۲۰‌میلیون تومانی‌های سفر!

به گزارش فناوری فرهنگی،هشتم مهر ماه وزارت میراث‌فرهنگی برای رونق سفر، ایجاد محرک حوزه گردشگری، و کمک به فروش صنایع‌دستی با یکی از بانک‌ها تفاهمنامه‌ای در حوزه سفر کارت امضا کرد.

بر اساس این تفاهمنامه، «سفر کارت» به مبلغ ۲۰ میلیون تومان، با نرخ ۴ درصد، تنفس یک ماهه و پرداخت ۱۸ ماهه به هر فرد متقاضی سفر اعطا می‌شود و افراد می‌توانند برای خرید تور از دفاتر خدمات مسافرتی مجاز، اقامت در مراکز اقامتی رسمی و تحت نظارت میراث‌فرهنگی و مراکز رسمی فروش صنایع‌دستی، از این سفر کارت که مهلت اعتبار آن ۵ ماهه است، استفاده کنند.

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: امیدوارم «سفر کارت» با سفر کارت‌های قبلی متفاوت باشد و به‌عنوان یک طرح موفق پیش برود. پروسه‌ای که تا کنون طی شده نشان‌دهنده این است که این طرح موفق خواهد بود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سفر کارت این است که نرخ آن ۴ درصد است که نرخ پایینی است؛ ضمن اینکه در این طرح گروه‌های هدف به خوبی دیده شده‌اند و اقشار مختلف مردم می‌توانند از این سفر کارت استفاده کنند.

سفرکارتی که مونسان از آن صحبت کرد طرحی بود که یک دهه پیش اجرا شد و قرار بود که ارگان‌های دولتی کارت رفاه کارمندان خود را شارژ کنند و آنها بتوانند در مراکز طرف قرارداد با سفر کارت، از این تسهیلات بهره ببرند. اما این طرح به درستی اجرا نشد و مشکلاتی به همراه داشت. حالا دوباره این طرح با نرخ سود کمتر توسط وزارت میراث فرهنگی اجرا خواهد شد. این بار حسین اربابی مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: پیش از این نیز تجربه اجرای سفر کارت را داشته‌ایم، اما سفر کارت‌های قبلی نرخ بهره بالایی داشت، به گونه‌ای که گاهی تا ۱۸ درصد نیز بهره داشت. در حالی که نرخ بهره «سفر کارت» ۴ درصد است.

پیش از این هم یکی از بانک‌های قرض‌الحسنه تفاهمنامه‌ای را با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد امضا کرد که طبق آن قرار بود گردشگران مناطق آزاد وام ۲۰ میلیون تومانی از این بانک بگیرند و در قالب یک کارت سفر به مراکز طرف قرارداد با این بانک در مناطق آزاد مراجعه کنند اما این اقدام نیز به سرانجام نرسید چون آنطور که مدیرعامل این بانک به خبرنگار مهر گفته بود مراکز پذیرنده همکاری لازم را نکردند. برای این وام نیز قرار بود که سود چهار درصد در نظر گرفته شود همانند همین وامی که اکنون وزارت میراث فرهنگی وعده آن را داده است.

اکنون یکی از بانک‌هایی که مدعی است در حوزه گردشگری فعالیت می‌کند، نیز وام سفر به متقاضیان می‌دهد آن هم با سقف ۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۱۲ تا ۳۶ ماه متناسب با توان مالی متقاضی و اعتبارسنجی بانک. در واقع این بانک یک کارت اعتباری به متقاضی وام می‌دهد و از او می‌خواهد که از مراکز طرف قرارداد با این بانک استفاده کند.

اینها همه وعده‌هایی بود که مسئولان مختلف درباره وام سفر به مردم دادند. وامی که تا پیش از کرونا برای سفر مردم مناسب به نظر می‌رسد البته اگر سود و بهره آن کم بود. اما اکنون در زمانی این طرح برای تحریک مردم به سفر به مرحله تفاهم رسیده که موضوع شیوع ویروس کرونا دامن گیر همه اقشار جامعه شده است و دیگر نه کسی می‌تواند سفر داخلی برود و نه خارجی. از سویی اگرچه وزارت میراث فرهنگی اعلام می‌کند که بخش‌های مختلف صنعت گردشگری آسیب دیده است و باید مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به سفر بروند اما وزارت بهداشت نیز از آن طرف می‌گوید که پس از هر تعطیلی میزان ابتلای مردم به ویروس بیشتر می‌شود بنابراین بهتر است سفرهای خود را به تأخیر بیندازند.

تحریک مردم برای سفر با وامی که آنها را مقروض تر به بانک‌ها می‌کند در شرایطی است که اقتصاد کشور وضعیت مردم را نابسامان کرده است و اگر کسی بخواهد وامی بگیرد برای نیازهای ضروری اش خواهد بود نه سفر که اکنون جزو اولویت‌های آخر مردم شده است.

منبع: مهرکانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد