ربات ها، سارقان نیمی از فرصت های شغلی

به گزارش فناوری فرهنگی، با توجه به یک مطالعه جدید که توسط موسسه جهانی مک کینزی انجام شده، نیروی کار خودکار (ربات ها) روزی جایگزین نیروی کار انسانی خواهد شد، اما نه به این زودی ها که در برخی از پیشبینی های ترسناک وعده داده شده.

به نقل از Russia Today، کارشناسان بیش از 2000 فعالیت شغلی را در 800 حرفۀ تجزیه و تحلیل کرده اند و شغل ها را به وضایف خاصی که باید انجام شود تقلیل داده اند.

در گزارش مک کینزی آمده که: “تقریبا نیمی از فعالیت هایی که انسان ها به خاطر انجام آن ها تقریبا 16 تریلیون دستمزد دریافت می کنند، این ظرفیت را دارند که با تکنولوژی های کنونی (توسط ربات ها) به صورت خودکار انجام شود.”

با این حال، با توجه به آنچه تحلیلگران می گویند، کمتر از پنج درصد از تمام حرفه ها این قابلیت را دارند که تماماً به صورت خودکار انجام شوند.

آن ها می گویند که “حدود 60 درصد از تمام مشاغل، حداقل 30 درصد فعالیت های تشکیل دهنده دارند که می تواند به صورت خودکار انجام شود.”

جیمز منیکا، یکی از مدیران موسسه و نویسندگان این گزارش گفته است: “این کار سال ها زمان می برد. اینکه چگونه اتوماسیون اشتغال را تحت تاثیر قرار می دهد چیزی نیست که به سادگی و تنها با آنچه که از لحاظ فنی امکان پذیر است، در موردش تصمیم بگیریم. برای تصمیمگیری، اهل فن باید بیشتر بر روی این امر تمرکز کنند.”

محاسبات میان اتوماسیون و شغل به طور گسترده ای متفاوت است. بیش از سه سال پیش، محققانی از دانشگاه آکسفورد نشان دادند که 47 درصد از مشاغل در ایالات متحده در معرض خطر اتوماسیون قرار دارند.

ربات ها، سارقان نیمی از فرصت های شغلی

همان زمان، در مطالعه ای توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، که نتیجه اش سال پیش منتشر شد، تخمین زده بودند که در 21 کشور عضو این سازمان، به طور متوسط نه درصد از شغل ها می تواند به صورت خودکار انجام شود.

موسسه جهانی مک کینزی می گوید فعالیت های فیزیکی در محیط های بسیار سازمان یافته و قابل پیش بینی، و همچنین جمع آوری و پردازش اطلاعات، بیشتر از سایر فعالیت ها مستعد اتوماسیون هستند.

در این گزارش آمده است که “این فعالیت ها بیشتر در تولید، خدمات مسکن و مواد غذایی، و خرده فروشی ها شایع هستند، و شامل برخی از مشاغل می شوند که نیاز به مهارت متوسطی دارند.”

ربات ها، سارقان نیمی از فرصت های شغلی

طبق این گزارش، عامل های تکنیکی، اقتصادی، و اجتماعی، سرعت و گسترۀ اتوماسیون را مشخص خواهند کرد.

متخصصان تأکید کردند که: “سناریوی ما پیشبینی می کند که تا سال 2055 نیمی از فعالیت های شغلی می تواند اتوماسیون شود، اما این امر با توجه به عوامل مختلف و شرایط اقتصادی، می تواند 20 سال به تاخیر یا تعجیل بیافتد.”

منبع: تابناک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد