ملاک خرید اسباب‌بازی برای کودکان

به گزارش فناوری فرهنگی، بنابر اعلام وب‌سایت روانشناسی کودکان، اسباب‌بازی‌های آموزشی، نقش به سزایی در رشد کودکان پیش دبستانی ایفا می‌کند. آنها موجب بالا رفتن هوش، مهارت‌های اجتماعی و همچنین رفتارهای احساسی کودکان می‌گردند. اینگونه اسباب‌بازی‌ها طراحی شده‌اند تا دید وسیع‌تری در گروه‌های سنی مختلف ایجاد نمایند.

لازم نیست اطراف کودکتان را با اسباب‌بازی‌های زیاد و مختلف شلوغ کنید. بچه‌ها دوست دارند با وسایل غیرمنتظره‌ای که در اطرافشان هست، بازی کنند.

به عنوان مثال، آنها نسبت به یک دستمال رنگی، دسته کلید، گیره، بند لباس و … خلاصه هر چیزی که نزدیک دستشان باشد و توجه شأن را جلب کند، واکنش نشان می‌دهند. بازی برای کودکان از هر فعالیت دیگری که فکرش را بکنید برایش لذت‌بخش‌تر و جذاب‌تر است.

بعضی وقت‌ها متوجه این موضوع می‌شوید که کودکتان خیلی روی اسباب‌بازی‌هایش تمرکز نمی‌کند. بهتر است او را مقابل اسباب‌بازی‌هایی که رنگی و پر سر و صدا هستند، قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید. شما خواهید دید که او نسبت به آنها واکنش بیشتری نشان می‌دهد.

هدف از اسباب بازی‌های آموزشی

به طور کلی اسباب‌بازی‌های آموزشی دو هدف عمده دارند: یکی سرگرمی و دیگری توسعه مهارت‌های کودکان. اولین هدف کاملاً روشن است. کودکان دوست دارند که بازی کنند. البته بازی با کودکان و مشارکت در بازی آنها هم در این راه نقش مهمی ایفا می‌کند. بازی پدر و مادر با فرزند مانند لباس نو و اسباب بازی تازه، مایه مسرت و شادمانی او می‌شود.

بنابراین تمام اسباب‌بازی‌ها به انضمام اسباب‌بازی‌های آموزشی، برای کودکان جنبه سرگرمی دارند مگر اینکه کودک، خود تمایلی به بازی کردن نداشته باشد. دومین هدف اسباب‌بازی‌های آموزشی توسعه مهارت‌های کودکان می‌باشد. اما این هدف برای همگان کاملاً واضح و روشن نیست.

اسباب‌بازی‌های علمی و طبیعی

اسباب بازی‌های علمی برای کودکان پیش دبستانی دنیایی از علم هستند. اینگونه اسباب‌بازی‌ها این شانس را به کودک می‌دهند که دنیای اطراف را کشف کرده و دامنه دانستنی‌های خود را افزایش دهند. اما متأسفانه والدین هنگام انتخاب اسباب‌بازی، کمتر به دنبال خرید اینگونه اسباب بازی‌ها هستند.

پازل‌ها و بازی‌های حل مسئله

امروزه پازل‌ها و بازی‌های حل مسئله در اشکال و ابعاد مختلف به وفور در بازار یافت می‌شوند. کیفیت و طراحی آنها نیز روز به روز بهتر و متنوع‌تر می‌شود. پازل‌ها با توجه به ماهیتی که دارند قدرت تمرکز، تفکر خلاق و منطقی را در کودکان افزایش داده و کودکان را وادار به تفکر می‌کنند. کودک با تمرکز روی پازل به راحتی قطعه‌ها را جابجا کرده و آن را حل می‌کنند. به طوری که در بعضی مواقع موجب حیرت والدین خود می‌شود. پازل‌ها و بازی‌های حل مسئله بهترین نوع اسباب بازی‌های آموزشی برای کودکان سنین پیش دبستانی هستند. زیرا آنها چند بعدی و قابل لمس هستند، مدل‌های مختلف برای سنین مختلف وجود دارد و کودک می‌تواند به تنهایی و یا با دوستان خود به بازی بپردازد.

لوگو

لوگوها قطعاتی هستند که کودکان از طریق متصل کردن آنها به یکدیگر، اشکال مختلفی را می‌سازند. این بازی بسیار مورد توجه و علاقه کودکان می‌باشد. لوگوها به تفکر، ابتکار و خلاقیت کودک کمک بسیاری می‌کند.

تخته سیاه یا وایت برد

تخته سیاه یا وایت برد یکی از انعطاف‌پذیرترین اسباب‌بازی‌های گروه سنی پیش دبستانی است که برای رشد خلاقیت کودکان بسیار مفید هستند. کودک از طریق تخته سیاه یا وایت برد، نوشتن و نقاشی کردن را تجربه کرده و نقشه افراد مختلف به ویژه معلم را بازی می‌کند.

دوچرخه
داشتن دوچرخه به عنوان اسباب‌بازی، برای یک کودک پیش دبستانی نهایت آرزوست. والدین باید هنگام خرید دوچرخه دقت کرده و سایزی که مناسب با قد و جثه کودک است را خریداری کنید و از سلامت و استاندارد بودن دوچرخه اطمینان حاصل نمایند.

اسباب‌بازی‌های زیاد چه تأثیری بر کودکان دارد؟

پدر و مادرهای امروزی اتاق کودکان خود را پر از اسباب‌بازی می‌کنند، به گونه‌ای که دیگر هیچ جای برای بازی کردن بچه‌ها باقی نمی‌ماند. همین موضوع باعث شده که محققان در خصوص تأثیر اسباب‌بازی‌های زیاد بر کودکان تحقیق کنند. در این بخش به تأثیرات اسباب‌بازی‌های زیاد بر کودکان پرداخته‌ایم. با ما همراه شوید.

اگر یادتان باشد در زمان‌های قدیم به دلیل کمبود جا سیسمونی‌ها بسیار ساده و مختصر بود و حتی در اکثر موارد دختربچه‌ها با یک عروسک و پسربچه‌ها با یک ماشین اسباب‌بازی سر خودشان را گرم می‌کردند و هیچ وقت معترض نبودند و سطح توقعات بالایی هم نداشتند، بلکه همه دلخوشی‌هایشان همان یک اسباب‌بازی بود.

خود پدر و مادرها هستند که فرزندانی متوقع تحویل جامعه می‌دهند. قبل از بارداری می‌گویند تا منزلمان را بزرگ‌تر نکنیم بچه‌دار نمی‌شویم و بعد از اینکه خانه‌شأن را تبدیل به احسن کردند با آمدن بچه اتاق کودک را پر از اسباب بازی می‌کنند طوری که جا برای سوزن انداختن هم نیست چه رسد به بازی کردن! اما جای تعجب است که چطور پدر و مادرهای امروزی در این عصر ارتباطات هنوز نمی‌دانند که داشتن اسباب بازی زیاد برای کودکان مناسب نیست.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد