قدرت نامحسوس ابزارهای هنری در پذیرش تفکرات و باورهای مختلف از سوی کودکان

 به گزارش پایگاه فناوری فرهنگی، مجتبی رحماندوست با اشاره به روز  جهانی کودک، درباره جایگاه ابزارهای هنری در انتقال مفاهیم و تاثیرگذاری بر کودکان، گفت: ابزارهای هنری همچون تئاتر کودک، انیمیشن، فیلم و بازی‌های خلاقانه می‌توانند تاثیر شگرفی در آموزش بایدها و نبایدها، انتقال فرهنگ و آداب صحیح انسانی، شخصیتی و اجتماعی به صورت غیرملموس و غیرمحسوس بر کودکان داشته باشند، این نوع آموزش‌ها، تاثیر ماندگار و بیشتری خواهند داشت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه با وجود رشد تکنولوژری و تغییر شرایط اجتماعی دیگر استفاده از روشهای مستقیم در آموزش کودکان و نوجوانان مفید فایده نخواهد بود، افزود: هم‌ذات دپنداری کودک با قهرمانان فیلم‌ها و کارتون‌ها و دریافت حس قهرمان سبب خواهد شد که هر نوع تفکری را باور و دریافت کنند، بنابراین نباید قدرت نامحسوس ابزارهای هنری به ویژه هنرهای تصویری را دست کم گرفت.

وی با بیان اینکه در وجود کودکان مانعی برای پذیرش ویژگی‌های اخلاقی و ارزشی وجود ندارد و هر طور که آموزش داده شوند شکل خواهند گرفت، اضافه کرد: کودکان به دلیل فطرت پاک خود، مقتدرترین و اثرگذارترین انسان‌ها در جامعه هستند؛ به‌عنوان مثال پلیس راهنمایی و رانندگی به درک درستی از این موضوع دست یافته است و در قالب «همیار پلیس» از وجود کودکان برای ارتقاء فرهنگی جامعه بهره برده است.

رحماندوست ادامه داد: با بهره‌گیری از ابزارهای هنری همچون فیلم و انیمیشن می‌توان علاوه بر آشنایی کودکان با قوانین و فرهنگ‌های متفاوت جمعی از وجود آن‌ها برای تغییر جامعه بهره برد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: کودکان بیشترین تاثیر را بر روی تغییر اخلاق‌های نامناسب پدر و مادر دارند و حتی در مقوله‌های مانند عدم استفاده از دخانیات، آموزش فرهنگ صحیح رانندگی تاثیرگذار هستند، همه این‌ موارد با برنامه‌های هنرهای تصویری و خلاقانه که در حین سرگرم کردن آموزش و تاثیرگذاری هم به همراه دارند امکان‌پذیر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،  سازمان ملل متحد، 20 نوامبر (16 مهمرماه) را روز جهانی کودک اعلام کرده است. مجمع عمومی سازمان ملل در چنین روزی در سال ۱۹۵۹ اعلامیهٔ حقوق کودک و در سال ۱۹۸۹ نیز کنوانسیون حقوق کودک را تصویب کرد که ایران نیز در اسفند سال 1372 به آن پیوست.

منبع: ایکانا

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد