وضعیت بازار بازی های کامپیوتری در سال 2016 میلادی (بخش دوم)

به گزارش فناوری فرهنگی،در بخش نخست این مطلب به آمار مرتبط با میزان کل عایدی به دست آمده از بازار جهانی بازی های کامپیوتری در سال 2015 میلادی پرداختیم و در عین حال ارقام تخمینی مشابهی که مرتبط با سال های 2016 تا 2017 میلادی بودند را هم از نظر گذراندیم. همچنین به اتفاق یکدیگر مشاهده کردیم که سهم عمده ای از عایدی مذکور در بازه ی زمانی یاد شده به بازار بازی های ساخته شده برای پلتفرم موبایل تعلق خواهد داشت. حال در مطلب پیش رو قصد داریم به بیان اطلاعات آماری مشابهی در رابطه با سایر پلتفرم های بازی مورد بررسی قرار گرفته در بازار جهانی بازی های کامپیوتری در سال 2016 میلادی بپردازیم.

در بخش نخست این مطلب به سهم هر کدام از پلتفرم های مجزا در کل میزان درآمد حاصل از بازار جهانی بازی های کامپیوتری در سال 2015 و همچنین سال 2016 میلادی اشاره شد. با این حال فرصتی برای اشاره به آمار و ارقام تخمینی مربوط به سهم مذکور در سال های 2017 تا 2019 میلادی در آن مطلب پیش نیامد که در این جا به آن پرداخته خواهد شد.

بر اساس تخمین های انجام شده توسط موسسه ی پژوهشی Newzoo ، در سال 2017 میلادی چیزی نزدیک به 26 در صد از کل درآمد 106.5 میلیارد دلاری حاصل از بازار جهانی بازی های کامپیوتری به بازی های پلتفرم PC و عناوین نقش آفرینی کلان آنلاین اختصاص خواهد داشت. رقمی که در سال 2018 میلادی نیز 26 در صد از کل درآمد 112.5 میلیارد دلاری حاصل شده در این زمینه را به خود اختصاص خواهد داد. این در حالی است که سهم بازی های PC از درآمد 118.6 میلیارد دلاری به دست آمده در دنیای بازی های کامپیوتری در سال 2018 میلادی به 25 در صد از رقم مذکور خواهد رسید.

پس از پلتفرم PC نوبت به بازی های های مربوط به کنسول های خانگی می رسد که در صد تخصیص آن ها از کل در آمد حاصل شده از بازار جهانی بازی های کامپیوتری، همانند پلتفرم PC و برخلاف پلتفرم موبایل یک سیر نزولی را در سال های 2017 تا 2019 میلادی از خود به نمایش خواهد گذاشت. به ترتیبی که سهم بازی های کنسولی از کل عایدی بازار بازی های کامپیوتری در سه سال 2017 ، 2018 و 2019 میلادی به ترتیب رقمی برابر 28 ، 27 و 26 در صد از کل رقم حاصل شده از بازار بازی های کامپیوتری خواهد بود.

این در حالی است که سهم بازی های کامپیوتری مربوط به کنسول های دستی از کل عایدی حاصل شده از بازار جهانی بازی های کامپیوتری در سه سال یاد شده معادل با 1 در صد از کل عایدی به دست آمده از این بازار خواهد بود و در طول این سه سال در صد مذکور تغییر خاصی را از خود به نمایش نمی گذارد.

به هر حال می توان گفت که تمامی آمار و ارقام یاد شده حکایت از این دارند که به غیر از سهم بازی های موبایل از کل عایدی به دست آمده از بازار بازی های کامپیوتری در سطح جهان که در طی سه سال آینده با رشدی فزآینده و قابل توجه همراه خواهد بود، سهم سایر پلتفرم ها از عایدی مذکور با کاهش نسبی همراه می شود یا در بهترین حالت ممکن تغییر خاصی را از خود به نمایش نخواهد گذاشت.

game1

در عین حال آمار تنظیم شده توسط موسسه ی Newzoo پلتفرم های موجود در بازار جهانی بازی های کامپیوتری را به چهار دسته ی مجزا تقسیم کرده است تا سهم هر کدام از آن ها از این بازار در سال 2016 میلادی و همچنین میزان نرخ رشد آن ها نسبت به سال قبل به طور کامل مشخص گردد.

نخستین دسته از این طبقه بندی چهار گانه عبارت از Computer Screen است که خود شامل دو بخش بازی های ساده ی تحت وب (با تخصیص 5 در صد از کل سهم بازار به خود) و بازی های پلتفرم PC و عناوین نقش آفرینی کلان آنلاین (با تخصیص 27 در صد از کل سهم بازار به خود) می شود و در کل چیزی نزدیک به 32 در صد از کل میزان عایدی بازار جهانی بازی های کامپیوتری در سال 2016 میلادی را به خود اختصاص خواهد داد.

گفتنی است که این بخش از بازار با اختصاص دادن چیزی نزدیک به 31.9 میلیارد دلار از کل عایدی 99.6 میلیارد دلاری حاصل شده از بازار بازی های کامپیوتری در سال 2016 میلادی یک رشد 2.1 در صدی را نسبت به سال قبل از خود به نمایش گذاشته است.

این امر در شرایطی صورت خواهد گرفت که بخش بازی های ساده و کژوال تحت وب یک رشد منفی 7.5 در صدی را نسبت به سال قبل از خود به نمایش خواهد گذاشت و رقمی معادل 5.2 میلیارد دلار از کل عایدی به دست آمده در سال 2016 میلادی را به خود اختصاص خواهد داد. در حالی که سهم عناوین PC و بازی های نقش آفرینی کلان از کل عایدی به دست آمده در این سال 26.7 میلیارد دلار خواهد بود و رشدی 4.2 در صدی را نسبت به سال قبل تجربه خواهد کرد.

دسته ی دوم از چهار دسته ی مذکور با نام Entertainment Screen شناخته می شود که مشتمل بر بازی های کنسول های خانگی و آثاری است که بر روی صفحه ی تلویزیون تجربه می شوند. این دسته از بازی های کامپیوتری چیزی نزدیک به 29 در صد از کل عایدی حاصل از بازار بازی های کامپیوتری در سال 2016 میلادی را به خود اختصاص خواهند داد که رقمی نزدیک به 29 میلیارد دلار را در بر می گیرد و یک رشد 4.5 در صدی را نسبت به سال گذشته از خود به نمایش می گذارد.

پس از آن به دسته ی Personal Screen می رسیم که تلفن های هوشمند و بازی های کامپیوتری مربوط به آن ها را شامل می شود. می توان گفت که این دسته از طبقه بندی چهارگانه، بیشترین رشد را در بازار بازی های کامپیوتری در سال 2016 میلادی از خود به نمایش خواهد گذاشت که 23.7 در صد رشد را نسبت به سال قبل شامل می شود و عایدی 27.1 میلیارد دلار را در بر می گیرد. رقمی که می توان آن را معادل 27 در صد از کل عایدی به دست آمده از بازار جهانی بازی های کامپیوتری در سال 2016 میلادی قلمداد کرد.

اما در میان دسته های چهار گانه ی حاضر در این دسته بندی، دسته ی Floating Screen کمترین در صد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. دسته ای که تبلت ها (با تخصیص 10 در صد و 9.8 میلیارد دلار از کل سهم بازار)  و کنسول های دستی (با تخصیص تنها 2 در صد و 1.8 میلیارد دلار از کل سهم بازار) را شامل می شود و در کل چیزی نزدیک به 12 در صد از کل عایدی به دست آمده از بازار بازی های کامپیوتری و همچنین رقم 11.6 میلیارد دلار از در آمد حاصل شده از این بازار در سال 2016 میلادی را به خود اختصاص خواهد داد.

با وجود سهم کوچک و 12 در صدی تبلت ها و کنسول های خانگی از میزان کل عایدی به دست آمده از بازار بازی های کامپیوتری در سال 2016 میلادی، این بخش از بازار بازی های کامپیوتری که آخرین دسته از طبقه بندی چهار گانه ی مذکور به شمار می رود، با رشدی به میزان 6.4 در صد نسبت به سال قبل پس از بخش بازی های مربوط به تلفن های هوشمند بیشترین رشد را از خود به نمایش خواهد گذاشت. رشدی که البته بخش عمده ی آن به دلیل وجود تبلت ها خواهد بود. چرا که میزان عایدی به دست آمده از بازی های مربوط به کنسول های خانگی در سال 2016 میلادی با رشد منفی 24.1 در صدی همراه خواهد بود و در عوض میزان عایدی حاصل شده از بازار بازی های مربوط به تبلت ها رشد مثبت 15.1 در صدی را تجربه خواهد کرد.

البته آمار مربوط به بازار بازی های کامپیوتری در سال 2016 میلادی به همین جا ختم نمی شود. به همین دلیل در روزهای آتیبا اشاره به بخش پایانی این آمار در خدمت شما خواهیم بود.

.

منبع: سایت سخت افزار

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد