فعالیت ۱۵ درصد تیم‌های استارت‌آپی جهاد دانشگاهی در حوزه سلامت

به گزارش فناوری فرهنگی، حسین بختیاری در نخستین نشست تخصصی هم اندیشی الزامات کارآفرینی و نوآوری در سلامت با اشاره به فعالیت حدود ۷۰۰ تیم، استارت‌آپ، واحد فناور و شرکت در مجموعه جهاد دانشگاهی، گفت: حدود ۱۵ درصد آنها در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند که در این میان حدود ۳۰ درصد واحدهایی که دانش بنیان شده‌اند در حوزه سلامت هستند و این نشان‌دهنده بار دانشی بالاتر حوزه سلامت نسبت به سایر حوزه‌ها است.

وی با اشاره به برخی تفاوت‌های بین حوزه سلامت با سایر حوزه‌ها مانند نیاز به نیروی انسانی متخصص و تجهیزات در کنار هم برای تحقق کارآفرینی، افزود: تعامل پایین‌تر فعالان حوزه سلامت با سایر حوزه‌ها و تعصب آنها نسبت به دانش فردی، نقطه ضعفی است که باید اصلاح شود.

بختیاری با تاکید بر اهمیت ارزش اجتماعی کسب و کارها در حوزه سلامت، گفت: کارآفرینی اجتماعی در حوزه سلامت محسوس‌تر بوده و کارآیی بیشتری دارد.

حرکات غیرکارشناسی به هدررفت منابع کشور منجر می‌شود

حمیدرضا مقیمی مدیر فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این نشست با بیان اینکه مراکز رشد دانشگاه تنها در موضوعات دارای ظرفیت و پتانسیل لازم راه‌اندازی می‌شود، با اشاره به بروز و ظهور تب‌ موضوعاتی در کشور طی سال‌های اخیر، گفت: تب نانوفناوری، تب بیوتکنولوژی، تب فناوری برخی از این نمونه‌هاست که باید به آن توجه شده و در این مسیر حساب شده و بدون جوزدگی حرکت کرد.

وی نبود تیم مناسب را از دلایل شکست استارت‌آپها دانست و گفت: حرکات حساب نشده و غیرکارشناسی به هدررفت منابع کشور منجر می‌شود.

بخشی از بودجه دانشگاه به آموزش، پیشگیری و ترویج خودمراقبتی اختصاص یابد

فرج حسینیان معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با تاکید بر اهمیت حوزه پیشگیری و آموزش همگانی در راستای ارتقای سطح سواد سلامت جامعه، گفت: بخشی از برنامه‌ها و بودجه‌ها باید به موضوع آموزش، پیشگیری و ترویج خودمراقبتی اختصاص یابد.

وی در این رابطه پیشنهاد کرد که در حوزه فناوری و کارآفرینی به موضوع آموزش و تقویت استارت‌آپ‌های آموزشی در جهت ارتقای فرهنگ و سطح سواد سلامت جامعه به ویژه کودکان توجه بیشتری شده و ظرفیت و پتانسیل خاصی به این موضوع اختصاص داده شود.

راه اندازی آزمایشگاه جامع روباتیک در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

همچنین دکتر نادر جهانمهر مدیر گروه مدیریت سیاستگذاری و اقتصاد سلامت دانشگاه با اشاره به دلایل شکست استارت‌آپها در حوزه سلامت، یکی از دلایل ریشه‌ای این مساله را عدم شناخت صحیح حوزه و عرصه سلامت و تفاوت آن با سایر عرصه‌ها دانست و گفت: در عرصه سلامت ارزش از نیاز سرچشمه می گیرد.

وی بار بیماری‌های مختلف در حوزه سلامت کشور را مصداق این نیاز و مشکلات عنوان کرد و ادامه داد: همه این‌ها نشانه‌هایی برای ضرورت ورود به حوزه‌های ارائه خدمت مورد نیاز وزارت بهداشت و همچنین ورود کارآفرینان برای ایجاد کسب و کار و نوآوری است.

جهانمهر، بالا بودن تقاضا در مقایسه با عرضه، رقابت انحصاری و محدودیت ورود و خروج در بازار سلامت را برخی از نکات مهم و قابل بحث و از تفاوت‌های بازار سلامت با سایر حوزه‌ها دانست.

وی با اشاره به افزایش شدید هزینه‌های حوزه سلامت در بازار داخلی و جهانی، این مساله را یک نشانه روشن برای فعالان حوزه کارآفرینی دانست و گفت: در دنیا سرمایه‌گذاری بالایی در حوزه سلامت می‌شود ولی همین هزینه‌های بالا به خصوص در بخش نیروی انسانی گاها دردسرساز است.

جهانمهر با اشاره به افتتاح آزمایشگاه جامع در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در آینده نزدیک، گفت: بخش اعظم این آزمایشگاه روباتیک بوده و نیاز بالایی به نیروی انسانی ندارد و از این طریق می‌توان حجم زیادی از تقاضا را بدون استفاده از نیروی انسانی پاسخ داد.

جهانمهر در رابطه با بسترهای استارت‌آپی و کارآفرینی در حوزه سلامت، با اشاره به صف واردکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی پشت درهای وزارت بهداشت، اظهار کرد: مکانیزمی برای مدیریت این شرایط وجود ندارد، درحالیکه با راه اندازی استارت‌آپهای مرتبط برای فیلترینگ این شرایط در جهت ارزیابی فناوری‌های سلامت و جلوگیری از ورود داروها و تجهیزات پزشکی غیراثربخش می توان به مدیریت و بهبود این شرایط کمک کرد.

تجویز یک نسخه واحد کارافرینانه در سیستم پیچیده سلامت امکانپذیر نیست

دکتر سالار ارزیده معاون آموزشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی نیز به عنوان واحد برگزارکننده این نشست هم اندیشی، با جمع‌بندی مباحث مطرح شده در نشست، با بیان اینکه بازار سلامت شبیه بقیه بازارها نیست، گفت: کسب و کار در حوزه سلامت با ادبیات و مفاهیم بازار رقابتی کامل اداره نمی‌شود و قطعا با سایر بازارها متفاوت است. بازار بیمه سلامت از حوزه‌هایی است که هنوز نوآوری و مدل‌های جدید کسب و کار وارد آن نشده و در این راستا بستر و شرایط برای حضور و فعالیت استارت‌آپ‌های پزشکی و حتی حوزه ارائه خدمات غیرپزشکی مهیا است.

وی با بیان اینکه در سیستم پیچیده سلامت به خصوص در کشور ما تجویز یک نسخه واحد کارآفرینانه کار ساده‌ای نیست، تصریح کرد:‌ جهت دستیابی به راه‌حل مناسب باید عرصه سلامت را به درستی شناخته و با تحلیل درست موضوع راهکارهای کارآمد ارائه کنیم.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد