چین، پرچم دار صنعت بازی های موبایلی دنیا

به گزارش فناوری فرهنگی، صنعت گیم به سه دسته اصلی تقسیم می شود. در واقع این تقسیم بندی بر اساس سیستم عامل ها و platform بازی های تولید شده می باشد.

دسته اول بازی های رایانه ای هستند که اولین بازی های ساخته شده نیز از این نوع می باشند. دسته دوم بازی های کنسولی هستند که در کنسول های بازی قابل اجرا می باشند و دسته سوم بازی های موبایلی.

در سال 2016 درآمد کل صنعت گیم دنیا در حدود 99.6 میلیارد دلار برآورد گردید. در شکل زیر این درآمد به تفکیک سه دسته ذکر شده مشخص است

 

 

 

 

همان طور که مشخص است بازی های موبایلی بیشترین سهم را در بازار گیم دارند و این در حالی است که این بازی ها به نسبت دو نوع دیگر دیرتر به این بازار وارد شده اند. اما عواملی از قبیل محیط ساده و عدم نیاز به سیستم های پیش رفته برای اجرای بازی، در دسترس بودن، کم هزینه و کم حجم بودن و بازی در محیط آنلاین به صورت گروهی و با دیگر کاربران باعث رشد چشمگیر این نوع بازی ها در دنیا گردید. از همین رو شرکت های سازنده بازی های رایانه ای به سمت تولید و ساخت این نوع بازی ها متمایل شدند تا هرچه سریعتر بازار بازی های موبایلی را در اختیار بگیرند.

به این ترتیب در آمارهای ارائه شده در سال 2016 مشخص شد که سهم بازی های موبایلی در درآمد صنعت گیم 37 درصد (36.9 میلیارد دلار) می باشد که نسبت به سال 2015 رشد قابل توجه 21.3 درصدی داشته است. در حالی که بازی های کامپیوتری 3.4 و بازی های کنسولی 0.9 درصد به نسبت سال 2015 رشد داشته اند.

در راستای توجه کشورها به بازی های موبایلی باید به این نکته هم اشاره کرد که همه کشورها به یک میزان در این حوزه وارد نشده اند که دلیل آن می تواند عدم توانایی آن ها در ساخت و تولید چنین بازی هایی یا عدم توجه به این نوع بازی ها به دلیل درآمد بالایی که از تولید بازی های کامپیوتری و کنسولی دارند، باشد. برای درک این مطلب شکل زیر درآمد 5 کشور اول صنعت گیم در سال 2016 به تفکیک نوع بازی را نشان می دهد.

همان طور که مشخص است کشورهایی مانند آمریکا و آلمان کم ترین سهم را از بازار بازی های موبایلی دارند و این در حالی است که جزو پر درآمد ترین کشورهای این حوزه می باشند. مخصوصا آمریکا که با درآمدی هنگفت در این صنعت (تقریبا 24 درصد درآمد کل حوزه گیم) فقط 29 درصد از درآمد بازی های رایانه ای آن به بازی های موبایلی اختصاص دارد. در مقابل ژاپن قرار گرفته که بیش ترین سهم درآمدش در گیم به بازی های موبایلی تعلق دارد. این در حالی است که جمعیت کاربران گوشی های هوشمند در آمریکا نزدیک سه برابر کاربران ژاپنی است.

اگر بخواهیم کشورها را بر اساس درآمد آن ها از طریق بازی های موبایلی رده بندی کنیم باز هم چین با درآمد حدود 10 میلیارد دلاری ( 41 درصد از درآمد 24.4 میلیارد دلاری) در صدر قرار دارد. نکته جالب کشور آمریکاست که با توجه به سهم کمی که بازی های موبایلی در درآمد این کشور دارد، باز هم با درآمد 6.84 میلیارد دلاری در جایگاه دوم قرار دارد و پس از آن نیز ژاپن با درآمد 6.44 میلیارد دلار در جایگاه سوم می باشد. به این ترتیب با توجه به نفوذ و قدرت بالای ژاپن در بازی های موبایلی، این کشور توانست در سال 2017 از نظر درآمد بازی های موبایلی از آمریکا پیشی بگیرد.

در حالی که قدمت بازی های کامپیوتری و کنسولی به دهه 70 میلادی برمی گردد، بازی های موبایلی از شروع قرن 21 رفته رفته گسترش یافتند و توانستند با جبران این عقب ماندگی نه تنها خود را از نظر محبوبیت و جذابیت به بازی‏های رایانه‏ای برسانند، بلکه جای آنها را در بین مردم دنیا بگیرند و درآمد بیشتری نسبت به پلتفرم PC و کنسولی داشته باشند. از این رو پیش‏بینی‏ها حاکی از رشد هرچه بیشتر بازی‏های موبایلی در کشورهای مختلف است و شرکت‏های بازی سازی با علم به این موضوع در تلاش برای ساخت و تولید هرچه بیشتر این بازی ها، با کیفیت بالاتر و در ژانرهای گوناگون هستند تا بتوانند سود بیشتری در این رقابت تنگاتنگ از آن خود کنند.

ایران نیز مانند اکثر کشورها بیشترین درآمد خود را از طریق پلتفرم های PC و کنسولی به دست می آورد اما در سال های اخیر با توجه به رشد بازی های موبایلی و پیشرفتی که در این حوزه، در ایران صورت گرفته است، بازی های موبایلی ایرانی نیز در حال گسترش و افزایش درآمد می باشند. طبق آمار ارائه شده در سال 2017 درآمد صنعت گیم ایران در حدود 431 میلیون دلار برآورد شده است که 28 درصد آن متعلق به بازی های موبایلی است.

با توجه به دانش و زیرساخت های موجود در ایران و نگاه به گذشته صنعت گیم و هم چنین پیش رفت هایی که روزانه در بازی های موبایلی در کشور رخ می دهد، می توان به آینده این صنعت و درآمدزایی بیش تر آن امیدوار بود. امید است با برنامه ریزی صحیح مسولین و ادامه این مسیر، هرچه زودتر به جایگاه مورد قبول در این عرصه دست یابیم.

 

 

حامد رضائی

این مطلب ترجمه و تالیفی است.

منابع:

Digital Games Research Center

Newzoo

 

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد