بازار لوازم جانبی انیمیشن،صنعتی که از آن غافلیم

به گزارش فناوری فرهنگی، در حال حاضر حدود ۲۸ درصد جمعیت کشور یعنی تقریباً ۲۰ میلیون نفر را کودکان و نوجوانان تشکیل داده اند. این قشر نیازهای مختلفی دارند که عبارتند از: نیاز به کتاب، فیلم، انیمیشن، بازی رایانه ای و عروسک. بنابراین اگر این بخش از نیاز کودکان و نوجوانان کشور توسط شرکت های داخلی تأمین نشود، قطعاً این خلاء توسط شرکتها و کمپانی های غربی تامین خواهد شد. نکته ی بسیار مهمی که در فکر و ذهن صاحبان صنایع داخل کشور وجود دارد، این است که این مقوله در ذیل  بحث فرهنگی تعریف می شود و قطعاً هیچ سودآوری نمی توان از آن انتظار داشت. بنابراین دولت در این عرصه تنها می ماند و قطعاً با محدود برنامه های دولت نه بحث فرهنگی به درستی پیش خواهد رفت و نه سودآوری اقتصادی ایجاد خواهد شد، بنابرایم باید با آوردن مستنداتی از آمار و ارقام سود آوری بازار لوازم جانبی ذهنیت بخش خصوصی را تغییر داد.

3برای احیا بازار لوازم جانبی انیمیشن های داخلی چه باید کرد؟

قطعاً باید سازوکاری در داخل کشور طراحی شود که به صورت نظام مند تولید محصولات ملی را برای کودکان و نوجوانان به ارمغان آورد. برای ایجاد این سازوکار نظام مند می توان مواردی را پیشنهاد کرد. در این راستا قطعاً باید تولید محصولات برای کودکان و نوجوانان به صورت صنعتی طراحی و اجرا شود چون اگر غیر از این راه و به صورت محدود و در گوشه و کنار کشور این چنین محصولاتی تولید شود نه تنها سودآوری اقتصادی ندارد بلکه ضرر هم خواهد داشت و اصلاً تأثیر فرهنگی که به دنبال آن نیز هستیم نیز بوجود نخواهد آمد. بنابراین باید تولید نوشت افزار، عروسک و محصولات این چنینی با مشارکت صاحبان صنایع به صورت صنعتی و در تیراژ بالا صورت گیرد و البته از سودآور بودن چنین کارهایی قطعاً می توان دفاع کرد. با نگاه به آمار فروش اسباب بازی های انیمیشن های خارجی می توان به این مهم پی برد. در همین راستا به گزارش بلومبرگ اگر یک انیمیشن در حد میلیارد دلار فروش داشته باشد قطعاً اسباب بازی و لوازم جانبی که با اقتباس از آن انیمیشن ساخته شده باشند فروشی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار خواهند داشت. به طور مثال فروش اسباب بازی و لوازم جانبی انیمیشن جنگ ستارگان به رقم ۱۲ میلیارد دلار رسیده است که رقم قابل توجه ای است.

 اسباب بازی و لوازم جانبی انیمیشن یخ زده،  فروشی برابر ۵ میلیارد دلار داشته است و یا لوازم جانبی انیمیشن ترانسفورمر فروشی برابر ۳ میلیارد دلار داشته است. از بحث صنعتی شدن این محصولات که بگذریم باید مزیت تولیدات داخلی نیز شناسایی شوند تا بدین ترتیب بتوان از پتانسیل موجود در کشور استفاده کرد و فروش اینگونه محصولات و تأثیر فرهنگی آن را تضمین کرد در واقع باید با پایش انیمیشن ها و شخصیت های داخلی محبوب ترین آنها را برگزید تا بدین ترتیب سرمایه گذاری بر تولید عروسک و نوشت افزار و…

شاهزاده رومدر این راستا به هدر نرود بلکه بلعکس سودآوری قابل توجه ای داشته باشد هم صنعت تولید لوازم جانبی انیمیشن پا بگیرد و هم مخاطبان داخلی با فرهنگ ایرانی آشنا شوند و ذائقه ی آن ها تحت تأثیر شخصیت های ایرانی و بومی قرار گیرد. در راستای احیای صنعت تولید لوازم جانبی انیمیشن داخلی باید نیروی انسانی مناسب را شناسایی و حمایت کرد. در واقع در بین هنرمندان و تولیدکنندگان داخلی آنهایی که دارای تخصص و مهارت قابل توجه و همچنین دارای شناخت مخاطب خود هستند، نیروهای مناسبی برای حمایت کردن هستند که متولیان امر باید این مهم را مد نظر قرار دهند. از نکات مهم برای رونق صنعت لوازم جانبی انیمیشن های داخلی بحث بازاریابی و ایجاد بازار و در واقع معرفی هر چه بیشتر این گونه محصولات به مردم می باشد. در حال حاضر به دلایل مختلف و غفلت متولیان امر، بازار محصولات جانبی انیمیشن در دست شرکتهای ایرانی نیست. بنابراین لازم است با بررسی سیر تصرف بازار توسط شرکتهای خارجی به الگوی بومی و منطقه ای خودمان برسیم. امروزه کاملاً مشخص شده است که مثلاً عروسک های باب اسفنجی و پت و مت از چه مسیری از جهت خلق عروسک و تولید عروسک های آن به دست کودکان ما می رسد، می توان به همین ترتیب و البته با تغییراتی و خلق شخصیت های ایرانی، کودکان را با مفاهیم جدیدی آشنا کنیم و همچنین سعی کنیم این بازار پر سود را به دست آوریم.

 از جمله نکاتی که به جرأت می توان اذعان داشت و اصلاً در داخل کشور وجود ندارد، پارکهایی با مضامین شخصیت های کارتونی ایرانی است که این امر نیز هم به نوبه ی خود تبلیغات بسیار مهمی است و هم فرهنگسازی جهت فروش لوازم جانبی انیمیشن های داخلی خواهد بود.

همچنین نقش رسانه های جمعی در تبلیغات و فرهنگ سازی، نقش بسیار پررنگی خواهد بود که تا به امروز تقریباً شاهد آن نبوده ایم. در واقع اگر در رسانه های جمعی انیمیشن های داخلی و محصولات جانبی آن ها دیده شوند، آنوقت در بازارها نیز، کودکان استقبال خوبی از آن محصولات خواهند کرد و بدین ترتیب هم سود بازار این محصولات قابل توجه خواهد بود و هم تأثیر فرهنگی ای که دنبال آن هستیم را بدست آورده ایم. بنابراین با توجه به آنچه گفته شد باید سازوکارهای این مسئله ی مهم را مورد توجه قرار دهیم.

*نویسنده: سید میلاد علیزاده

منابع:
۱-سوره مهر
۲-فنافر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد