فضای مجازی با پیوست فرهنگی و بومی‌سازی باید به فرصت تبدیل شود

به گزارش فناوری فرهنگی، امیر بینایی افزود: امروزه با پیشرفت فناوری، دگرگونی های بزرگی در حوزه فناوری اطلاعات و پدیدارشدن شبکه های اجتماعی به وجود آمده است که باید با بومی کردن آن و تهیه پیوست فرهنگی اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع یک آسیب به وجود بیاید.
وی گفت: با برنامه ریزی مناسب باید تهدید فضای مجازی را به فرصت تبدیل کرد، زیرا با استفاده از این فرصت، آسیب های اجتماعی در جامعه کاهش پیدا می کند.
بینایی افزود: باید از محیط فراگیر، موثر و کارآمد فضای مجازی و با بهره گیری از کارشناسان حوزه های روانشناسی، جامعه شناسی و رفتارشناسی برای مدیریت آسیب های اجتماعی استفاده شود.
وی تاکید کرد: فضای مجازی هم تهدید و هم فرصت است و باید با برنامه ریزی مناسب، بهترین بهره برداری ها از این فضا انجام شود.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان افزود: به دلیل ویژگی های خاص فضای مجازی و نو بودن این پدیده، بسیاری از مخاطب ها و والدین فرصت، امکان و یا توان کافی برای شناخت دقیق این فضا و کاربردهای آن را به دست نیاورده اند.
بینایی خاطر نشان کرد: آشنایی نداشتن مناسب افراد با این فضا و در مقابل استفاده روزمره نوجوانان و جوانان از این محیط باعث شده است که یک فضای محرمانه و خصوصی در داخل خانه برای فرزندان ایجاد شود.
وی ادامه داد: فرزندان در این شرایط، بدون دغدغه و بدون احساس وجود ناظر بیرونی، به پایگاه اینترنتی مختلف در این فضا دسترسی یافته و برخی از کاربران به دلیل ویژگی های سنی و شخصیتی و کنجکاوی های خود، متأثر از فضاهای ناسالم موجود در اینترنت شوند.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان افزود: تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی، آگاهی بخشی به مخاطب و والدین و همچنین محافظت از این فضا جزو اقدام های اساسی است که باید در این حوزه انجام شود.
وی با اشاره به آسیب های متعدد اجتماعی که امروزه گریبانگیر جامعه شده است، افزود: باید مهمترین آسیب های فضای مجازی و تأثیرهای آن شناسایی و راهکارهایی برای مقابله و کاهش تهدیدات اینترنتی در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، ارایه شود تا آسیب‌های این حوزه کاهش یابد.
بینایی گفت: فضای مجازی مانند یک مکان عمومی است و استفاده از آن آداب و شرایطی دارد و بی توجهی به این شرایط می تواند آسیب ها و معضلاتی را به وجود بیاورد.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان، درباره استفاده درست از فضای مجازی گفت: تغییر هویت در اینترنت به راحتی امکان پذیر است، ممکن افراد آنچه ادعا می کنند نباشند پس باید در ارتباط با افراد ناشناس بسیار مواظب بود.
وی افزود: هر چه بیشتر افراد مشغول استفاده از شبکه های اجتماعی و زندگی آنلاین باشند، از زندگی واقعی و اعضای خانواده و دوستان بیشتر دور می شوند.
وی گفت: کودکان توان فهم همه محتوای موجود در دنیای مجازی را ندارند، نباید آن ها را در این دنیا تنها و سرگردان رها کرد و باید به آن ها آموزش داد تا هرگز اطلاعات شخصی، شماره تلفن، نشانی، شماره حساب بانکی و رمز عبور خود را برای دیگر کاربران فاش نکنند.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استان سمنان تاکید کرد: خانواده ها باید زمان استفاده از تلفن همراه، کامپیوتر و تبلت را برای خود و فرزندان محدود کنند.
استفاده بدون نظارت و بی حد و مرز از اینترنت و فضای مجازی به ویژه نرم افزارهای تلفن همراه، امروزه در جامعه به عنوان یکی از شایع ترین عوامل آسیب های اجتماعی، فرهنگی و سردی روابط خانوادگی بیان می شود و کارشناسان تعیین حد، میزان، زمان و شرایط استفاده از این فضا برای فرزندان از سوی خانواده ها را به عنوان راهبردی برای جلوگیری از آسیب های مختلف عنوان می کنند.

منبع: ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد