شش استارت آپی که آموزش کودکان را متحول می‌کند

از زمان ویدئوپرژکتورها و دستگاه‌های پخش میکروفیلم، مدارس تلاش می‌کردند تا خود را به فناوری‌های مطرح برسانند و به روز باشند.

جنیفر کارولان، یکی از بنیانگذاران و شرکای ارشد شرکت سرمایه گذاری سیلیکون ولی در گفتگو با مجله بیزنس اینسایدر می‌گوید: «معلمان شغل بسیار سخت و پیچیده ای دارند و همیشه از همین ابزارهای آموزشی قدیمی برای درس دادن استفاه کرده اند.»

شرکت سرمایه گذاری سیلیکون ولی به دنبال یافتن استارت‌آپ‌هایی است که به پیشرفت وسایل آموزشی مدارس و شخصی سازی آموزش برای کودکان تا حد ممکن کمک می کنند.

در اینجا به برخی از گزینه‌هایی اشاره می کنیم که شرکت خانم کارولان روی آنها سرمایه گذاری کرده؛ به این امید که بتوانند چشم انداز آموزشی را دگرگون سازند.

کایمبو (kaymbu.com)

کارولان می گوید آموزش ابتدایی از جمله حوزه‌هایی است که  سرمایه گذاری روی آن دشوار است به این دلیل که «مسئله صرفاً این نیست که بچه ها را روبروی صفحه های نمایش قرار دهیم.» یکی از شرکت‌هایی که از روشی منحصربفرد برای استفاده از مانیتور در آموزش ابتدایی بهره گرفته شرکت «کایمبو» است.

http://fanafar.ir/wp-content/uploads/2017/02/kaymbu.jpg

این شرکت که در سال 2015 تاسیس شده، یک پورتال ارتباطی است که برای معلمان امکان ارسال عکس، فیلم و متن به والدین کودک را فراهم می‌کند. ممکن است این کار در نگاه اول مهم به نظر نیاید. ولی خانم کارولان می‌گوید مطابق برخی پژوهش‌ها، این برنامه به مشارکت بیشتر و متعاقباً دستاوردی مهم در زندگی آینده کودکان انجامیده است. این  شرکت ادعا می‌کند که از رهگذر ارتباطات مجازی توانسته از هدر رفت روزانه ۱.۵ ساعت از وقت معلمان و سالانه 5000 برگه کاغذ جلوگیری کند.

او می گوید: «فکر می کنم این اولین موج استفاده از این ابزار باشد. چرا که پیش‌دبستانی‌ها و مهدکودک‌ها غالباً مکان‌هایی فاقد تکنولوژی آموزشی هستند، که البته خیلی هم خوب است؛ اما اگر بشود روش‌های و فرایندهای یادگیری را ثبت و انتخاب کرد، می‌توان از آن به عنوان ابزار توسعه شغلی برای آموزش سایر معلمان نیز استفاده کرد.»

نیوزلا (newsela.com)

نیوزلا که تنها سه سال از ابداع آن می گذرد و در حال حاضر در 75 درصد مدارس آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد، برنامه آموزشی پیشرفته ای است که برای آموزش مهارت‌های خواندن به دانش آموزان طراحی شده است.http://fanafar.ir/wp-content/uploads/2017/02/newsela.png

این برنامه دو مولفه اصلی دارد: یکی نرم افزارهای هوشمندی که گزارش‌های خبری را نسبت به توانایی فرد خواننده تعدیل می کند؛ و دیگری امکان ارائه بازخورد به‌روز و درون‌متنی که معلمان می‌توانند از آن برای نظارت بر نحوه خوانش متن‌ها توسط دانش آموزان استفاده کنند. نیوزلا تاکنون توانسته سواد را در میان بچه‌هایی که نمراتی پایین‌تر از میانگین کلاسی در آزمون‌های استاندارد کسب کرده‌اند، تا متوسط 12 درصد بالا ببرد. «متیو گراس»، موسس و مدیر ارشد شرکت نیوزلا می‌گوید: «این به آن معنی است که صدها هزار دانش آموز در امتحاناتشان قبول می‌شوند.»

تینکر (www.tynker.com)

در دهه اخیر «برنامه‌نویسی کودکان» توجه بسیار زیادی را به خود معطوف ساخته است؛ چرا که به اعتقاد بسیاری از سیاستگذاران امر آموزش، این مهارت می تواند برای دانش آموزان امروز بسیار کارگشا باشد. خانم کارولان می‌گوید «سامانه دانش‌آموزی تینکر» یکی از ابزارهای آموزشی است که در این فضا با قدرت ظاهر شده است. با کلید خوردن این پروژه از سال 2012 ، بیش از 34 میلیون کودک از این سیستم آموزشی بهره جسته اند.http://fanafar.ir/wp-content/uploads/2017/02/tynker.jpg

کودکان می توانند هم در منزل و هم در مدرسه برای یادگیری برنامه‌نویسی از این ابزار آموزشی استفاده کنند. آنها می توانند از این طریق برنامه ها و بازی هایی را طراحی کنند و با کدنویسی، رباتها و پهبادهای خانگی را کنترل کنند.

نیرپاد (nearpod.com)

خانم کارولان می گوید ما بالاخره به جایی خواهیم رسید که هر دانش آموز یک لپ تاپ یا تبلت داشته باشد و در آن زمان معلمان باید تا آنجا که می‌توانند به ابزارهای لازم مجهز باشند. یکی از کمبودهای معلمان آن‌جاست که سامانه مدیریت مرکزی وجود ندارد که بگذارد معلمان به گجت های دانش آموزان فرمان بدهند و اینجاست که قالب آموزشی نیرپاد پا به میان می گذارد.http://fanafar.ir/wp-content/uploads/2017/02/gradescope.png

نرم افزار مذکور این امکان را برای معلمان فراهم می‌ کند که تکالیفی را روی وسیله ای مثل تبلت به دانش آموز بدهند و بر اقدامات آنها نظارت کامل داشته باشند. این نرم افزار از زمان بکارگیری در سال ۲۰۱۲، به هزاران مدرسه آمریکایی ورود پیدا کرده است. این برنامه گستره متنوعی از موضوعات از ریاضی گرفته تا عکاسی را به زبان انگلیسی پوشش می‌دهد.

Teachers Pay Teachers (teacherspayteachers.com)

خانم کارولان می گوید مدارس به آهستگی از سرفصل های درسی استاندارد فاصله می گیرند و به سمت مدلی عمومی میل می کنند که بزرگترین بازیگر در آن شرکت Teachers Pay Teachers است.

این فروشگاه مجازی که در سال 2006 ایجاد شده دارای کتابخانه ای با 2.2 میلیون سند و محتوا است که به معلمان، با هر سطحی از دانش اجازه می دهد که مفاد درسی و برنامه های کلاسی را در فضای مجازی بصورت رایگان یا با قیمتی معقول به اشتراک بگذارند. به اعتقاد کارولان شرکت هایی از این دست در حال تسخیر آینده آموزش و پرورش هستند و این به معلمان کمک خواهد کرد که کنترل هرچه بیشتری بر فرآیند آموزش داشته باشند.

گرید اسکوپ (gradescope.com)

هوش مصنوعی تحولی بزرگ در حوزه آموزش مخصوصاً در ریاضیات و علوم کامپیوتر پدید آورده است. گرید اسکوپ که از سال 2014 تاسیس شده و در حال حاضر در بیش از صد دانشگاه فعال است، یکی از بهترین شرکت هایی است که به این فضا ورود پیدا کرده است.

پس از اینکه دانشجویان یا استادان تکالیفی را روی سایت بارگذاری کردند، نمره‌گذار می تواند تک تک سوالات و جواب ها را بررسی کرده و آن ها را تصحیح یا اصلاح کند. همچنین امکان آن وجود دارد که تغییراتی در سرفصل دروس و بارم سوالات اعمال کنند. بدین ترتیب هوش مصنوعی به طور فعال آنچه را که اعمال شده به‌روزرسانی می‌کند تا با سرفصل‌های جدید هماهنگ شود. به مرور زمان و با هدف صرفه‌جویی بیشتر در وقت،  هوش مصنوعی می‌فهمد که چگونه برخی از سوالات خاص بارم بندی و تصحیح می شوند.

در پایان نمره دهی، این سامانه عملکرد دانشجویان را بصورت نمودار ترسیم می کند. خانم کارولان می‌گوید: «آنها می‌توانند ببینند که از سیصد مورد ارزیابی انجام شده چه الگوهایی بیرون آمده و به آنها کمک می کند تا به طور اثربخش تری بر آموزه ها و درس ها تمرکز کنند»

*ترجمه از تیم آوا

منابع:

A top education VC says these 6 startups could transform how we teach kids

http://www.businessinsider.com/best-startups-education-2016-9?op=1/

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد