گردشگران مسلمان، ۱۰ درصد از کل مسافران جهان

 به گزارش پایگاه فناوری فرهنگی، گردشگران مسلمان که عمدتااز کشورهایی هستند که سریع‌ترین رشد اقتصادی را دارند و ازاین رو از قدرت خرید بالایی نیزبرخوردارند،10  درصد از کل مسافران جهان راتشکیل می‌دهند.

موسسه کرسنت ریتنیگ و مسترکارت که طبق شاخص‌های جدید معاملات، گزارش‌های سالانه منتشر می‌کنند،اعلام کرده‌اندکه مسافران مسلمان در شاخص گردشگری جهانی سالانه حدود 200 میلیارد دلار پول درمقاصد مختلف گردشگری صرف خرید کالا و خدمات می کنند. 

همچنین اعلام شده است که از این مقدار پول هزینه شده، درسال 2014 بیش از 62 میلیارد دلار پول برای خرید مایحتاج غذایی وخرید کالا وسوغات بوده است.
دراین گزارش اعلام شده است که دبی و سپس سنگاپور تاحدی به دلیل اراپه گزینه‌های متنوعی دربخش تسهیلات حلال به عنوان برترین شهرهای گردشگری خرید برای مسلمانان ازمیان ده مقصد یا شهربرتر ،جایگاه نخست را کسب کرده‌اند. نیمی از 10 کشور برتر گردشگری خرید برای مسافران مسلمان البته از کشورهای غیر عضو همکاری های اسلامی درآسیا هستند که بیشتر جمعیت آن‌ها نیز مسلمان نیستند.
بازار گردشگری وسفرمسلمانان به ارزش 145 میلیارد دلار درسال گذشته با 108 میلیون مسافر مسلمان به تنهایی نماینده 10 درصد از کل اقتصادی وصنایع مسافرتی جهان است . طبق گزارش دو کمپانی کارت اعتباری یعنی MasterCardو CrescentRating پیش بینی شده است که این رقم به 150 میلیون مسافر تا سال 2020 افزایش یابد که طبق همین برآوردها برابراست با 11 درصد از کل اقتصاد سفر درسطح جهانی و 200 میلیارد دلار پول خرج شده در سال نیز هست.
طبق ارزیابی‌های انجام شده برروی شاخص های مالی 40 شهر در کشورهای عمدتا آسیایی ازجمله دبی و سنگاپور- دو شهریکی از کشورهای عضو ویکی ازکشورغیرعضو سازمان همکاری‌های اسلامی- شاخص کل هزینه خرید توسط مسلمانان درهر شهر مهم‌ترین معیار این بررسی‌ها بوده است. سپس فاکتورهای دیگر همانند اراپه گزینه‌های متنوع درزمینه خوراک حلال، دسترسی به فضاهای مناسب عبادت و نماز، تسهیلات اقامتی و مقررات یا تسهیلات ویزا دراین ارزیابی‌ها مورد نظر قرار گرفته است.
طبق این بررسی‌هاوجدول‌های اراپه شده، چهار نکته خاص درشناخت بازار سفر اسلامی جلب نظر می‌کند.
نکته نخست مربوط به جایگاه دبی است که به عنوان یک مرکز وقطب سفرهای هوایی و محل تقاطع مقصدهای مهم در آسیا درردیف نخست بهترین مقصد گردشگری خرید برای کشورهای اسلامی قرارگرفته است. دبی به عنوان برترین مقصد ازمیان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی و اعضای اتحادیه کشورهای آسیایی ثبت شده است.
نمودار ویا نکته دوم مربوط به جایگاه سنگاپور است که دررتبه اول کشورهای غیرعضو سازمان همکاری‌های اسلامی برای مسلمانان به عنوان بهترین مرکز ومقصد خرید معرفی شده است. سنگاپوردرمیان 40 شهری که از نظر این شاخص مورد بررسی قرار گرفته‌اند، بالاترین میزان خرید توسط گردشگران مسلمان را داشته که بالاترین رتبه در میان کشورهای غیرعضو سازمان همکاری‌های اسلامی نیز هست.
علاوه بردبی دیگر مقصدهایی که درمیان گردشگران مسلمان بازارخرید بزرگی دارند، شهرهای کوالامپور،استانبول، آنتالیا ومنامه وسپس دوحه، ریاض و بالی به ترتیب دراین جدول جای دارند.
سنگاپور همچنین نخستین بار است که در رتبه‌بندی دوموسسه مالی« مستر کارت» MasterCard و Crescent Rating «کرسنت ریتنینگ»برای کشورهای اسلامی به عنوان بهترین مقصد گردشگری مسلمانان معرفی شده که صرفا مقصد خرید برای این گروه از مسافران نبوده است. یعنی سنگاپور علاوه براین که بهترین مقصد غیراسلامی برای خرید مسلمانان است، برای جلب گردشگران مسلمان، جاذبه‌های قدرتمند دیگری نیز داشته است.
درمیان کشورهای غیر عضو شورای همکاری‌های اسلامی شهرهای لندن، پاریس، بانکوک و نیویورک درردیف‌های بعدی قرار دارند.

نکته سوم ازمیان 10 مقصد برتر هردو گروه کشورهای عضو وغیرعضو که مورد بررسی قرار گرفته‌اند – مسافران مسلمان تقریبا 25 درصد ازکل پولی را که درسفرهای جهانی درمدت مورد نظرخرج شده،هزینه کرده‌اند.همچنین یک سوم مجموع پول خرج شده را مسلمان برای خرید و نیز تامین خوراک وغذا صرف کرده‌اند.
درجدول چهارم یافته‌ها حاکی از آن است که خرید لباس‌های محلی با برندهای مختلف محلی درصدر جدول خرید مسافران مسلمان درطی سفرها بوده است. از نظر خرید لباس، گرایش قدرتمندی به خرید لباس‌های اسلامی و لوازم جانبی وابسته به آن بسته به مقصد مورد نظر، درمیان مسافران مسلمان وجود دارد. عطر و لوازم آرایشی و نیز لباس‌های مارک دار از انواع برندهای روزجهان نیزدرردیف بعدی جای دارند.
پنجمین نکته قابل توجه درنتایج اعلام شده آن است که 27 درصد مسافران مسلمان برای خرید انواع کالاها، حدود 250 دلار تا 500 دلار در طول یک سفر اختصاص می‌دهند درحالی که 24 درصد آن‌ها می‌گویند که معمولا بین 500 تا 1000 دلار برای هرسفر در برنامه مسافرتی خود اختصاص می‌دهند.

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد