کشمکش‌های ترامپ با سیلیکون ولی

کشمکش‌های ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با سیلیکون ولی درباره مهاجرت و کارگران شرکت‌های حوزه فناوری ادامه دارد.

پس از وضع قانونی از طرف رئیس‌جمهور جدید آمریکا مبنی بر ممنوعیت ورود پناهندگان و مسافران از هفت کشور مسلمان از جمله ایران، شرکت‌هایی مانند گوگل، فیس‌بوک، مایکروسافت و دیگر شرکت‌های تکنولوژی در برابر این حرکت موضع نشان داده و اعلام کردند این کار آن نقض اصول این کشور است و موتور نوآوری و خلاقیت به خطر انداخته است.

با وجود این گام‌ بعدی ترامپ از این اقدام پیشی جسته است. او می‌خواهد از حضور شرکت‌هایی تکنولوژی که ویزای کاری دارند و سالانه ده‌ها هزار نفر نیز برای شرکت‌های تکنولوژی استخدام می‌شوند ممانعت به عمل آورد.

در صورت اجرای این قانون راهی که شرکت‌های آمریکایی مانند مایکروسافت، آمازون، اپل در استخدام نخبه‌ها و استعدادهای فناوری پیش گرفته‌اند تغییر خواهد کرد. این شرکت‌ها ناچارند ابتدا آمریکایی‌ها را استخدام کنند زیرا ترامپ معتقد است سیاست‌های مهاجرتی کشور باید در درجه اول در خدمت به منافع آمریکا باشد.

ویزای کار خارجی در اصل برای کمک به شرکت‌های آمریکایی تاسیس شد تا در صورتی که نتوانستند کارگران محلی واجد شرایط پیدا کنند، از کشورهای خارجی کمک بگیرند. در بسیاری از موارد، این شرکت‌ها در زمینه‌های علم و فناوری، مهندسی و ریاضیات افراد را استخدام می‌کردند.

البته در سال‌های اخیر، ادعاهایی مبنی بر استفاده از کارگران ارزان‌قیمت وجود داشت که از ویزای H-۱B استفاده می‌کردند و در حال حاضر صدور این ویزا برای کشورهایی از جمله چین و هند ممنوع شده است.

هنوز مشخص نیست با اجرای این فرمان ترامپ چه مقدار جدیت دارد و همچنین کنگره آمریکا نیز باید با تصویب قانون جدید موافقت کند.

منبع:ایسنا

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد