ایران ۲۸ میلیون کاربر تلگرام دارد

به گزارش فناوری فرهنگی، دبیرکل همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسؤولیت‌های اجتماعی با بیان اینکه ایران ۲۸ میلیون نفر کاربر تلگرام دارد، گفت: این در حالی است که نمره ایرانی‌ها در استفاده از فضای مجازی ۱۲ از ۱۰۰ است. از سوی دیگر متأسفانه از پایه دهم در مقطع متوسطه بحث سواد رسانه‌ای تدریس می‌شود؛ در حالی که این اتفاق باید از پیش دبستانی تا دانشگاه آموزش داده شود چون در این شرایط است که یک کودک می‌تواند توان نه گفتن را بیاموزد.

دبیرکل همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسؤولیت‌های اجتماعی حضور رسانه‌ها در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات را خوب ارزیابی کرد و گفت:‌ به نظر می‌رسد رسانه‌ها تا حدودی نسبت به جانمایی غرفه‌های نمایشگاه امسال رضایت حداکثری را دارند.

محمد صادق افراسیابی با حضور در غرفه ایسنا اظهار کرد: هر چند معتقدم در یکی، دو سال گذشته قدری اطلاع‌رسانی نمایشگاه مطبوعات شاید به دلیل ایجاد نشاط در حوزه‌های مختلف مردمی برای مردم کمرنگ شده بود، اما امسال با توجه به استقبال مردم شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود چون حضور رسانه‌ها نیز بیشتر است.

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به سمتش در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی و خبرگزاری‌های غیردولتی در سه سال ۹۰ تا ۹۲ اظهار کرد: معتقدم در آن زمان استقبال خوبی از این مباحث توسط مردم انجام شد اما بار دیگر دو سال استقبال کمرنگ بود و امسال این اتفاق با حضور جدی‌تر مردم در حال رخ دادن است. این استقبال نشان می‌دهد یک گام رو به جلو برداشته‌ایم.

او همچنین با بیان اینکه مجوز نشریات الکترونیک را عملا در این مقطع به انجام رساند، افزود: معتقدم این یک اقدام خوب بود که به دنبال آن برای نخستین بار سایت‌های خبری مجوز گرفتند.

در همایش سواد رسانه‌ای، به گفتمان سواد رسانه‌ای رسیدیم

وی که به عنوان دبیر کل همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسؤولیت‌های اجتماعی نیز فعالیت کرده است، درباره خروجی‌های این همایش نیز اظهار کرد: مهمترین خروجی این همایش گفتمان‌سازی بود. در واقع یک نوع گفتمان سواد رسانه‌ای بر بسیاری از بخش‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه حاکم شد و آموزش مهارت‌های سواد رسانه‌ای با کمک خبرگزاری‌هایی چون ایسنا، ایرنا، تسنیم، مهر و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی انجام شد. همچنین نشست‌های تجربه‌نگاری که دانش ضمنی را به دانشی صریح تبدیل می‌کرد، برگزار شد.

این عضو گروه فرهنگ و هنر دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: از سوی دیگر دانشگاه علمی کاربردی تلاش خود را در این زمینه شروع کرد و با چالش‌هایی روبه‌رو شد که در این همایش به دنبال آن هفت نشست تجربه‌نگاری برگزار شد. همچنین بیش از ۵۰۰۰ دقیقه برنامه رادیویی با همکاری رادیو و صدها دقیقه برنامه تلویزیونی با همکاری شبکه‌های پنج، آموزش و چهار سیما تولید شد.

به گفته افراسیابی در حوزه سواد رسانه‌ای ۳۲۲ چکیده اثر که به نظر همه منتقدان ناظر به شیوه ارائه پنل‌های تخصصی بودند، ارائه شد. همچنین این پنل‌ها انتقاداتی داشت اما بحث این بود که آن‌ها شامل ۶۰ ارائه در هفت پنل تخصصی برگزار شدند.

این عضو شورای طبقه‌بندی بازی‌های رایانه‌ای با توجه به اینکه یک بخش از کار سواد رسانه‌ای در حوزه بازی‌های رایانه‌ای و بر اساس پژوهش‌های این نوع بازی‌ها است، آن را تأثیرگذارترین رسانه در کوتاه‌ترین زمان دانست.

او با بیان اینکه ایران ۲۸ میلیون نفر کاربر تلگرام دارد، افزود: این در حالی است که نمره ایرانی‌ها در استفاده از فضای مجازی ۱۲ از ۱۰۰ است. از سوی دیگر متأسفانه از پایه دهم در مقطع متوسطه بحث سواد رسانه‌ای تدریس می‌شود؛ در حالی که این اتفاق باید از پیش دبستانی تا دانشگاه آموزش داده شود چون در این شرایط است که یک کودک می‌تواند توان نه گفتن را بیاموزد.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد