وقتی تلوزیون جایش را به شبکه های اجتماعی می دهد

به گزارش فناوری فرهنگی،شبکه‌های اجتماعی به اصلی‌ترین منبع دستیابی به اخبار در میان جوانان تبدیل‌شده‌ و جایگاه تلویزیون را از آن خودساخته است.

 در میان گروه داوطلبان ۱۸ تا ۲۴ ساله، ۲۸ درصد شبکه‌های اجتماعی را به‌عنوان منبع اصلی دسترسی به اخبار اعلام کرده‌اند درحالی‌که تنها ۲۴ درصد تلویزیون را به‌عنوان منبع دسترسی به خبرهای روز معرفی کرده‌اند. این پژوهش همچنین نشان می‌دهد ۵۱ درصد از افراد آنلاین از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان منبع خبری استفاده می‌کنند.

با توجه به این روند و همچنین افزایش میزان استفاده از گوشی‌های موبایل برای دسترسی به اخبار به نظر می‌آید مدل‌های تجاری سنتی در حال تضعیف شدن هستند. این گزارش که برای پنجمین سال متوالی منتشرشده است، بر اساس نظر‌سنجی YouGov از بیش از ۵۰ هزار نفر از ۲۶ کشور جهان گردآوری‌شده است.
در این گزارش آمده است که‌موج دوم اختلال، سازمان‌های خبری در سرتاسر جهان را مورد اصابت خود قرار داده است که از عواقب بالقوه‌ای هم برای انتشاردهندگان و هم برای آینده تولید خبر در پی خواهد داشت.
بر اساس این گزارش شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک و دیگر رسانه‌های اجتماعی به فراتر از مکانی برای کشف اخبار رفته‌اند و به مکانی برای مصرف کردن خبر تبدیل‌شده‌اند. از دیگر کشفیات این گزارش محبوبیت ویژه شبکه‌های اجتماعی میان زنان و جوانان است.

در این میان کاهش فروش روزنامه‌های کاغذی و چاپی همچنان ادامه دارد و از سویی دیگر مصرف‌کنندگان میلی به پرداخت پول بیشتر برای استفاده از محتوای آنلاین اخبار ندارند.

بر اساس گزارش جدید، فیس‌بوک رایج‌ترین منبع خبری است که ۴۴ درصد از افراد موردبررسی از این شبکه برای تماشای خبر، اشتراک‌گذاری خبر و اظهارنظر درباره اخبار روز جهان استفاده می‌کنند. پس از فیس‌بوک، یوتیوب با ۱۹ درصد رتبه دوم را از آن خودساخته و توییتر با سهمی ۱۰ درصدی در رتبه سوم قرارگرفته است.

بر اساس این گزارش، مصرف‌کنندگان مایل‌اند اخباری که می‌خوانند بر اساس الگوریتمی خاص انتخاب و دست‌چین شده‌ باشد، ۳۶ درصد علاقه‌مندند اخبار براساس آنچه پیش‌ازاین خوانده‌اند انتخاب شود و ۲۲ درصد می‌خواهند اخبار بر اساس آنچه دوستانشان می‌خوانند نمایش داده شوند.

در این میان ۳۰ درصد از افراد مایل‌اند دیدگاه حرفه‌ای و انسانی دبیران و روزنامه‌نگاران در انتخاب خبری که مطالعه می‌کنند دخیل باشد، زیرا نگران ایجاد حباب‌های خبری هستند، پدیده‌ای که باعث می‌شود تنها خبرهایی خوانده شوند که با تفکر و گرایش خواننده همخوانی و مطابقت دارند،‌به این شکل خواننده ایده‌های کلیدی و دیدگاه‌های چالشی را از دست خواهد داد.

از دیگر تغییراتی که در این گزارش به آن اشاره‌شده، ‌افزایش میزان استفاده از اسمارت‌فون‌ها در دسترسی به اخبار است. بیشتر افرادی که مورد سؤال قرارگرفته‌اند، می‌گویند از اسمارت‌فون‌هایشان برای دسترسی به اخبار استفاده می‌کنند که بیشترین میزان این نوع دسترسی در سوئد است: ۶۹ درصد از سوئدی‌ها برای خواندن اخبار از اسمارت‌فون‌هایشان استفاده می‌کنند.

کره جنوبی با ۶۶ درصد رتبه دوم و سوئیس با ۶۱ درصد رتبه سوم را دارد. علاوه براین افراد بیشتر ازآنچه مستقیم به وب‌سایت‌های خبری یا اپلیکیشن‌های آن‌ها مراجعه کنند، به شبکه‌های اجتماعی رجوع می‌کنند.

از سویی دیگر، گزارش نشان می‌دهد افرادی که شبکه‌های اجتماعی را به‌عنوان منبع دسترسی به اخبار برمی‌گزینند،‌ کمتر از نیمی از دفعات به برند اصلی خبری که در پس انتشار محتوای شبکه اجتماعی قرار دارد توجه نشان می‌دهند،‌موضوعی که می‌تواند برای رسانه‌های سنتی نگران‌کننده باشد زیرا این رسانه‌ها از قدرت نادیده گرفتن شبکه‌های اجتماعی برخوردار نیستند،‌ به‌ویژه اگر بخواهند زنان و جوانان را در میان مخاطبان خود بگنجانند.

منبع: ایتنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد