هرچه انیمیشن ایرانی‌تر، برای جهان جذاب‌تر

به گزارش فناوری فرهنگی، یکی از عوامل اصلی موفقیت انیمیشن‌، بازار جهانی این صنعت به شمار می‌آید که طبیعتا انیمیشن‌های ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و حضور آنها در جشنواره‌های خارجی و جذب مخاطبان برون‌مرزی می‌تواند به این امر کمک کند.

در همین راستا عباس جلالی یکتا، کارگردان مجموعه انیمیشن «هزارافسان» در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت انیمیشن ایران اظهار کرد: انیمیشن ایران در حال حاضر بیش از هر چیزی به برنامه‌ریزی‌هایی احتیاج دارد که تغییر نکند؛ چرا که تولید انیمیشن فرایندی بلند و زمان‌بر است و از زمانی که قرارداد بسته می‌شود تا مرحله تولید چند سالی طول می‌کشد و اگر قرار باشد در این مدت مدیریت تغییر کند، تمام برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نیز تغییر خواهد کرد.

او درباره جایگاه انیمیشن ایران در جهان گفت: می‌توان گفت که انیمیشن ایران در بخش کوتاه بسیار موفق است و در بخش سریالی هم جایگاه مناسبی دارد. به طور کلی به نظر می‌رسد که ساختار انیمیشن‌های ایرانی در بازارهای جهانی از جذابیت خاصی برخوردار است و استقبال خوبی از آنها می‌شود. در واقع هر اندازه که ویژگی‌های ایرانی اثر بیشتر منحصر به فرد باشد برای مخاطب جهانی از جذابیت بیشتری برخوردار است.

او ادامه داد: هر یک از نهادهای فعال در حوزه انیمیشن همانند مرکز صبا، مرکز گسترش و کانون بخش‌های بین‌المللی دارند که معمولا به دلیل زیاد بودن حجم تولیدات، بررسی آثار و ارسال آن‌ها به جشنواره‌های خارجی امری سخت و زمان‌بر است. به همین خاطر این مسئولیت را خود گروه تولید بر عهده می‌گیرد.

این کارگردان انیمیشن درباره راهکارهایی که به پیشرفت انیمیشن ایران کمک می‌کند، گفت: باید مشارکت افرادی که در این عرصه فعالیت می‌کنند به مرور افزایش یابد و به آن‌ها بها داده شود تا افراد متخصصی را در این حوزه داشته باشیم؛ افرادی که جشنواره‌های جهانی را بشناسند، با فضای انیمیشن بین‌الملل آشنایی داشته باشند و بدانند که چه نوع کاری برای مخاطب از جذابیت بیشتری برخوردار است. این افراد متخصص در جذب تهیه‌کننده‌های حرفه‌ای نیز موفق هستند.

جلالی یکتا با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه انیمیشن کم شده است، خاطرنشان کرد: به طور کلی اقتصاد کشور در حال کم توان شدن است که طبیعتا این کم‌توانی در بخش انیمیشن نیز تأثیرگذار است اما با وجود همه این شرایط ما همیشه امید داریم و فکر می‌کنم که هیچ‌گاه انگیزه‌های شخصی از بین نمی‌روند.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد