نیازمند تقویت برند ذاتی فرهنگی خود، در زمینه بازی های رایانه ای هستیم

به گزارش فناوری فرهنگی، برنامه “گفت و گوی فرهنگی” با موضوع «اهداف جهان سلطه در تولید بازی های رایانه ای» با حضور حمید شریف نیا (مشاور رئیس سازمان فناوری اطلاعات)، سید محمد علی سید حسینی (مشاور پژوهشی بنیاد بازی های رایانه ای) و روح الله مؤمن نسب (کارشناس ارشد فضای مجازی) روی آنتن رفت.

در ابتدای این برنامه شریف نیا درباره اقدام هایی که کشورهای در حال توسعه برای وارونه شدن جریان اطلاعات می توانند انجام دهد و اهداف پشت پرده رسانه های سلطه گر را کمرنگ کنند، گفت: مجموع چیزی که به عنوان ارزش و ثروت و جریان سازی اطلاعات تولید می شود بیشتر از سمت شمال به جنوب است. برای تعامل در این جریان و رسیدن به موازنه نیازمند سازوکارهایی هستیم که ما را در زنجیره ارزشی به مجموعه درونزا تبدیل می کند.

شریف نیا افزود: در مقوله متعامل فناوری اطلاعات و ارتباطات الگو و رفتار غالب ارتباط است. قطعا در این فضای تبادل و تعامل باید به تضارب آرا برسیم اما نباید اجازه دهیم به طوفان برسیم.

وی در خصوص مفهوم استقلال هویتی گفت: در دنیای امروز استقلال اقتصادی و تجاری رنگ باخته و تجارت امروز به این رسیده که می تواند تولید خود را در چین انجام دهد اما برند خود را داشته باشد. در حوزه فرهنگی نیز نیازمند چنین رویکردی هستیم. خواسته یا ناخواسته در سلطه رسانه ای غرب ما برند ذاتی فرهنگی داریم و اگر بتوانیم روی مفاهیم فرهنگی درونی خود کار کنیم به نتیجه می رسیم.

در ادامه سیدحسینی درخصوص اینکه چه طور می توانیم در حیطه بازی های رایانه ای تأثیرگذار باشیم، گفت: این موضوع باید کارشناسی و بررسی شود اما به نظرم رمز موفقیت ما در بازی ها، تمرکز بر یک یا چند نوع بازی رایانه ای باید باشد. صنعت بازی ما فاصله خیلی زیادی با کشورهایی که صاحب این صنعت هستند، دارد.

مشاور بنیاد بازی های رایانه ای افزود: اگر مرز و هویتی نداشته باشیم اصلا معامله و مذاکره تعریفی پیدا نمی کند. گاهی دیدگاه ها نسبت به ارتباطات برده داری است. در عصر ارتباطات درگیر شبکه های مجازی شده اند و مطالعات نشان داده که افراد بعد از یک تا سه ماه دچار انزوای اجتماعی می شوند.

سید حسینی در خصوص هویت فرهنگی گفت: به لحاظ نظری هویت فرهنگی ما تعریف شده است و شاید از این لحاظ چندان مشکلی نداشته باشیم اما باید در حوزه بازی ها نیز هویت خود را به دست آوریم. به نظرم این امکان تا زمانی که بازی سازی نکنیم، به جایی نمی رسیم. یکی از علت هایی که بازی سازهای وطنی وارد حوزه دین نمی شوند، به این خاطر است که اگر خطایی صورت گیرد، غیر قابل بخشش است.

مشاور پژوهشی بنیاد بازی های رایانه ای افزود: نیازمند تعامل مثبت برای بازی سازی همکارانه و در نتیجه شکل گیری هویت در این رابطه هستیم.

مؤمن نسب نیز عنوان کرد: در فضای مجازی نیازمند تعریف حاکمیت خود هستیم تا استقلال داشته باشیم و کشورهای سلطه گر نتوانند افکار ما را مدیریت کنند. بنابراین اولین اقدام در فضای مجازی این است که به استقلال برسیم و بتوانیم در این رابطه مرز تعیین کنیم و پس از آن وارد مذاکره با دیگران شویم.

وی تأکید کرد: بازی یک محصول تام و خالص فرهنگی است و بعد از بررسی می بینیم که بازی نیز با شما بازی می کند و در مرحله اول شما را تسخیر می کند و بعد از آن رفتار شما تغییر می کند. سال ۱۹۹۴ در آمریکا قانونی تصویب شد که تمام محصولاتی که به این کشور وارد و خارج می شود باید پیوست فرهنگی داشته باشد.

فایل صوتی” گفت و گوی فرهنگی” از طریق وبگاه شبکه قابل دریافت است.

منبع: تی نیوز

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد