نگاهی به فناوری های نوین در اسباب بازی ها

به گزارش فناوری فرهنگی،امروزه با حجم عظیمی از بازی‌های الکترونیکی و آنلاین روبه‌رو هستیم که نه تنها کودکان، بلکه بزرگسالان را نیز تحت تاثیر قرار داده و دیگر از عروسک‌بازی و ماشین‌بازی‌های چند دهه اخیر چندان خبری نیست و بازی‌های آنلاین و اسباب‌بازی‌های هوشمند، بزرگ و کوچک را به خود مشغول کرده‌اند.

ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎﻱ ﺍﺳــﺒﺎﺏ ﺑﺎﺯﻱ ﻫﺎﻱ ﺍﻣﺮﻭﺯﻱ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻏﻠﺐ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﮔﻮﺷــﻲﻫﺎﻱ ﻫﻮﺷــﻤﻨﺪ ﻗﺎﺑﻞ ﻛﻨﺘﺮﻝ بوده و ﺗﻨﻬﺎ ﻛﺎﻓﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻛﺎﺭﺑﺮﺩﻱ ﺍﺧﺘﺼﺎﺻﻲ ﻳﺎ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ ﺧﺎﺻﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺎﺯﻱ ﺑﺎ ﻳﻚ ﺍﺳﺒﺎﺏ ﺑﺎﺯﻱ ﻃﺮﺍﺣﻲ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺭﻭﻱ ﮔﻮﺷﻲ ﺗﻠﻔــﻦ ﻫﻮﺷــﻤﻨﺪ ﻧﺼﺐ شده تا ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴــﺐ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑــﺮﺍﻱ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺩﻭﺭ ﺗﺎﻧﻚ، ﻣﺎﺷــﻴﻦ ﻳﺎ ﻫﻮﺍﭘﻴﻤﺎ ﻳﺎ ﺣﺘﻲ ﻫﺪﻑ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﻓﻀﺎﻳﻲ ﺧﻴﺎﻟﻲ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ شود.

در زیر به برخی از این اسباب بازی های مدرن اشاره می کنیم:

  • Smart Plane

یک پرنده هوشمند است که با اپلیکیشن گوشی و بسیار ساده کنترل می‌شود.

  • Griffin Moto TC Rally
    این ماشین کنترلی قابل شارژ با USB، با سنسورهایی که در اطراف خود دارد می‌تواند ضربات ناشی از برخورد با موانع و یا رانندگان دیگر را حس کند.
  • Griffin Helo TC

این هم یک هلیکوپتر کوچک برای سرگرمی‌های داخل خانه است. این اسباب‌بازی با اپلیکیشن iOS و اندروید و استفاده از جوی‌استیک و یا ژیروسکوپ گوشی کنترل می‌شودکه قادر به ذخیره‌ی حداکثر 3 مسیر پروازی می‌باشد. قابلیت جالب این اسباب بازی هوشمند این است که می توان با دادن مسیرهای پروازی موردنظر را به حافظه‌ی گوشی داده تا در پروازهای بعدی خودش مسیر را به صورت اتوماتیک طی کند.

به هرترتیب در حال حاضر، اسباب‌بازی‌های هوشمند و دیجیتالی، بازی‌های آموزشی، سرگرمی و تفریحی متفاوتی که هر ساله روانه بازار می‌شوند، اهمیتی قابل توجهی پیدا کرده و بخش بزرگی از تجارت اسباب‌بازی را به خود اختصاص داده‌ و به صورتی جدی جای اسباب‌بازی‌های سنتی‌تر را نیز گرفته‌ است. در حال حاضر این صنعت اقتصادی پر رونق پیدا کرده است بطوریکه پیش‌بینی تحلیلگران این صنعت این است که تا سال ۲۰۲۰ ارزش اسباب بازیهای هوشمند و دیجیتالی به ۸٫۴ میلیارد دلار خواهد رسید.

به گفته نورالله زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، «این صنعت بعد از موادمخدر و تجارت تسلیحات نظامی، سومین تجارت پرسود جهان است و جالب است بطوریکه  در حال حاضردرآمد چین از اسباب‌بازی 2برابر درآمد نفتی ما می باشد، و ما در واردات اسباب‌بازی به سومین کشور در جهان تبدیل شده ایم».

مهندس سجادی نیری، دبیرستاد فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی زیاست جمهوری نیز در رابطه با اهمیت اقتصادی صنعت اسباب بازی معتقد است: «سرانه مصرف اسباب‌بازی در خاورمیانه در کل جهان در جایگاه اول قرار دارد و بعد از خاورمیانه امریکای شمالی در رتبه دوم است و همین مسئله می‌تواند یک بازار خوب را برای تولیدکنندگان ما ایجاد کند. همچنین اسباب‌بازی به‌عنوان پیشرانه برای سایر صنعت‌ها محسوب می‌شود»

مطابق جدول زیر ارزش تولیدات صنعت اسباب بازی در اتحادیه اروپا بالغ بر 5.8 میلیارد یورو بوده و میزان اشتغالزایی مستقیم این صنعت نیز در اروپا حدود 51 هزار نفر است. همچنین ارزش تولیدات آمریکا 4.4 میلیارد یورو و برای 35 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است. اسباب بازی های تولید شده در چین نیز ارزشی معادل 16 میلیارد دلار داشته که پیش بینی می شود برای 128 هزار نفر اشتغال زایی داشته است.

اکنون با توجه به تغییر سبک زندگی انسان‌ها از یک زندگی سنتی به سوی سبک زندگی دیجیتال، گرایش به سوی اسباب‌بازی‌های دیجیتالی نیز بیشتر شده است و از آنجا که کودکان همه روزه در احاطه فناوری‌های جدیدتری قرار می‌گیرند، طبیعی است که سبک بازی‌های آنها نیز به سوی بازی‌های هوشمند و دیجیتالی سوق پیدا کند و در نتیجه تقاضای جهانی نیز نسبت به اسباب‌بازی‌های هوشمند بیشتر شود بنابراینﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻣﻲﺭﻭﺩ که دولت نیز در ابتدا توجه ویزه ای به این صنعت پرسود داشته و سپس بر روی این دسته از اسباب بازی های هوشمند تمرکز  کند و گرنه همچون خیلی دیگر از صنایع فرهنگی بازار این محصولات نیز به طور کامل به دست کشورهای خارجی نظیر چین خواهد افتاد. بنابراین قبل از مرحله تولید هرنوع اسباب بازی، شناخت وضعیت بازار و سلیقه مخاطبان و استفاده از فناوری های جدید و پیشرفته می تواند عامل مهمی در موفقیت این صنعت باشد.

*نویسنده: نگین اسدی

منابع:

1-فارنت

2-toyinfo.ir

3-روزنامه جام جم

کانال

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد