در پیام رسان‌های بومی گفت: طبق ابلاغیه جدید قوه قضاییه ، تمرکز حاکمیت بر کانال های عمومی با امکان انتشار محتوای مجرمانه است نه بر ارتباطات شخصی افراد.

* حریم خصوصی در تمامی بسترها دارای شرایط خاص تحت حکم دقیق قضایی با شرایط مشخص است

رادمرد در پاسخ به این سوال که حریم شخصی همواره از نگرانی های برخی کاربران ایرانی در استفاده از پیام رسان های بومی بوده است و تصور می کنند اطلاعات آنها در این شبکه‌ها صیانت نمی شود، اظهار داشت: اطلاعات مالی کاربران ایرانی در اپراتورها، بانک‌ها، شرکت‌های اینترنتی، فروشگاه ها و منابع دیگری موجود است اما اصل این است که حریم خصوصی در تمامی بسترها شامل اپلیکیشن‌ها، پیامک، ایمیل و تماس دارای شرایط خاص تحت حکم دقیق قضایی با شرایط مشخص است.

مدیر پیام رسان بله ادامه داد: در بحث حریم خصوصی در شبکه بله چند بعد دارد؛ بعد اول امنیت نرم‌افزار و شبکه است که با توجه به اینکه اپلیکیشن بانکی هستیم، استانداردهای امنیت مالی را تامین کرده‌ایم؛ از بعد دوم هم که مسئله دسترسی به اطلاعات کاربران است، با توجه به اینکه یک کسب و کار هستیم و باید ریسک سرمایه گذاری را با جلب اعتماد عمومی کاهش دهیم، برای صیانت از حریم خصوصی کاربران یک کمیته‌ حقوقی در شرکت تشکیل شده است. دسترسی به اطلاعات کاربران تنها با حکم قاضی و پس از تشکیل پرونده قابل بررسی است و به دیگر نهادها دسترسی داده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تمرکز حاکمیت بر کانال های عمومی است، نه بر ارتباطات شخصی افراد. طبق ابلاغیه جدید قوه قضاییه و طرحی که در مجلس درباره حریم خصوصی در حال تصویب است، تنها محتوای کانال های عمومی که امکان انتشار محتوای مجرمانه را دارند، در صورت لزوم بررسی خواهند شد تا از این طریق جلوی انتشار محتوای نامناسب گرفته شود. به این ترتیب به چت های دو نفره، چند نفره و گروه‌ها ورود پیدا نمی‌کنند.

*  ورود به چت‌ها تنها با داشتن شاکی خصوصی امکان‌پذیر است

وی ادامه داد: ورود به چت‌ها تنها با داشتن شاکی خصوصی امکان‌پذیر است. به این معنا که یک شاکی خصوصی شکایتی طرح کند، مبنی بر اینکه توسط فلان نفر در فلان تاریخ و فلان ساعت طی گفت‌وگویی مورد سوء استفاده قرار گرفته است و مدعی باشد، سند این ادعا هم در آن گفت‌وگو موجود است. در اینجا سند این ادعا برای اعاده‌ این دادرسی از پیام رسان درخواست می شود.  در غیر این صورت که قاضی اساسا از وجود چنین چتی نیز آگاه نمی‌شود. در صورت خصوصی بودن تقاضای مورد درخواست، تیم حقوقی شرکت وارد موضوع می شود و مسئله را بررسی می کند. اگر درخواست دادگاه به بخشی از اطلاعات مشروع و لازم باشد، مدارک تحویل مراجع قضایی می شود و در غیر این صورت تیم حقوقی از ارائه سند خودداری خواهد کرد. قاضی نمی‌تواند بگوید همه چت های این فرد از ابتدا تا کنون را بدهید؛ بلکه مشخصا گفت‌وگوی مورد شکایت و به صورت مشخص و محدود قابل بررسی است؛ در غیر این صورت نماینده حقوقی شرکت با اتکا به قانون از ارائه اسناد درخواستی خودداری خواهد کرد. بنابراین این تصور اشتباه که برخی فکر می کنند ممکن است برای مثال شخصی به اتهام سیاسی دستگیر شود و سپس با دسترسی به تمامی اطلاعاتش، اتهامات جدیدی به او منسوب شود، امکان قانونی ندارد و بله از این حق کاربرانش صیانت خواهد کرد.

* برای پیام رسان ها دادگاه جداگانه در نظر گرفته شده است

وی اضافه کرد: اخیرا نیز برای پیام رسان ها نیز دادگاه جداگانه در نظر گرفته شده است که موضوعات مرتبط با این موارد باید در این دادگاه حکم داده شود. تشکیل این دادگاه در ابلاغیه‌ای که اخیراً توسط دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام شد موجود است اما نمی‌دانم هنوز اجرایی شده یا خیر. با توجه به اینکه درباره‌ پیام‌رسان‌های داخلی جرایمی مانند کلاه‌برداری و دیگر شکایت‌های خصوصی چون تهدید، هتک حیثیت افراد و … قابل پیگیری است، از این منظر بستر امن‌تری نسبت به پیام‌رسان‌های خارجی که دردسرهای شخصی قابل پیگیری نیست، وجود دارد.

* حاکمیت باید اعتماد عمومی را درباره‌ امنیت حریم خصوصی و آزادی بیان ایجاد کند

رادمرد گفت: تمامی اقدامات لازم حقوقی و فنی از طرف پیام‌رسان ما انجام می شود، اما در نهایت این حاکمیت است که باید اعتماد عمومی را درباره‌ امنیت حریم خصوصی و آزادی بیان ایجاد کند به طوری که حاکمیت برای حمایت از پیام‌رسان بومی کافی است، سازمان‌ها را به ارایه خدمات روی پیام رسان بومی مجاب کند.

* برای پیام رسان‌های داخلی بازارسازی نمی‌شود

رادمرد در پاسخ به این سوال که برخی کاربران معتقدند، فیلتر تلگرام با هدف حمایت از پیام رسان‌های داخلی انجام می‌شود، گفت: آن چیزی که از پیام رسان‌های داخلی حمایت می کنند، ارائه سرویس‌های کاربردی دستگاه به مردم است. اینکه قوه قضاییه، شهرداری، پلیس ناجا و دستگاه‌های اجرایی خدمات خود را روی پیام رسان‌های بومی به مردم ارائه کنند که این کار از هزینه زیاد سازمان‌ها را کاهش می‌دهد و در وقت و هزینه مردم صرفه جویی می‌کند. اما برای پیام رسان‌های داخلی بازارسازی نمی‌شود و حاکمیت هنوز نتوانسته دستگاه‌ها را به ارایه خدمات روی پیام رسان بومی مجاب کنند.

رادمرد در پاسخ به این سوال که آیا یک کسب و کار پیام رسان بومی اکنون درآمد زا و یک بنگاه اقتصادی سودده است؟ گفت: از ابتدای سال ۹۶ که این کار را با یک طرح کسب و کاری آغاز کردیم در سال اول با جذب یک میلیون کاربر و با وجود رقیبی چون تلگرام بر مبنای تراکنش ها از جمله انتقال پول بین افراد، ایجاد کانال‌های فروشگاهی و همچنین خدمات بانکی مثل کارت‌به‌کارت، پرداخت قبض و خرید شارژ درآمد داشتیم. در سال گذشته 1600میلیارد تومان تراکنش در این پیام‌رسان انجام شد و در سال 97 تصمیم داریم سرویس‌های ارزش افزوده از جمله خدمات شهرداری را هم عرضه کنیم و اخیراً هم سرویس عوارض خروج از کشور را ارایه کرده ایم.

مدیرعامل پیام رسان بله تصریح کرد: این سرویس‌ها درآمدزا هستند. علاوه بر این در بخش ویترین بله بسترهایی برای فروشگاه ها و کسب و کارهای نوپا در نظر گرفته شده است که برای پیام رسان درآمد دارد.

رادمرد در واکنش به این مطلب که در حال حاضر ۵ پیام رسان بومی مورد حمایت حاکمیت هستند و پیام رسان بله در این لیست قرار ندارد، اظهار داشت: تجربه نشان داده، اگر مداخله‌ی دولت زیاد شود ناخودآگاه به سمت رانت می‌رود مانند اتفاقی که در صنعت خودرو کشور رخ داده است. زیرا تقسیم عادلانه سخت است و معمولا اتفاق نمی‌افتد. انحصار تلگرام هم به دلیل مداخله دولت ایجاد شده که بسترهای خارجی را محدود کردند و بستر داخلی نیز از سمت موضوعاتی از جمله حریم شخصی و قوانین سخت‌گیرانه تحت فشار بود.

* برخی دستگاه‌های حاکمیتی در مقام حمایت بدون حساب و کتاب خرج می‌کنند

مدیر پیام رسان بله ادامه داد: اگر حاکمیت سعی به ورود کند برخی دستگاه‌های حاکمیتی در مقام حمایت بدون حساب و کتاب خرج می‌کنند و بازگشت هزینه هم چندان برایشان معنی پیدا نمی کند و در نتیجه این شرایط رقابت را بر هم می‌زنند. در نهایت مردم نمی توانند در یک رقابت عادلانه انتخاب کنند. اکنون هم مردم باید به صورت شفاف بدانند ۵ پیام رسانی که به عنوان پیام رسان های منتخب انتخاب شده‌اند طبق چه معیار و ویژگی‌های انتخاب شده اند.

مدیر پیام رسان بله درباره این موضوع که اپلیکیشن بله به دلیل حمایت از طرف بانک ملی در شعب این بانک به مشتریان بانک ملی پیشنهاد می‌شود، آیا این موضوع انحصاری برای بانک ملی یا اپلیکیشن بله است؟ اظهار داشت: انحصاری در ارتباط با ارائه‌ی خدمات بانکی روی پیام‌رسان‌ها نیست؛ چندین بانک وجود دارند که پیام‌رسان‌های رقیب نیز می‌توانند با آنها ارتباط بگیرند، هر چند لازم است، به استانداردهای امنیتی انتقال پول دست پیدا کنند. اگر پیام رسانی چون واتس اپ پرکاربر شده هیچ وقت به دلیل تبلیغات نبوده است؛ بلکه چون خدمات خوب و تجربه‌ی کاربری مطلوبی به مردم ارائه شده رشد کرده است. همین طور حتی با تبلیغات زیاد و انحصاری یک رسانه از یک پیام رسان ممکن است مردم فقط آن پیام رسان را نصب کنند و فعال نکنند. در نصب پیام رسان بله در شعب بانک ملی هم به تجربه کاربری بسیار حساس هستیم و نمی خواهیم کارمندان سرویسی را به مشتری تحمیل کنند. زیرا در این صورت متضرر می شویم. به این دلیل که مشتری تجربه بد خود را به دیگران انتقال می‌دهد.

وی ادامه داد: علاوه بر این در حال حاضر پیام رسان بله به جز بانک ملی با 16 بانک دیگر نیز قرارداد همکاری دارد و بانک ملی نیز با اپلیکیشن های دیگری سرویس ارائه می کند و ما در صدد بهبود خدمات برای جذاب تر شدن برای مردم هستیم.

* تلاش می کنیم بدون خارج کردن رقیب، سهم بازار خود را گسترش دهیم

رادمرد در پاسخ به این سوال که قوی ترین رقیب بله بین پیام رسان‌های داخلی کدام است و پیش بینی می‌کنید آینده بازار پیام رسان ها در ایران به چه شکلی می شود؟ اظهار داشت: تلاش می کنیم بدون خارج کردن رقیب، سهم بازار خود را گسترش دهیم. وقتی تلگرام با سرویس خوب توانست کاربر جذب کند نشان می دهد پیام رسانی که سرویس بهتری ارایه کند شانس بیشتری برای موفقیت دارد. تجربه نشان داده افراد در نهایت علاقه دارند 3 نرم‌افزار اصلی روی گوشی داشته باشند و رسیدن به این مرحله بستگی به این دارد که هر کدام چه میزان موفق شده اند و خدمات شان چقدر با یکدیگر متفاوت بوده است.

رادمرد گفت: یک ویژگی بسیار اساسی در این پیام رسان این است که به راحتی اینکه کاربر برای کاربر دیگری عکس می فرستند می تواند پول بفرستد و همین طور به راحتی اینکه پول می‌فرستد می‌تواند پول دریافت کند. در  پیام رسان بله برای دریافت پول، شکل جدیدی از پیام را ایجاد کرده‌ایم که در پایین پیام مبلغ پرداخت نوشته شده است.

* پرداخت اجتماعی در کشور مغفول مانده است

مدیر پیام رسان بله افزود: آن زمان متوجه شدیم پرداخت اجتماعی در کشور مغفول مانده است؛ سپس با بانک ها وارد مذاکره شدیم و بانک ملی که قصد فعال شدن در حوزه پرداخت اجتماعی را داشت برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرد.

وی در توضیح خلاء نبود شبکه مالی مرتبط با شبکه اجتماعی در کشور، گفت:‌ پیش از اینکه مردم با پرداخت اجتماعی آشنا شوند، نیاز آن را احساس نمی کنند و نمی دانند که مردم کشورهای دیگر بسیار راحت‌تر کارهای شان را انجام می دهند. مردم روسیه، شرق آسیا، اروپا و آمریکا از حساب مالی متصل به شبکه اجتماعی برخوردارند و برای مثال مسنجر فیس بوک و وی چت این امکان را به کاربران ارایه می کنند از طرفی باید بگویم در ایران هم پلتفرم های خارجی فیلتر بوده و هم به دلیل محدودیت‌ها سیستم مالی به شبکه های خارجی متصل نشده است. اینکه پیام رسان بله با این قابلیت در سال اول ۱۶۰۰ میلیارد تومان تراکنش مالی داشت، نشان از اقبال این روش دارد و در آینده هم تمامی شبکه ها به این سمت خواهند رفت. این قابلیت را با ریال که پول رایج کشور است، اجرا کرده‌ایم و اما در آینده ارز مجازی را هم می‌توانیم کنیم.

منبع:فارس

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد