کشورهای برتر در بازارهای مبتنی بر اینترنت را بشناسید

به گزارش فناوری فرهنگی، با پیشرفت فناوری‌های نوین و تسهیل زندگی بشر که هر روز از طریق اینترنت و فضای مجازی، گستردگی آن توسعه پیدا می‌کند، ‌کسب و کارهای حوزه اینترنتی نیز با شتاب بیشتری رونق پیدا می‌کنند. به دنبال این توسعه بازارهای نوین مبتنی‌بر اینترنت نیز شکل می‌گیرد که در دهه اخیر به میدان رقابت کشورهای دنیا تبدیل شده است. میدان رقابتی که هرکدام از کشورها تلاش می‌کنند تا سهم بیشتری را از آن خود کنند. در این میان تنوع خدمات ارائه شده به مشتریان بازارهای مجازی و اینترنتی هر روز گشترش پیدا می‌کند و شرکت‌های دانش بنیان و پیشتاز در عرصه هوشمندسازی، گامی جدید در توسعه اقتصاد دجیتال برمی‌دارند.

 

 

 

نگاهی به پیشتازان و فعالان بازارهای دیجیتالی می‌تواند بیانگر تلاش کشورهای در عرصه کسب‌وکارهای اینترنتی و لزوم تعیین نقشه راه برای جمهوری اسلامی ایران را تعیین کند. اینکه چه سیاست‌هایی می‌تواند تسهیل کننده مسیر ایجاد و توسعه شرکت‌های خلاق و فناور را فراهم آورد.

هرچند ایجاد کسب‌وکارهای اینترنتی در جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر شتاب گرفته و رشد چشمگیری داشته است اما بازاریابی و دستیابی به بازارهای جهانی و حضور فعال‌تر در این حوزه نیاز مهم و کلیدی است که باید برای آن برنامه‌ریزی‌های مدون و دقیقی صورت گیرد.

ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش دارد تا با تهیه گزارش‌هایی کمی و کیفی در این حوزه خلاء‌های موجود را شناسایی و راهکارهایی را در این زمینه در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور در پیش گیرد.

 

پیش بینی بازار سه برابری خدمات مبتنی بر اینترنت تا سال 2021

بر اساس بررسی‌های ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بازار خدمات مبتنی بر اینترنت نیز در کنار خرید و فروش آنلاین کالا، رشد چشمگیری داشته و در این میان، بازار خدمات تحویل غذا در محل به‌عنوان پویا‌ترین بازار شناخته شده است؛ همچنین موسسه استاتیستا  پیش‌بینی کرده است که درآمد حاصل از این بازار تا سال 2021 از مقدار 72.86 میلیارد دلار در سال 2016 به 210.32 میلیارد دلار، حدودا 3 برابر، خواهد رسید. این موسسه نیز اقدام به بررسی ارزش بازار خدمات الکترونیک میان پنج کشور چین، ژاپن، آمریکا، انگلیس و آلمان تا سال 2021 نموده است.

مطابق با بررسی‌های انجام شده، کشور چین با کسب ارزش بازار حدود 86 میلیارد دلار در سال 2021 از سایر کشورها پیشی گرفته و در جایگاه اول قرار خواهد داشت. پس از آن، آمریکا و انگلیس با کسب ارزش حدودا 61 و 15 میلیارد دلار به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار خواهند گرفت.

از دیگر موضوعات قابل توجه در بخش تجارت الکترونیک، موضوع رزرو بلیط آنلاین و انجام خدمات مسافرتی مبتنی بر اینترنت است. طبق پیش‌بینی‌های انجام گرفته، بازار این نوع خدمات نیز تا سال 2021 دوبرابر شده و تا حدود 1 تریلیون دلار خواهد رسید. همچنین کشور چین با کسب نرخ رشد مرکب سالیانه 17.9 درصد، سریع‌ترین رشد را از نظر کسب درآمد حاصل از ارائه این نوع خدمت از میان کشورهای آمریکا، ژاپن، انگلیس و آلمان خواهد داشت.

در جهان امروز تجارت الکترونیک فراتر از مرزهای ملی و منطقه‌ای رفته و امروزه در سطح جهانی شاهد خرید و فروش‌های آنلاین هستیم. درآمد حاصل از این تجارت قابل توجه بوده و آنچه در انجام خرید آنلاین برای مشتریان حائز اهمیت است، فرآیند ساده خرید و شفافیت است؛ در همین راستا موسسه IPC در سال 2016 اقدام به برگزاری پیمایشی میان کاربران تجارت الکترونیک نمود. در این نظرسنجی، مهم‌ترین عوامل موثر بر انجام خرید آنلاین از سوی کاربران استخراج گردید؛ شفافیت اطلاعات مربوط به هزینه تحویل کالا و خدمت قبل از خرید، فرآیند ساده و قابل اعتماد خرید، تحویل رایگان کالا به هنگام خرید با یک ارزش مشخص، امکان مرجوع رایگان کالا، پاسخگویی سریع در بخش خدمات مشتریان، اطلاع از شرکت‌های عرضه‌کننده کالا، تنوع در پرداخت هزینه، امکان سفارش کالا در هر مکان و زمان و با هر وسیله‌ای، امکان انتخاب نحوه تحویل کالا و شرکت عرضه‌کننده به ترتیب از جمله مهم‎ترین عوامل شناخته شدند. بنابراین توجه به ویژگی‌های موثر بر جذب و حفظ مشتریان این نوع تجارت از اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد