نسل پنجم موبایل با سرعت ۱.۵ گیگابیت به ایران آمد

به گزارش فناوری فرهنگی، ستار هاشمی  به تشریح دلایل ورود ایران به تکنولوژی ۵G پرداخت و گفت: محل جانمایی نخستین سایت نسل پنجم ارتباطات، پژوهشگاه ICT وزارت ارتباطات است تا تمامی ذینعان این حوزه بتوانند برای تحقیق و توسعه این پروژه مشارکت کنند.

سرعت ۱.۵ گیگابیتی ۵G برای نخستین بار در ایران

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه در فاز پایلوت و آزمایشی این پروژه، امروز سرعت ۱.۵ گیگابیت بر ثانیه با موفقیت تست شد، افزود: ۵G به لحاظ تاخیر در ارسال اطلاعات نیز بهبود قابل ملاحظه ای نسبت به ۴G دارد و توانستیم در این تست، ۵ تا ۶ میلی ثانیه تاخیر را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه هدفگذاری سرعت تبادل دیتا در شبکه ۵G در دنیا به لحاظ نظری یک گیگا تا ۲۰ گیگابیت است، خاطرنشان کرد: این سرعت متناسب با سرمایه گذاری و سایر مولفه ها به دست می آید اما متوسط درنظر گرفته شده برای آن، سرعتی بین ۱.۵ تا ۲ گیگابیت خواهد بود.

هاشمی افزود: هم اکنون متوسط سرعت اینترنت در نسل چهارم ارتباطات به ازای هر کاربر حدود ۲۰ مگابیت بر ثانیه برآورد می شود.

در مواجهه با ۵G منفعل نیستیم

معاون وزیر ارتباطات درخصوص نیازمندی ۵G به گوشی های این نسل ارتباطات نیز گفت: هم اکنون تعداد گوشی هایی که این فناوری را پشتیبانی کند در کشور، درصد خیلی کمی است. اما ما با تست ۵G قصدمان ایجاد آمادگی و انتقال دانش این فناوری بوده است. کمااینکه هم اکنون نیز تولیدکنندگان گوشی به سمت تولید گوشی هایی با پشتیبانی از ۵G حرکت کرده اند و در آینده و با عملیاتی شدن تدریجی این پروژه، متناسب با نیاز، این گوشی ها نیز در بازار توزیع خواهد شد.

وی تاکید کرد: در راه اندازی فاز پایلوت ۵G قصدمان این است که در مواجهه با این تکنولوژی نوظهور منفعل نباشیم و با راه اندازی این سایت، اعلام می کنیم که به علم این حوزه دست یافتیم.

هاشمی با بیان اینکه برنامه ریزی برای راه اندازی چند سایت ۵G در تهران توسط یکی از اپراتورها در دستور کار است افزود: به زودی این اپراتور در چند نقطه تهران، این سایت ها را آزمایش می کند. اپراتور دیگری نیز نخستین سایت خود را همزمان با فاز پایلوت در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات راه اندازی کرده است.

وی گفت: روال آزمایشی برای این پروژه متداول است و به تدریج متناسب با نیاز، این فناوری در کشور توسعه داده می شود. البته باید توجه داشت که اپراتورهای موبایل، مجری توسعه این فناوری هستند و باید با توجه به استراتژی ورود به بازار، این توسعه را انجام دهند.

وی گفت: مراسم رونمایی از این پروژه به زودی برگزار می شود و وزارت ارتباطات جزئیات مربوط به قوانین و مقررات راه اندازی این پروژه در کشور و مسائل مربوط به تعرفه گذاری آن را اعلام خواهد کرد.

به گزارش مهر، رئیس جمهور امروز اعلام کرد که اولین شبکه نسل پنجم تلفن همراه (۵G) از روزهای آینده در شهر تهران آغاز و به تدریج گسترش پیدا می کند. این فناوری اقتصاد دیجیتال کشور را توسعه می دهد.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد