فروش ۲۱۲ میلیارد تومان محصولات دانش بنیان به صنایع

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، اصغر مصاحب اظهار داشت: در راستای تأمین نیازهای فناوری صنایع، نفوذ فناوری‌های نوین در آن‌ها، بهبود فرآیند مبادلات فناوری و ارتقا خدمات در این حوزه، ۱۴ فن بازار منطقه‌ای با راهبری شرکت شهرک‌های صنعتی ۱۴ استان کشور ایجاد شده و در حال فعالیت است.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: شناسایی ۷۲۳ نیاز و رفع ۲۵۱ نیاز فناورانه با مجموع فروش ۲۱۲ میلیارد تومان محصولات دانش بنیان و انتقال دانش فنی، از جمله دستاوردهای ایجاد ۱۴ فن بازار منطقه‌ای توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است.

وی اضافه کرد: فن بازار به معنای بازار فناوری، یعنی محلی برای مبادلات تکنولوژی است. در بازار فناوری، فن بازارها نقش واسطه‌ای برای رساندن اطلاعات تکنولوژی به عرضه کنندگان، متقاضیان، کارآفرینان و سرمایه گذاران ایفا می‌کنند و فن بازارها همچنین به ارائه مشاوره در خصوص مراحل انتقال تکنولوژی می‌پردازند.

به گفته عضو هیأت مدیره و معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، تولد فن بازارها به دهه ۱۹۹۰ و کشورهای شرق آسیا برمی‌گردد. کشورهایی چون ژاپن، چین و هنگ کنگ که خود تولید کننده تکنولوژی نبودند و بیشتر از استراتژی انتقال تکنولوژی استفاده می‌کردند، برای ساماندهی به جریان انتقال تکنولوژی در کشورشان دست به ایجاد ساختارهایی زدند که بعدها به نام Technomarket یا Technomart معروف شدند.

مصاحب ادامه داد: ظرایف موجود در انتقال تکنولوژی، لزوم ایجاد اطلاع رسانی صحیح، مشاوره و استاندارد سازی مبادلات را به‌وجود آورد که این نقش توسط فن بازارها ایفا می‌شود.

وی بیان داشت: در اصل فن بازار در نقش یک واسطه حرفه‌ای در سطوح مختلف در کنار عرضه کنندگان (دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و واحدهای تحقیق و توسعه صنایع) و متقاضیان تکنولوژی (صنایع بزرگ، بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط، سرمایه گذاران و حتی دانشگاه‌ها) خواهد بود.

عضو هیأت مدیره و معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار داشت: با این تعریف می‌توان گفت فن بازار در اصل یک بنگاه تخصصی معاملات تکنولوژی است. در این بازار، فروشندگان تکنولوژی فرصت می‌یابند تا ایده‌ها و تکنولوژی‌های خود را به معرض نمایش گذاشته و برای آن‌ها اقدام به بازاریابی کنند.

مصاحب اضافه کرد: از طرفی این امکان نیز وجود دارد که متقاضیان تکنولوژی نیز تقاضاهای خود را مطرح کرده و به این صورت قدرت انتخاب بالاتری در بین گزینه‌ها داشته باشد.

وی تأکید کرد: اهداف اصلی فن بازارها، تقویت و تسهیل تبادل فناوری، حمایت و حفاظت از عرضه فنآوری و دانش فنی، تأمین نیازهای فناوری، بهره‌گیری از فنون تجاری سازی انتقال و انتشار و تأکید بر فنآوری پیشرفته است.

گفتنی است، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۰ شهرک و ۳۲۲ ناحیه صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۶۵ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۳۷ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، دو مجتمع فنآوری اطلاعات و خدمات نرم‌افزاری، ۸۵ هزار و ۸۷۴ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۵ هزار و ۹۱۲ واحد صنعتی و سه هزار و ۵۸ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۳۵ هزار و ۸۶۸ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد