۴۰استارت‌آپ فرهنگی باارائه طرح‌های خود به رقابت بایکدیگر پرداختند

به گزارش فناوری فرهنگی، علیرضا نوری‌زاده، معاون اداره کل مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی درباره فعالیت‌های این رویداد گفت: در راستای حمایت از ترویج کالای فرهنگی ایرانی، جایزه فیروزه از پنج سال پیش شروع به کار کرده است. در سه دوره اول تمرکز بر کالاهای فرهنگی بوده و از چهارمین دوره بخش استارت‌آپ‌های فرهنگی نیز به این جایزه اضافه شده است.

معاون اداره کل مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی افزود: در سال گذشته و در چهارمین دوره جایزه فیروزه برای نخستین بار ۵۰ استارتاپ فرهنگی طرح خود را در بوستان گفتگو در ارائه دادند. امسال در کنار بخش نوشت‌افزار، اسباب‌بازی و عروسک و هدایای فرهنگی بخش استارتاپ نیز وجود دارد. در سایت جایزه فیروزه ۸۵ استارتاپ ثبت نام کردند که از این میان ۴۰ استارتاپ در موضوعات خلاق فرهنگی برای ارائه انتخاب شدند.

نوری‌زاده از جوایز بخش استارت‌آپ‌های فرهنگی خبر داد: از برگزیدگان بخش استارتاپ روز یکشنبه ۲۹ دی ۱۲۹۸ ساعت ۱۰ تا ۱۲ در سالن ایران فرهنگستان هنر با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگی وزیر دکتر محسن جوادی تقدیر به عمل خواهد آمد.

دبیر اجرایی جایزه فیروزه اضافه کرد: به برگزیده اول کارت هدیه‌ای به مبلغ ۸ میلیون تومان، به برگزیده دوم کارت هدیه‌ای به مبلغ ۵ میلیون تومان و به برگزیده سوم کارت هدیه‌ای به مبلغ ۳ میلیون و اگر شایسته تقدیر از سوی داوران انتخاب شود کارت هدیه‌ای به مبلغ ۱ میلیون تومان اهدا می‌شود. جوایز به همراه تندیس و لوح وزیر خواهد بود و برگزیدگان به شرکت‌های خلاق فرهنگی معاونت علمی ریاست جمهوری معرفی می‌شوند.

داوران این دوره از جایزه فیروزه در بخش استارتاپ‌های فرهنگی و در بخش هنری آزاده بیات، پژوهشگر و فعال حوزه اسباب‌بازی و علیرضا گلدوزیان، طراح و گرافیست هستند. پیام آزادی، نماینده ستاد نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فرهنگی ریاست جمهوری و محمد مهدی ایزدخواه، پژوهشگر بخش کسب و کارهای فرهنگی و کتایون سپهری، کارآفرین، داوران حوزه کسب‌وکارهای استارتاپی خواهند بود.

بیات: ادبیات کالاهای فرهنگی در کشور جا نیفتاده است

آزاده بیات از داوران چهارمین و پنجمین دوره جایزه فیروزه در بخش استارت‌آپ‌های فرهنگی در مورد این جایزه به خبرنگار مهر گفت: این دوره از جایزه فیروزه با دوره گذشته از نظر کیفی تفاوت زیادی داشته است اما از نظر کمی تغییر زیادی صورت نگرفته است.

او بیان کرد: خوشبختانه آثار شرکت‌کنندگان امسال مرتبط‌تر شده است. به هر حال ادبیات کالای فرهنگی هنوز در کشور ما تعریف نشده و سند داوری جایزه فیروزه کمک می‌کند تا تعاریف مشترکی از کالاهای فرهنگی داشته باشیم. سند داوری این فرصت را فراهم می‌کند تا فراخوان تخصصی‌تر شود و شرکت‌کنندگان با نگاه بازتری کالاها را ارائه کنند و آثار از همان ابتدا از یک غربالگری عبور کند.

بیات در مورد معیارهای داوری گفت: امسال معیارهای داوری را به چند بخش تقسیم کردیم. یک بعد همان‌طور که در دیگر جایزه‌ها وجود دارد، مربوط به وجه کالایی آثار است. بعد فرهنگی بخش دیگری است که باعث شده تا داورهای این زمینه تخصصی‌تر انتخاب شوند و امسال به شاخصه‌های داوری اضافه شده است.

وی افزود: مؤلفه‌های فرهنگی در جایزه فیروزه لزوماً استفاده از نشانه‌ها و نقوش ایرانی نیست، بلکه رفتارهای فرهنگی در ایده‌ها ممکن است نهادینه شود.

بیات در پایان اظهار کرد: جا دارد که به بحث اقبال عمومی از این جایزه پرداخته شود، این امر به شفاف‌سازی و اطلاع رسانی نیاز دارد که هنوز در این حوزه کم کار شده است. از همه فعالانی که در این حوزه کار کرده‌اند می‌خواهیم که به این جریان بپیوندند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد