پورنوگرافی در برندهای خارجی/نبرد«بِن‌تن» با «شکرستان»/ دستگاه‌های نظارتی خوابند! +تصاویر

 به گزارش پایگاه فناوری فرهنگی، کافی‌ است سری به بازار نوشت‌افزار بزنید، تا از دیدن انواع طرح‌های عجیب و غریبی که روی جلد دفترها و لوازم التحریر ما جا خوش کرده؛ برق از سرتان بپرد! طرح‌هایی که نه تنها کمترین نسبتی با فرهنگ و آداب مردم این سرزمین ندارند، که ترویج‌گر فرهنگ منحط غربی ها هم هستد، نوشت افزاری که قرار است به دست دانش‌آموزان و دانشجویان این مملکت برسد، همان کسانی که باید آتیه این سرزمین را تأمین کنند.

قهرمانان نمی‌میرند!

فرهنگ! همان گزاره ایست که خواب از سرِ چشمان رهبرمان ربوده است، ایشان امسال و در دیدار اخیرشان با اعضای مجلس خبرگان رهبری فرمودند:«مشکلات فرهنگی کشور، باعث شده تا بعضی شبها خوابم نبرد» و در این میان؛ مقوله ی نوشت افزار از همان بحث‌هایی است که تأثیر نمایانی روی تربیت و پرورش نسل جوان و نوجوان این کشور دارد، لوازم التحریری که با طرح‌های غربی و بعضاً مشکل‌دار از لحاظ اخلاقی تولید می‌شوند، می تواند نسل آینده ی این سرزمین را یکسره از فرهنگ و اعتقاداتش بیگانه کند.

هرساله و با آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها، بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان برای تهیه‌ی نوشت افزار مورد نیاز خود برای مدرسه و دانشگاه به بازار مراجعه می‌کنند، و البته وقتی با طرح‌ها و تصاویر عجیب و غریب موجود در بازار مواجه می‌شوند دچار پریشانی و سرگردانی می‌شوند. بسیاری از والدین ترجیح می دهند تا تصاویر و نمادهای ایرانی و ملی روی دفاتر و لوازم التحریر کودکان‌شان نقش بسته باشد؛ تا این تصاویر و نمادهای بیگانه ی غربی‌ها. مع الاسف اینکه گاهی این آش آنقدر شور می‌شود که «بن تِن» و «باب اسفنجی» قهرمانان نسل جدید ما را تشکیل می‌دهند، و قهرمانان ملیِ ما که زمانی نمی مُردند؛ می‌میرند …!

بد نیست به همین مناسبت با بعضی از همین شخصیت‌های غربی که این روزها روی دفتر و کتاب‌های بازار لوازم التحریر کشور جا خوش کرده‌اند و کم-کم دارند قهرمانان ایرانی را از گود بیرون می کنند، آشنا شویم:

باربی

باربی یک مانکن عروسکی از یک خانم 19-20 ساله است، با بدنی لاغر و قدی بلند، با لباس‌هایی گران قیمت و تجملاتی؛ که علناً عریان‌گرایی را ترویج می کنند. مصرف گرایی  و اشرافی گری از دیگر تعالیم این عروسک غربی برای جوانان ماست.

بنابر نظر کارشناسان، باربی آموزگار روابط غیراخلاقی برای جوانان است، که با ترویج اباحه گری و مصرف گرایی بین آن‌ها، هم چنین باعث سوءتغذیه ی بسیاری از دختران جوان شده است، دخترانی که اندام غیرواقعی و بیش از حد لاغر باربی را الگوی خود قرار داده‌اند.

برتز

چهره ی این عروسک شباهت بسیاری به زنان بدکاره دارد و در پیکر آن اندام جنسی به شکل اغراق آمیزی به تصویر درآمده است، سبک پوشش او هم مانند باربی، مروج عریان گرایی، تجمل گرایی و اباحه گری ست. «اشتیاق به مد، شعار عروسک برتز است» در تمام بازیها و کارتون‌های برتز؛ او مشغول آرایش کردن و تمرین رقص نشان داده می شود. بسیاری کارشناسان و روان‌شناسان تأثیرات این عروسک را برای کودکان بسیار مخرب و مضر معرفی کرده اند.

بن تن

«بن تن» نام پسربچه ای است که تمام قدرتی که دارد در ساعتش نهفته است. این ساعت طوری عمل می کند که بن تن می تواند با فشار دادن دکمه ای در آن به شکل یکی از موجودات فضایی و خیالی دربیاید. و با نیروی شر مبارزه کند، کاری که او انجام می دهد شبیه جادوگری است. از دیگر آثار مخرب این شخصیت بر روان کودکان می توان به «خشونت»، «تخیل و توهم»، «هیجان طلبی»، «کابوس های شبانه» و باور به ضعیف بودن همه و وجود داشتن تنها یک فرد قدرتمند _که همان پسربچه ی امریکایی است_ اشاره کرد.

مرد عنکبوتی

«مرد عنکبوتی» یک شخصیت ضعیف و بی دست و پاست، که تنها با گزیده شدن بوسیله ی یک عنکبوت به قدرتهای ماورای بشری دست می‌یابد. از آثار مخرب این شخصیت بر نوجوانان می‌توان به «تخیل و توهم»، «خشونت طلبی»، «هیجان‌خواهی» و «کابوس‌های شبانه» اشاره کرد.

هری پاتر

«هری پاتر» طرحی است برای به حاشیه راندن ادیان الهی. در تمامی این اثر هیچ نشانی از امداد الهی، و امیدواری به خداوند به چشم نمی‌خورد. پیام هری پاتر “مفید و کارا نشان دادن جادو” است. علاوه بر این ترویج روابط آزادانه دختر و پسر، ترویج خشونت، و وجود انسانهای فناناپذیر از طریق جادو، از دیگر آثار منفی و تبعات مخرب این داستان و شخصیتهایش است.

هانی مونتانا

«هانی مونتانا» با ویژگی خاص و منحصر به فردش که یک شخصیت زنده است، در قامت یک خواننده و نوازنده مشهور امریکایی است، که تصاویر وی به وفور در این سالها روی لوازم التحریر دیده می شود. اکثر کسانی که این محصولات را دیده اند و خریده اند و یا حتی فروشنده ها، این شخصیت را به درستی نمی‌شناسند و به غلط او را «باربی زنده» معرفی می کنند.

هرچند او هم در واقع در همان مسیر باربی برای ترویج عریان گرایی، مصرف گرایی و آموزش خیانت به کودکان به پیش می‌رود.

پرنسس های دیزنی 

شاهزاده های کارتون های دیزنی، از جمله شخصیت های مهم کارتون های کودک و نوجوان محسوب می شوند، که پیشینه ی بسیار قدیمی در تبلیغ و ترویج باورهای غربی در بین کودکان و نوجوانان دارند. شخصیت های مجبوبی همچون سیندرلا، زیبای خفته، سفید برفی، زشت و زیبا، پری دریایی کوچک، پرنسس و قورباغه و … که با لباسهایی به شدت زیبا و البته زننده به تصویر کشیده شدند، و مروج اباحه گری، روابط نامشروع و عریان گرایی است.

قانونی که مسکوت ماند

شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ی 476  خود مورخ  1379.12.11، و برای سر و سامان دادن به آشفته بازار لوازم التحریر کشور، آیین نامه نحوه نظارت بر علائم، نشانه‌ها و تصاویر روی البسه و لوازم التحریر و کالاهای‌ مشابه را تصویب کرد. آیین نامه ای که در بند الف آن صراحتاً ممنوعیت «به کار گرفتن علائم، نشانه‌ها و تصاویری که با فرهنگ اسلامی

ایرانی در تعارض است و بر‌فرهنگ عمومی تأثیر منفی دارد» را بیان می کرد، آیین نامه ای که اگر همان سال‌ها پیگیری و اجرا می شد می توانست جلوی بسیاری از انحرافات بعدی فرهنگی را بگیرد. هرچند که نه تنها دولت هفتم آن را اجرا نکرد، که دولت های بعد از آن هم همواره از اجرای آن طفره رفته اند، و هم‌چنان نظارت حلقه ی اصلی مفقوده ی بازار نوشت افزار کشور است.

بوی بهبود زِ اوضاع جهان می آید!

از سال 91 و با احساس دغدغه ای که برخی از فعالان فرهنگی و با مشاهده‌ی این آشفته بازار لوازم التحریر احساس کردند، در ابتدای کار و با تأسیس دو برند ایرانی «ایام» و «قاصدک»، شروع به طراحی و تولید دفاتر و باقی نوشت افزار با طرح‌های ایرانی و ملی کردند. در آن سال و در ابتدای کار، تولیدکنندگان ایرانی توانستند با تولید و فروش بیشتر از 500 هزار نسخه دفتر، شروع قابل توجهی داشته باشند، شروعی که نه تنها نشان از استقبال خوب مردم داشت، که از خلأ قابل توجهی که در بازار وجود داشت حکایت می کرد.

به این ترتیب و در ادامه ی روند رو به توفیق تولیدکنندگان ایرانی، در سال 92 و البته با حمایتهای مؤثر صدا و سیما از این حرکت فرهنگی، تعداد تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی-اسلامی، به 10 برند افزایش یافت. هم چنین برخی تولیدکنندگان شهرستانی هم به این جرگه پیوستند، تولیدکنندگانی مثل «رویش» از همدان، و «پویش» از یزد، نیز برخی ارگانها و نهادهای دولتی، مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انتشارات مدرسه. به این ترتیب و در پایان آن سال تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی اسلامی؛ با تولید و فروش بیش از 7 میلیون نسخه دفتر در سال دوم، یک رکورد 14 برابری را ثبت کردند، که البته با توجه به نیاز 150 میلیون نسخه ای بازار داخلی، تنها نزدیک 5 درصد از نیاز بازار را تشکیل می داد.

هم‌چنین در مهرماه همان سال و برای نخستین بار، نمایشگاه نوشت افزار ایرانی-اسلامی در محل کانون فرهنگی برگزار شد.

از ابتدای سال 93 و بعد از استقبال خوب مردم از نمایشگاه سال گذشته، مجمع تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی-اسلامی تشکیل شد، تا محلی باشد برای هماهنگی و پیگیری برخی مسایل.

در سال 93 هم و برای سومین سال، بیشتر از 30 مؤسسه و برند داخلی وارد گود شدند و مشغول به تولید لوازم التحریر با طرح های ملی، در آن سال تولیدکنندگان توانستند با فروش بیش از 15 میلیون نسخه دفتر، سهم 10 درصدی خود از بازار نوشت افزار را تثبیت کنند.

امسال هم مجمع تولیدکنندگان با بیشتر از 60 عضو، توانسته تا توجه مردم و مسؤلین را به این خلأ بزرگ در بازار لوازم فرهنگی کشور جلب کند، تولیدکنندگانی که هرچند تا کنون در حوزه چاپ و طراحی دفتر مشغول بودند، اما تدریجاً و به تازگی وارد بازار سایر نوشت افزار هم شده اند، لوازمی از قبیل کیف و کوله، مدادتراش و پاک‌کن.

بهرحال و درنهایت به نظر می رسد در صورت اتکا به توان و تولید داخل، و البته حمایت بیشتر از پیش دولت از تولیدکنندگان ارزشی، می توان به تغییر شرایط بازار؛ و اقبال خریداران به طرحهای ایرانی و ملی امیدوار بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد