گردش مالی صنعت چاپ در ایران ۳۰ هزار میلیارد تومان است

به گزارش فناوری فرهنگی،محمدرضا برازش، مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه یکشنبه (۲۲ فروردین) در نشستی با ناشران و مدیران موسسه های فرهنگی و هنری استان کردستان در سنندج با بیان اینکه یکی صنعت چاپ یکی از صنایع مهم فرهنگی است، گفت: گردش مالی صنعت چاپ در دنیا بیش از 700 میلیارد دلار است.
وی گردش مالی صنعت چاپ در ایران را 30 هزار میلیارد تومان ذکر کرد و اظهارداشت: صنعت چاپ بیش از صنایع فرهنگی دیگر هم چون سینما و تئاتر و غیره گردش مالی دارد.
وی بیان کرد: 20 درصد چاپ در کشور ما مربوط به کتاب و نشریات است و هر سال از تیراژ روزنامه هم کاسته می شود به گونه ای که در طول سال گذشته دو، سه چاپخانه روزنامه تعطیل شدند.
مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر توجه به اقتصاد فرهنگ تاکید کرد و افزود: صدها میلیارد تومان در یک چاپخانه سرمایه گذاری می شود و برای اینکه فعالیت در این صنعت توجیه اقتصادی داشته باشد باید صاحبان آنها به سمت تنوع چاپ بروند.
برازش، با بیان اینکه راه اندازی صنعت چاپ در هر استانی مستلزم شناخت دقیق این صنعت است، عنوان کرد: امروزه دنیای چاپ بسیار متنوع شده است یکی از چاپخانه های کشور در سال گذشته حدود 30 میلیون دلار صادرات داشته است.
وی خاطرنشان کرد: استان کردستان پتانسیل فعالیت اقتصاد و فرهنگی و ظرفیت ایجاد انواع صنعت چاپ را دارد.
وی اظهارداشت: حدود 70،80 درصد اعتبارات حوزه چاپ را برای استان های مختلف کشور در طول سال گذشته هزینه و نزدیک 20 کارشناس این حوزه را هم به نمایشگاه های خارجی اعزام کردیم.
آیین نامه واگذاری ارزیابی کتاب به خود ناشر در دست بررسی است

خبرگزاری شبستان: مدیرکل دفتر توسعه کتاب وکتابخوانی وزارت ارشاد فرهنگ وارشاد اسلامی عنوان کرد: آیین نامه واگذاری ارزیابی کتاب به خود ناشر در دست بررسی است.

منبع: تی نیوز

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد