بـازی با اسباب بازی های قاچاق

به گزارش فناوری فرهنگی، اسباب‌بازی شاید در ظاهر یک کالای ساده باشد اما به‌واقع تاثیر فرهنگی زیادی در جامعه دارد و برای تربیت کودکان عامل بسیار مهمی به‌شمار می‌آید.

جدا از بحث اسلام و فرهنگ غیر ایرانی که توسط اسباب بازی‌های خارجی در کشور ترویج می‌شود، اسباب‌بازی‌های موجود در بازار معمولا دارای کیفیت پایینی هستند و گاها به محض یک‌بار بازی‌کردن خراب می‌شوند. با این اوصاف بخش عظیمی از اسباب‌بازی‌های موجود در بازار، وارداتی و اکثرا چینی هستند و تولید داخل سهم اندکی در پاسخگویی به نیاز بازار دارد.

اسباب‌بازی‌هایی که به‌صورت قانونی وارد می‌شوند، دارای کد رهگیری هستند

سیدحسین دکمه‌چی، رئیس اتحادیه صنف خرازی‌فروشان و وابسته تهران

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، واردات بی‌رویه و قاچاق اسباب بازی به داخل کشور موجب متضرر شدن بسیاری از تولیدکنندگان شده و به همین دلیل و جهت مبارزه با آن باید اسباب‌بازی‌هایی که به‌صورت قانونی وارد می‌شوند هلوگرامی را تعبیه کنند. در حال حاضر اتحادیه خرازان به صورت منظم توسط بازرسان از مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی که اسباب بازی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند، بازدید می‌کند و درصورت مشاهده کالاهای غیرقانونی و قاچاق آنها را جمع‌آوری کرده و جریمه نیز می‌کنند.

عروسک‌های بدون لباس، عروسک‌ها یا اسباب بازی‌هایی که بر روی آنها تصویر، آرم یا نوشته وجود دارد و برخی از عروسک‌ها که بارها اعلام شده که وارد نشوند و در رده عروسک‌های غیرمجاز قرار می‌گیرند، در صورت موجود بودن در فروشگاه‌ها یا مغازه‌ها مورد تخلف شمار می‌آیند و بازرسان با آن برخورد خواهند کرد. از سوی دیگر، اگر محصولی جدید وارد این حوزه شود، واردکنندگان آن محصول را به ما معرفی می‌کنند و ما نیز پس از هماهنگی با کانون پروش فکری و اماکن یا مجوز لازم جهت فروش را صادر می‌کنیم یا اینکه اگر مغایر با مقررات ما باشد به جمع‌آوری آنها می‌پردازیم.

قبلا از همه گمرک‌ها تمامی اجناس ترخیص می‌شدند اما به علت اینکه برخی افراد سودجو در کانتینر اسباب‌بازی‌های مجاز اسباب‌بازی‌های غیرقانونی نیز پنهان و وارد کشور می‌کردند، در حال حاضر اسباب‌بازی‌ها فقط از گمرک‌های محدود همانند بندرعباس و گناوه اجازه ورود و ترخیص دارند که در روز ترخیص آنها نیز نماینده کانون پرورش فکری حضور باید داشته باشد و با تخلیه و بررسی تمام محصولات داخل کانتینر اجازه ورود کالاهایی که با قوانین مغایرت دارد را نداده و مرجوع می‌کنند. تمام اسباب‌بازی‌هایی که به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند، دارای کد رهگیری هستند و پس از ترخیص از گمرک کاملا زیرنظر مسئولان بوده و حتی از حضور آنها در نقاط مختلف کشور نیز مطلع هستند.

کودکان جذب طرح و رنگ متنوع اسباب‌بازی‌های خارجی می‌شوند

فرهاد موحدی، فروشنده اسباب بازی

این روزها با نگاه کردن به ویترین اکثر اسباب‌بازی‌فروشی‌ها به‌ندرت اسباب‌بازی‌های ساخت داخل را می‌بینیم. اکثر این اسباب‌بازی‌هایی که مورد استفاده کودکان و نوجوانان بوده، ساخت کشورهای دیگر و وارداتی هستند. البته نیار بازار امروزه به این سمت کشیده شده است. به عبارت دیگر کودکان ناخواسته جذب طرح و رنگ متنوع اسباب‌بازی‌های خارجی می‌شوند. پس ناگزیر تا زمانی که در زمینه تولید اسباب بازی، کیفیت و تنوع رنگ به جایگاهی نرسیده‌ایم که بتوایم بازار داخل را تشویق به استفاده از این کالا بکنیم، والدین و کودکان‌شان مجبور به خریداری اسباب‌بازی‌های تولید خارج هستند.

از طرفی دیگر، وارداتی که به‌صورت انبوه از کشوهای دیگر به‌ویژه چین داریم، تولیدکنندگان محدود اسباب‌بازی را در معرض خطر ورشکستگی قرار داده است و اکنون چندان بیراه نیست که بگوییم بازار اسباب‌بازی تولید داخل در رکود کامل به‌سر می‌برد.

 

القای تهاجم فرهنگی با واردات اسباب‌بازی‌های قاچاق

حسین ارشادی، جامعه شناس

برای تعلیم و آموزش کودکان و نوجوانان روش‌های مختلفی وجود دارد که اسباب‌بازی‌ها از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین عوامل هستند. اسباب‌بازی‌ها به عنوان الگو و مدل عمل می‌کنند و به این دلیل که از کودکی در اختیار فرد قرار می‌گیرند، نشان‌دهنده راه نمایان در شکل‌گیری رفتارهای اجتماعی می‌شوند.

اسباب‌بازی‌هایی که در بازار وجود دارند، اکثرشان از کشورهای خارجی وارد شده‌اند و با توجه به آماری که در اختیار ما گذاشته می‌شود، شاید بسیاری نیز به صورت قاچاق وارد کشور شوند، تهاجم فرهنگی را القا خواهند کرد. بسیاری از اسباب‌بازی‌های خارجی که واردات قانونی ندارند، حاوی پیام‌های مبتذل بوده و ابتدا با ایجاد بی‌هویتی، بی‌اعتمادی و از خود بیگانگی بنیان ارزش‌های پذیرفته شده کودکان و نوجوانان را فرو می‌ریزند و سپس الگوهای خود را به آنها تحمیل و تزریق می‌کنند. والدین نباید در خرید اسباب‌بازی جنبه الهام‌بخشی و تقلید کودکان از آن نوع اسباب بازی خاص را به فراموشی بسپارند و بهتر است والدین اسباب بازی تولید داخل را که منطبق بر فرهنگ و آیین بومی است، خریداری کنند.

منبع: اقتصادآنلاین

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد