نخستین اپراتور تلویزیون اینترنتی راه اندازی شد

به گزارش فناوری فرهنگی،نخستین اپراتوری که از سازمان صدا و سیما مجوز تلویزیون اینترنتی را دریافت کرده، امروز پخش برنامه های تلویزیونی و سینمایی مبتنی بر پروتکل اینترنت را برای نخستین بار در کشور آغاز کرد.

با راه اندازی این خدمت، امکان پخش اینترنتی فیلم و برنامه های تلویزیونی از روش های مختلفی از جمله استفاده از ست آپ باکس خانگی، اپلیکیشن و بستر شبکه های آنلاین (OTTها) فراهم شده است.

کیوان جامه بزرگ مدیرعامل نخستین اپراتور تلویزیون اینترنتی در مراسم راه اندازی تلویزیون اینترنتی (IPTV) در مورد نحوه استفاده از این سرویس برای کاربران گفت: حداقل حداقل سرعت دسترسی به سرویس آی پی تی وی 512 کیلوبیت در ثانیه است اما کیفیت دسترسی پخش محتوا با سرعت اتصال کاربر به اینترنت مطابقت داده می شود و کاربران از نظر سرعت اینترنت، مشکلی در زمینه دریافت فیلم نخواهند داشت.

وی در پاسخ به سوال فارس درباره اینکه با وجود اپلیکشین و سایت‌ های متعدد اینترنتی که سرویس های تلویزیونی را بدون هزینه به کاربران ارائه می کنند، سرویس های هزینه دار اپراتورهای تلویزیون های اینترتی چه طور امکان موفقیت خواهند داشت، گفت: سرویس هایی که آنها به رایگان ارائه می کنند توسط اپراتور رسمی نیز بدون هزینه ارائه خواهد شد و اپراتور رسمی خدمات افزون‌تری نیز خواهد داشت. همچنین سازمان صدا و سیما اعلام کرده بود که شما سرویس را راه اندازی کنید سپس با سرویس های بدون مجوز برخورد می شود.

وی با بیان اینکه سازمان صدا وسیما تعرفه های اشتراک این سرویس را به زودی اعلام خواهد کرد، ادامه داد: برای اعلام تعرفه ­ست اپ­ باکس منتظر تایید صدا و سیما هستیم، خدمات پایه به­ صورت رایگان عرضه می­ شود و تعرفه سرویس ­های تکمیلی و خدمات ارزش افزوده در حال نهایی شدن است.

وی با اشاره به اینکه تا پایان امسال دست­کم 500 هزار کاربر می­ توانند از طریق تلویزیون­ های هوشمند، تبلت، لپ­ تاپ و گوشی­ های تلفن همراه خود به این خدمات دسترسی داشته باشند خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط زیرساختی موجود، می­ توانیم خدمات خود را در حال حاضر به 3میلیون مشترک عرضه کنیم.

جامه ­بزرگ با اشاره به امکان تولید 30 درصدی محتوای اختصاصی که در قرارداد این شرکت با سازمان صدا و سیما قید شده است، گفت: از اوایل سال 1395 محتوای اختصاصی خود را از طریق پلت­فرم ­های اختصاصی خودمان در اختیار مردم قرار می­ دهیم.

به گفته وی در شرایط فعلی، متقاضیان می توانند به کلیه محتواهای پخش شده صدا و سیما تا 72 ساعت پیش به­ طور رایگان دسترسی یابند و مدیریت زمان را در اختیار بگیرند. ویژگی دیگر این سرویس، امکان ذخیره ­سازی محتوا روی «ابر آیو» است. ابر آیو فضایی پنج گیگا بایتی را در اختیار کاربر می­ گذارد و به وی مجال ذخیره برنامه ­های درحال پخش، پخش شده و حتی برنامه­ هایی که در آینده پخش می شوند را می دهد.

وی در مورد دریافت مجوز از سازمان صدا وسیما با بیان اینکه این مجوز 5 ساله و قابل تمدید در دو دوره 5 ساله است گفت: سازمان صدا و سیما به 5 شرکت مجوز ارائه خدمات IPTV را داده است و قرار است پس از راه اندازی این سرویس در کشور، برای خدمات دهندگانی که بدون مجوز در حوزه پخش آنلاین فعال هستند تصمیم گیری شود.

وی با اشاره به اینکه تکنولوژی IPTV در دنیا رو به زوال است ادامه داد: به همین علت، امکان پخش آنلاین و زنده را بر بستر OTT که تکنولوژی جدیدتری است نیز برای کاربران فراهم کرده ایم و کاربران می توانند بدون استفاده از ست آپ باکس و با استفاده از موبایل و لپ تاپ نیز از سرویس های مدنظر استفاده کنند.

وی ویدئوی درخواستی، پخش زنده صوت و ویدئو، پخش برنامه براساس ساعت مدنظر کاربر (ساعت زمان)، آموزش و بازی آنلاین را از جمله سرویس های این طرح اعلام کرد و گفت: اپلیکیشن تلویزیون اینترنتی کنسرسیوم باران تله کام با نام تجاری «آیو» برای کاربران سیستم عاملهای اندروید قابل دانلود است. بزودی سیستم عامل IOS این محصول نیز راه اندازی می شود و تا پایان سال کاربران ویندوزفون هم می توانند از این اپلیکیشن استفاده کنند.

جامه بزرگ در مورد لزوم دریافت مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفت: یکی از مجوزهایی که مجموعه فناپ به عنوان یکی از اعضای کنسرسیوم باران تله کام دریافت کرده است مجوز خدمات ارتباطات ثابت (FCP ) است که در این پروانه صراحتا اجازه دسترسی به شبکه های مخابراتی به دارندگان پروانه داده شده است. براین اساس مشکلی در زمینه زیرساختهای ارتباطی وجود ندارد. در زمینه استفاده از سرویس های OTT نیز، مقررات این سرویس از سوی رگولاتوری در حال تدوین است که در صورت تصویب و ابلاغ ملزم به اجرای این قوانین خواهیم بود.

وی در خصوص رقابت با شبکه های پخش آنلاین خارجی همچون نتفیلیکس که چندی پیش فعالیت آن در ایران اعلام شده بود اظهار داشت: بالغ بر 100 شبکه ماهواره ای پخش محتوای فارسی را انجام می دهند و در کنار آنها بسیاری از سایت های پخش فیلم و سریال وجود دارد که این مساله، رقابت در این بخش را دشوار می کند اما با این وجود تولید محتوای فارسی مناسب و نیز داشتن مجوز رسمی و قانونی از جمله مزیتهای ما برای راه اندازی این سرویس محسوب می شود.

منبع: جهان

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد