فراخوان کارن کراد برای سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ ها

به گزارش فناوری فرهنگی، علی عمیدی، مدیر سامانه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری کارن‌کراد در گفتگو با ایسنا ضمن معرفی این پلتفرم، به موضوعات سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپ‌ها پاسخ داد.

وی درباره ایده اصلی شکل‌گیری کارن‌کراد گفت: سامانه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری کارن‌کراد با توجه به نیاز استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا به سرمایه‌پذیری شکل گرفت. نکته مهم در این حوزه بحث وجود فرصت‌ها و ایده‌های بسیار خوب استارتاپی در شهرهای مختلف ایران است که با توجه به حضور تهران در محوریت شرکت‌های شتاب‌دهنده، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های دانش‌بنیان و… سعی بر این داشته‌ایم که از فرصت‌های سطوح دیگر کشور هم غافل نشویم و به بلوغ اکوسیستم استارتاپی در دیگر شهرها نیز کمک کنیم. در این راستا فرصت و بستر عادلانه‌ای را برای دسترسی سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر و شناسایی طرح‌های خوب کسب و کاری در شهرهای مختلف ایجاد کرده‌ایم.

وی درباره حوزه‌هایی که کارن‌کراد به سرمایه‌گذاری در آن‌ها کمک می‌کند، گفت: ذهن بیشتر ما با شنیدن واژه استارتاپ به سمت حوزه فناوری اطلاعات می‌رود که البته شناخت اشتباهی نیست. اما با توجه به شرایط و پتانسیل ایران، حوزه‌های دیگری هم مثل انرژی، ورزش، کشاورزی و… هم می‌توانند اثربخش باشند و باید توجه بیشتری از سمت شتاب‌دهنده‌ها، سرمایه‌گذاران خطرپذیر و… به آن‌ها شود و مورد حمایت قرار گیرند.

عمیدی درباره نحوه ارتباط صاحبان ایده و پذیرش ایده‌ها گفت: استارتاپ‌ها و کسانی‌که ایده‌های کسب و کاری دارند وارد سایت کارن کراد می‌شوند و بعد از ثبت‌نام اولیه، طرح‌های کسب و کار همراه با طرح‌های مالیشان را به ما می‌دهند. تیم ما این طرح‌ها را بررسی و از آن‌ها یک گزارش ارزیابی استخراج می‌کنند. این گزارش‌ها وارد کمیته ارزیابی شامل افراد کلیدی این حوزه می‌شوند و برای سرمایه‌گذاری مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار می‌گیرند. البته طرح‌هایی هم که موفق به اخذ تأیید در کمیته نشوند، بازخوردهای آن را دریافت می‌کنند و می‌توانند بعد از اصلاح طرحشان مجدداً به ما مراجعه کنند.

وی ادامه داد در این سامانه تا الان نزدیک به ۱۲۰۰ کارآفرین و ۶۳۰ سرمایه‌گذار ثبت‌نام کرده‌اند. حدود ۲۷۰ طرح در سامانه ثبت شده که از این تعداد حدود ۲۰۰ طرح از فیلترهای فنی و تکنیکال، حقوقی، مالی و کسب و کاری ما عبور کرده‌اند و توانسته‌ایم در مدت یکسال نزدیک به ۵۳ سرمایه‌پذیر را به سرمایه‌گذار وصل کنیم. ضمناً امیدوار هستیم با توجه به تفاهم‌نامه ما و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبنی بر معرفی کارن کراد به عنوان اولین کارگزاری رسمی معاونت علمی و فناوری در بحث تأمین مالی و سرمایه‌گذاری، این ارقام رشد چشم‌گیری در سال آینده داشته باشند.

مدیرعامل کارن‌کراد درباره پلتفرم تأمین مالی جمعی و روش کارکرد آن توضیح داد: یکی از ابزارهایی که در سامانه کارن‌کراد ایجاد کرده‌ایم و به دنبال توسعه آن در ایران هستیم بحث کرادفاندینگ یا تأمین مالی جمعی است. در این مدل از سرمایه‌گذاری هر فردی می‌تواند طبق روش‌های موجود مثل مشارکت در سهام در استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق سرمایه‌گذاری کند. در واقع تأمین مالی جمعی به عنوان یک ابزار قدرتمند در سرمایه‌گذاری موفق به ما کمک می‌کند.

وی درباره نیاز متقابل آموزش بین سرمایه‌پذیر و سرمایه‌گذار و اقدام کارن‌کراد برای حل این مساله بیان کرد: این حوزه ریسک زیادی دارد و سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به این حوزه را دارند باید شناخت کافی و خوبی از حوزه استارتاپی داشته باشند. ما برای رفع این مساله و ایجاد شناخت به آموزش سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران و ایجاد یک زبان مشترک بین آن‌ها اهمیت زیادی می‌دهیم. به طوری که سرمایه‎‌گذارانی حقیقی و سنتی که قصد ورود به سامانه و سرمایه‌گذاری بر استارتاپ‎‌ها را دارند تا ۶ ماه مشغول یادگیری و شناخت این حوزه می‌شوند بعد از بدست آوردن شناخت کافی به سرمایه‌گذاری در این حوزه ورود پیدا می‌کنند. آموزش در این حوزه باعث اثربخشی سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد و سرمایه‌گذاران باید بدانند که استارتاپ‌ها دیربازده هستند. البته شرکت‌های سرمایه‌گذاری همکار با ما که حدوداً ۳۰۰ شرکت هستند این را بلدند و بقیه که تازه وارد این صنعت می‌شوند، باید آموزش ببینند.

مدیرعامل کارن‌کراد افزود: علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری، صاحبان طرح و کسانی که دانش و تخصص ویژه‌ای در این حوزه دارند می‌توانند به ما رجوع کنند و با ثبت‌نام در سامانه ما تحت عناوین کارآفرین، سرمایه‌گذار و مربی کسب و کار با ما همکاری کنند.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد