بازی‌هایی به شیرینیِ عسل

به گزارش فناوری فرهنگی، رییس خانه خلاقیت و بازی‌های فکری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با بیان اینکه بازی شیواترین زبان تربیتی است، اظهار کرد: به عقیده برخی، بازی تنها مختص گروه‌ سنی کودک به شمار می‌رود، درحالی‌که بسیاری معتقدند که بازی ویژه تمام گروه‌های سنی بوده که با بهره‌گیری از آن می‌توان مسائل تربیتی را به افراد انتقال داد.

 “کندوی بازی” نام غرفه ای بود که در نمایشگاه یار مهربان که از اول آبان امسال به مدت یک هفته در ارگ جهان‌نما دایر شد، توسط دفتر تخصصی بازی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان ایجاد شد تا سرگرمی و نشاط را در بین خانواده‌ها رواج دهد.

صفیه‌سادات موسویان، رییس خانه خلاقیت و بازی‌های فکری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در گفت و گو با ایسنا، در پاسخ به چرایی نام‌گذاری این غرفه به نام ” کندوی بازی” اظهار کرد: این غرفه با الهام از زنبورعسل و فعالیت فراوان او برای تولید عسل از شیره تلخ گیاهان گرفته شده است. با توجه به اینکه عسل تغذیه سالم و مناسب برای تمام گروه‌های سنی به شمار می‌رود، با تشبیه بازی به عسل آن را نوعی سرگرمی شیرین برای تمام گروه‌های سنی معرفی می‌کنیم زیرا شیرینی بازی موجب شیرین شدن جسم و روح انسان می‌شود.

وی ادامه داد: با این وصف تصمیم گرفته شد تا غرفه بازی با عنوان ” کندوی بازی” در نمایشگاه یارمهربان با هدف ارائه الگوی بازی و تأثیر آن در تمام اجتماعات راه‌اندازی شود.

بازی، الگوی مناسبی برای ایجاد نشاط جامعه

موسویان با بیان اینکه بازی الگوی خوبی برای ایجاد نشاط و تفریح در جامعه است، تصریح کرد: بازی تأثیر بسیار مثبتی در جامعه داشته که از انواع آن‌ها می‌توان به کنترل خشم، افزایش دقت، تقسیم مسئولیت‌ها و … اشاره کرد.

وی با اشاره به حضور تعداد فراوانی از مدارس در نمایشگاه ” یار مهربان”، گفت: حضور این مدارس در نمایشگاه فرصت مناسبی است تا این نوع الگوی بازی را به ‌تمامی مدارس ارائه دهیم و با آشنا کردن بسیاری از مدیران مدارس با این دست بازی‌ها، آن ها را به ایجاد این نوع سرگرمی‌ها در مدارس ترغیب کنیم.

آموزش نکات مختلف به کودکان از طریق بازی

رییس خانه خلاقیت و بازی‌های فکری ادامه داد: تعداد زیادی از این بازی‌ها نیازی به فضای باز ندارند و به راحتی می‌توان آن ها را در کلاس و یا نمازخانه مدارس انجام داد و از آن‌ لذت برد.

وی با بیان اینکه با بازی می‌توان علاوه بر سرگرمی بسیاری از نکات را به کودکان آموزش داد، تصریح کرد: بازی متعلق به گروه سنی خاصی نبوده و تمام افراد می‌توانند بر حسب سن خود از یک بازی خاص بهره برده و آموزش‌های لازم را از آن ها دریافت کنند.

موسویان در مورد چگونگی ارائه خدمات در غرفه ” کندوی بازی”، گفت: در این غرفه گروه سنی و علاقه آنان مدنظر قرار می‌گرفت و در نهایت بازی‌های مختلف بر اساس مکان مورد استفاده به آن ها توصیه می‌شد. به طور مثال برخی بازی‌ها تنها در یک ویترین جای می‌شوند و برخی از آن‌ها تنها در یک ساک یا کوله‌پشتی جای می‌گیرند، بنابراین افراد بر حسب سلیقه و مکان خود می‌توانند این بازی‌ها را انتخاب کرده و از آن برای سرگرمی استفاده کنند.

وی با اشاره به دسته‌بندی این بازی‌ها به دو نوع فکری و حرکتی، افزود: بازی‌های فکری شامل 300 نمونه بازی جدید خارجی و داخلی مانند اتللو، جنگل، هام هام، سنگ‌چین، نبرد سنگ و تخته، معماهای چوب کبریتی و… است که عامل مهمی در درگیر ساختن فکر و هوش افراد بدون اشغال فضای زیادی در آپارتمان می‌شود.

رییس خانه خلاقیت و بازی‌های فکری در مورد بازی‌های حرکتی، گفت: این دست بازی‌ها به دو بخش آپارتمانی و میدانی دسته‌بندی شده که با کمترین هزینه و با ساده‌ترین وسایل بدون نیاز به زمین ورزش و توپ طراحی می‌شود.

وی به تقسیم‌بندی این بازی‌ها به سه گروه سنی 6 تا 12 سال، 13 تا 19 سال ، یک تا 99 سال اشاره کرد و افزود: دفترچه‌ای در غرفه ” کندوی بازی” طراحی شده بود که در آن تمام بازی‌ها، گروه سنی مورد نظر، تصویر بازی و تأثیری که بازی  روح و جسم فرد دارد و حتی تعداد بازیکنان هر بازی معرفی شده است.

موسویان به حضور کارشناسان بازی در این غرفه اشاره کرد و  گفت: این کارشناسان به نوبت هر روز از ساعت 10 تا 12 در غرفه کندوی بازی حضور داشتند و به صورت کاملاً کارشناسانه موضوعات روانشناسی، روش راه‌اندازی بازی و .. را بررسی می‌کردند.

بازی، شیواترین زبان تربیتی

وی با بیان اینکه بازی شیواترین زبان تربیتی است، اظهار کرد: به عقیده برخی، بازی تنها مختص گروه‌ سنی کودک به شمار می‌رود، درحالی‌که بسیاری معتقدند که بازی ویژه تمام گروه‌های سنی بوده که با بهره‌گیری از آن می‌توان مسائل تربیتی را به افراد انتقال داد.

موسویان بازی را بهترین راه ارتباطی خانواده‌ها عنوان کرد و ادامه داد: خانواده‌ها با بهره‌گیری از بازی برای مدتی به دور از رسانه‌های مجازی دور هم جمع شده و بازی می‌کنند. این کار در ایجاد نقاط مشترک و همبستگی آن ها بسیار مفید و راهگشا بوده و از دور شدن اعضای خانواده از یکدیگر جلوگیری می‌کند.

وی در مورد نقش بازی در دوران سالمندی، گفت: این دست بازی‌ها با درگیر کردن ذهن افراد از بروز آلزایمر، جلوگیری کرده و مونس تنهایی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، غرفه کندوی بازی در نمایشگاه “یار مهربان” در هفته اول آبان ماه در ساخـــتمان ارگ جهان‌نما، واقع در میـــدان امــام حسین(ع) از سوی دفتر تخصصی بازی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شد.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد