مجلس برای حاکمیت سایبری فکر جدی می کند

به گزارش فناوری فرهنگی، رضا تقی پور انوری در یک برنامه رادیویی با تاکید بر اینکه امروز فضای مجازی به موازات و یا در امتداد فضای واقعی قرار دارد و تاثیر بسیار زیادی در زندگی مردم گذاشته است، گفت: بحث حاکمیت بر فضای مجازی در اغلب کشورها مطرح است و حتی کشورهای اروپایی نیز معتقدند که حاکمیت این فضا نباید تنها در اختیار چند شرکت آمریکایی باشد.

وی افزود: برای مثال چندی پیش امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به عنوان نماینده اتحادیه اروپا سخن می‌گفت، تاکید کرد که هم اکنون با دو اینترنت کالیفرنیایی و چینی در دنیا مواجه هستیم و اروپا قصد دارد که با ایجاد اینترنت اروپایی به صورت مستقل از مزیت‌های فضای مجازی استفاده کند و این فضا را مدیریت کند.

تقی پور گفت: در کشور ما نیز از ۱۵ سال پیش این ایده با تعریف شبکه ملی اطلاعات مطرح شده است. در همین راستا مقام معظم رهبری با دید بلند استراتژیک و بسیار عمیق بر این فضا، حکم تاسیس شورای عالی فضای مجازی را صادر کردند و بر ایجاد شبکه ملی اطلاعات تاکید داشته‌اند. اما شواهد نشان می‌دهد که ما امروز به درصد کمی از اهداف شبکه ملی اطلاعات و تاسیس شورای عالی فضای مجازی رسیده‌ایم.

عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: چرا که هم قانون مجلس و هم مصوبات شورای عالی فضای مجازی و نیز همت دولت در تکمیل شبکه ملی اطلاعات ضعیف و ناکافی بوده است و مجلس باید فکر جدی برای حاکمیت سایبری ایران داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: در راستای مصوبات شورای عالی فضای مجازی و تدابیر رهبری، به صورت جدی‌تر تضمین اجرایی مصوبات این شورا را در مجلس فراهم خواهیم کرد.

وی نبود جرم انگاری در مصوبات مربوط به فضای مجازی را یکی از معضلات این حوزه عنوان کرد و گفت: ما نیازمند داشتن قوانین مستحکم در حوزه حاکمیت داده‌ها و اطلاعات، حاکمیت فضای فناوری اطلاعات، حاکمیت فضای الکترومغناطیسی در کشور هستیم. مصوبات شورای عالی فضای مجازی در حد تدابیر راهگشا است اما نیازمند قوانین اجرایی برای این مصوبات هستیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: هم اکنون یک طرح دو فوریتی در مجلس برای تسریع در تکمیل شبکه ملی اطلاعات آماده است؛ یکی از موضوعات این طرح این است که دولت ملزم شود در بودجه، اعتبارات مربوط به شبکه ملی اطلاعات را ببیند چرا که در سال‌های گذشته برای این پروژه اعتبار کافی دیده نشده است. از سوی دیگر باید ضوابطی تدوین شود که با مسئولانی که ترک فعل کرده و وظایف خود را انجام نمی‌دهند برخورد محکم صورت گیرد.

تقی پور گفت: در صورتی که فوریت این طرح به اجماع نمایندگان برسد، تبدیل به مصوبه می‌شود.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد