نیازمند بالا بردن سطح سواد رسانه ای در کشور هستیم

به گزارش فناوری فرهنگی، عضو هیات امنای سواد رسانه ای ایران با بیان اینکه سطح سواد رسانه ای در کشور باید بالا برود، گفت: نمره سواد رسانه ای مردم ایران براساس پژوهشی که در سراسر جهان انجام شده، 12 از 100 است که عدد پایینی به شمار می رود.

محمد صادق افراسیابی عصر پنجشنبه با حضور در غرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها و در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: 28 میلیون ایرانی عضو تلگرام هستند و بیش از پنج میلیون گیمر حرفه ای و بیش از 10 میلیون گیمر آماتور داریم که نشان می دهد در فضای رسانه های جدید ایرانیان حضور فعال دارند اما مساله این است که سواد رسانه ای پایین است که گاهی با آسیب های اجتماعی رو به رو می شوند.
عضو شورای طبقه بندی بازی های رایانه ای گفت: بازی های رایانه ای حوزه ای است که براساس پژوهش انجام شده، در کوتاه ترین زمان بیشترین اثر را روی کودکان و نوجوانان و جوانان دارد، بنابراین زمانی که سواد رسانه ای خانواده ها پایین باشد کودکان در معرض همزات پنداری بعضا با شخصیت های منفی در این حوزه است.
وی با بیان این که در حوزه شبکه های اجتماعی و فضای مجازی با مشکل جدی مواجه هستیم گفت: مردم در این فضا مسوولانه عمل نمی کنند. مطلبی که در شبکه اجتماعی که هدف آن تخریب دولت، مسوولین و نظام را مورد هدف قرار می گیرد به سرعت به اشتراک گذاشته می شود که ناشی از پایین بودن سواد رسانه ای در کشور است.
افراسیابی افزود: اگر می خواهیم به دولت و مسوولین و نظام کمک کنیم نیازمند این هستم که سواد رسانه ای را افزایش دهیم. مساله دیگری که با آن مواجهیم بعضی رسانه های کشور هم با سواد رسانه ای پایین رو به رو هستند.
وی با بیان این که خبرگزاری جمهوری اسلامی عملکردهای دولت را به خوبی انتشار می دهد گفت: چند درصد رسانه موارد مثبت را می گویند اما متاسفانه عمده رسانه ها فقط موارد منفی را می گویند که نتیجه آن چیزی جز ایجاد یاس و ناامیدی در بین مردم نخواهد بود.
عضو هیات امنای سواد رسانه ای ایران با بیان این که رسانه هایی که سواد رسانه ای شان پایین است به نظام ضربه می زنند گفت: وقتی زشتی و بدی ها را خیلی برجسته کردیم و آنها را به شکل برجسته گفتیم، مردم احساس می کنند در فضایی زندگی می کنند که این فضا ، فضای خوبی نیست و نگاه مردم منفی می شود و امید، نشاط و پویایی در جامعه از بین می رود.
وی ادامه داد: ما نیازمند ایجاد امید و انگیزه در جامعه هستیم. جامعه ای موفق و پویا که امید در آن زنده باشد. توصیه ام به رسانه های جمعی این است که مسوولینی که در کار خودشان موفق و جهادی عمل می کنند و خود را وقف نظام می کنند معرفی کنیم.
بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها با حضور حدود 940 رسانه در 640 غرفه فردا 21 آبان پس از هشت روز برگزاری با شعارشفافیت، صداقت با برگزاری آیین اختتامیه و تجلیل از برترین ها به کار خود پایان خواهد داد.

منبع: ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد