نکات مهم طریقه جستجو در گوگل

نکته اول : ساده جستجو کنید . درست است که هر چقدر اطلاعات بیشتر به موتور جستجو بدهید ، بیشتر به شما کمک می کند  تا نتایج دلخواهتان رو پیدا کنید ، اما این موضوع هر جایی به کار نمی آید . خیلی مواقع ، ساده بودن به شما کمک می کند. اگه دنبال وب سایت یه ارگان یا اطلاعاتی از یک محل یا مثلاً عوارض یک دارو هستید، بهترین نتیجه، جستجوی فقط اسم  ارگان ، محل یا دارو هست . فرض کنید دنبال آدرس وب سایت کتابخانه ملی می گردید . جستجوی عبارت “کتابخانه ملی” در مقایسه با جستجوی عبارت “آدرس وب سایت کتابخانه ملی” نتیجه بهتری به شما خواهد داد.
نکته دوم : خودتون رو بزارید جای طرف مقابل . وقتی دنبال مطلبی در اینترنت می گردید ، فرض کنید خودتان قرار بود یک مقاله ای در مورد آن مطلب بنویسید و در وب سایتتون قرار دهید. عنوان آن مقاله را چی میگذاشتید ؟ همان عنوان را جستجو کنید. مثلا اگر می خواهیم لینوکس نصب کنم باید جستجو کنیم “راهنمای نصب لینوکس” .
نکته سوم : کلید واژه ها را درست انتخاب کنید . فرض کنید دنبال یک فایل صوتی می گردید که به عنوان زنگ موبایلتان استفاده کنید . زنگ موبایل ، آهنگ موبایل ، زنگ برای گوشی ، دانلود زنگ MP3 ، فایل زنگ و … شاید جستجوی هر کدام از این عبارتها بعد از کلی وقت تلف کردن، چیزی که شما دنبالش باشید نباشد ، یک کلید واژه دارد Rington  اینکه از کجا به این کلید واژه ها برسیم ، گرچه به تجربه شما بستگی دارد ، اما از آن مهمتر ، دقت شماست . تو همین مثال ، مطمئناً خیلی از شما ، عبارت Rington را در بخش تنظیمات زنگ گوشیتون دیده اید

حالا که این 3 تا نکته را با هم مرور کردیم ، یکسری ترفندهایی است که می تواند ما را در جستجو کمک بیشتری کند که عبارتند از:

  1. استفاده از “” و ترتیب درست استفاده از کلمات . موقع جستجوی عبارات چند کلمه ای که ترتیب آنها قابل عوض شدن نیست ، اون عبارت رو داخل “” جستجو کنید . مثل جستجوی عبارت “کتاب اول” به جای جستجوی عبارت کتاب اول . این امر دو تا علت دارد . علت اول اینه که موتور جستجو بعد از جستجوی کتاب اول ، سراغ جستجوی کلمه کتاب و جستجوی کلمه اول هم میرود و آن نتایج را هم نشون میدهد که طبیعتاً درخواست ما نیست . علت دوم ، موقع جستجوی عبارات انگلیسی بیشتر نمود داره . اگه عبارتی که جستجو میکنید ، حاوی کلمات کوتاه و پرکاربردی مثل to ، in ، by و … باشند ، موتور جستجو آن کلمات را حذف میکند . برای همین است که مثلاً نتیجه جستجوی عبارت “word in text” با word in text متفاوت می شود.
  2. استفاده از * (ستاره ) :وقتی استفاده میشه که ما بخشی از یک عبارت را داریم و میخواهیم تمام عباراتی که با آن شروع میشود را جستجو کنیم . مثلاً جستجوی عبارت کتاب سال * ، نتایج جستجوی عبارتهای مختلفی مثل کتاب سال جمهوری اسلامی، کتاب سال دانشجویی، کتاب سال قصه های قرآنی و … را به ما خواهد داد.
  3. استفاده از + و – (مثبت و منفی). وقتی + پشت یک کلمه قرار میگیرد ، یعنی آن کلمه حتماً باید در صفحاتی که موتور جستجو به ما میدهد ، وجود داشته باشد . به همین شکل ، – یعنی صفحاتی را برای ما بیاور ، که آن کلمه داخلش نباشد . اما کاربرد این عملگرها کجاست ؟ کاربرد + بیشتر موقع جستجوی کلماتی است که چند تا معنی دارند . فرض کنید من می خواهم اطلاعاتی در مورد شهرستان بافت در استان کرمان کسب کنم . وقتی بافت رو جستجو می کنم ، نتایجی در مورد شهرستان بافت، بافت پارچه و بافتهای مختلف بدن برایمان به نمایش در می آید . برای اینکه به موتور جستجو بفهمانیم که منظور مان شهرستان بافت هست ، به جای جستجوی عبارت بافت ، عبارت بافت +شهرستان را جستجو می کنیم . اما در مورد – . فرض کنید قصد دارید اطلاعاتی در مورد کنکور کارشناسی کسب کنید . با جستجوی این عبارت ، صفحات مختلفی در مورد کنکور کارشناسی ، کنکور کاردانی به کارشناسی و کنکور کارشناسی ارشد برای شما به نمایش در میاد . اینجا برای اینکه صفحات مربوط به کنکور کاردانی به کارشناسی و کنکور کارشناسی ارشد رو نداشته باشیم ، می تونیم به جای عبارت کنکور کارشناسی ، عبارت کنکور کارشناسی –کاردانی –ارشد را جستجو کنیم . توجه کنید که عملگرهای + و – باید بدون فاصله ، به کلمه مورد نظرمان چسبیده باشد.
  4. استفاده از عملگر OR. کاربرد این عملگر موقعیست که بخواهیم چند تا عبارت مشابه را با هم جستجو کنیم . فرض کنید من می خواهم عبارتهای جشنواره فیلم فجر، جشنواره موسیقی فجر و جشنواره تئاتر فجر را جستجو کنم . در حالت عادی باید 3 بار جستجو رو انجام بدهم . اما به جای این 3 بار جستجو، می تونیم عبارت جشنواره فیلم OR موسیقی OR تئاتر فجر رو جستجو کنم . نکته قابل ذکر این عملگر این است که حتماً باید با حروف بزرگ نوشته شود.
  5. استفاده از عملگر ~ ه . وقتی این عملگر پشت یک کلمه قرار بگیرد ، علاوه بر آن کلمه، کلمه های مترادف آن هم جستجو می شوند . به عنوان مثال ، فرض کنید من دنبال یک راهنمای نصب ویندوز باشم . اگه به جای عبارت راهنما نصب ویندوز ، عبارت ~راهنما نصب ویندوز را جستجو کنم ، نتیجه بهتری می گیرم . مثلاً می بینیم که علاوه بر راهنمای نصب ویندوز ، آموزش نصب ویندوز هم جستجو شده . چرا که موتور جستجو تشخیص داده که کلمه های “راهنما” و “آموزش” مترادف و معادل هم هستند.
  6. استفاده از  عملگر site: مثلاً اگه من عبارت site:tv3.irib.ir المپیک رو جستجو کنم ، کلمه المپیک ، فقط تو سایت شبکه 3 انجام میشود . حالا اگه همین جستجو را به شکل site:.ir المپیک انجام بدهیم ، محدوده جستجوی کلمه المپیک ، تمام سایتهایی خواهند بود که از دومین .ir استفاده می کنند . بد نیست بدونید که این عملگر ، با بعضی عملگرهای قبلی به شکل ترکیبی هم قابل استفاده است . مثلاً -site:www.fifa.com fifa ، کلمه fifa را توی همه سایتها ، به جز سایتfifa.com جستجو میکند . همچنین توجه داشته باشید که بین اسم سایت یا سایتهای مورد نظر با کلمه site: هیچ فاصله ای وجود ندارد .
  7. ساعت نقاط مختلف دنیا را هم با استفاده از موتورهای جستجو میتوانیم بدانیم . کافیست عبارتtime اسم شهر یا کشور را جستجو کنیم . مثلاً جستجوی عبارت time madinah به ما میگه که الان در مدینه منوره ساعت چند است.
  8. با جستجوی weather اسم شهر یا کشور ، اطلاعات مختصر و مفیدی از وضع آب و هوایی آن محل را می بینیم . مثلاً weather shiraz وضع آب و هوایی شیراز تا چند روز آینده را به ما میگوید.
  9. اگرچه شاید کاربردی آنچنانی نداشته باشد ، اما بد نیست بدانید محاسبات ریاضی را هم با استفاده از موتور جستجو می توان انجام داد . مثلاً می توانیم ببینیم که حاصل عبارت sin(pi/2) + ln e * 3 برابر 4 خواهد بود .

 

تهیه کننده: ندا روشنی

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد