هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان صرف محتواسازی در اینترنت می‌شود

به گزارش فناوری فرهنگی،اهمیت تولید محتوای بومی در فضای مجازی به اندازه‌ای است که بارها مسئولان کشور نسبت به آن تأکید کرده و گفته‌اند که چنین محتوایی زمینه‌ساز توسعه جامعه و باعث تنومندسازی خط و زبان فارسی در این محیط است.

کارشناسان معتقدند سرمایه‌گذاری در این عرصه از بسیاری دغدغه‌ها کاسته و فرصتی برای استفاده هوشمندانه و پاک از بستر فضای مجازی می‌شود.

بسیاری هم، ساخت محتوای بومی را راه‌حل مقابله با سیل خروشان فضای مجازی می‌دانند و معتقدند در شرایطی که امکان حذف و نادیده گرفتن این فضا نیست، برای هدایت سیل خروشان فضای مجازی راهی بجز ساخت محتوای بومی وجود ندارد لذا اگر از روش‌های بومی برای تولید محتوا استفاده کنیم به راحتی می‌توانیم از این فضا بهره‌برداری کنیم و از تهدیدهای آن مصون باشیم.

شورای برنامه‌ریزی ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در راستای این موضوع، ردیف “افزایش محتوای بومی در فضای مجازی” را در لایحه برنامه ششم توسعه کشور گنجانده و گفته است که تا پایان این برنامه محتوای بومی باید رشدی پنج برابری داشته باشد.

دولت می‌خواهد 1. با بسترسازی حضور شبکه‌های جهانی تحویل محتوا (CDN) و فعالیت شبکه‌های اجتماعی در داخل کشور، 2. کاهش هزینه‌های زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات ارائه محتوای بومی و 3. تأمین بسترهای تولید و توسعه محتوای بومی نظیر جویشگر – مرورگر – ایمیل – شبکه‌های اجتماعی و… چنین امری را محقق کند.

قرار است در راستای تحقق این هدف، به ترتیب طی پنج سال اجرای برنامه ششم توسعه 10، 20، 30، 40 و 50 درصد کاهش هزینه پهنای باند اتصال CDNها به شبکه ملی اطلاعات نسبت به وضع کنونی در نظر گرفته شود.

این شورا پیش‌بینی کرده که برای تولید پنج برابری محتوای بومی در سال‌های 1395 تا 1399 سالانه به 450 میلیارد ریال اعتبار مالی نیاز دارد؛ مبلغ 8500 میلیارد ریال هم به عنوان قراردادهای مشارکتی (منابع مالی خارجی) جهت تحقق این هدف در نظر گرفته شده است.

بنابراین برای این بند از اهداف توسعه‌ای طی برنامه ششم توسعه به اعتباری بالغ بر 10 هزار و 700 میلیارد ریال نیاز است.

در بخش دیگری تحت عنوان “افزایش حداقل پنج برابری ظرفیت ذخیره‌سازی محتوای بومی” هم آمده است که طی این پنج سال به اعتبار دو هزار میلیارد ریال نیازمند است که با احتساب چهار هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در این زمینه، مجموع اعتبارات مورد نیاز این بند شش هزار میلیارد ریال می‌شود.

منبع: تسنیم

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد