توجه به صنعت مد، توجه به فرهنگ و اقتصاد است

به گزارش فناوری فرهنگی، در مراسم افتتاح بخش بین‌الملل ششمین جشنواره مد و لباس کشور که امروز هفتم اسفند ماه در تالار رودکی برگزار شد، غلامعلی خوشرو طراحی لباس را ترکیبی از هنر، زیبایی و فرهنگ دانست و گفت: علاوه بر اینکه زیبا و هنری بودن لباس‌ها مهم است، باید به جنبه کاربردی پوشاک هم توجه شود. آنچه من در نمایشگاه مد و لباس دیدم، لباس‌هایی بود که هنر و زیبایی را با فرهنگ آمیخته بودند و جنبه کاربردی داشتند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین بیان کرد: در محیطی که من هستم، یعنی در سازمان ملل کشورهای مختلف حضور دارند و هر کدام از این کشورها با لباس خود با یکدیگر سخن می‌گویند چرا که پوشش نشان‌دهنده فرهنگ‌ها و ملیت‌های مختلف است.

خوشرو به آیاتی از قرآن که به مسئله لباس می‌پردازد، اشاره و بیان کرد: آیاتی از قرآن به مسئله پوشش توجه می‌کند و آن را ابزاری برای زینت و در عین حال پوشاندن می‌داند. تقوا هم چنین است و بدی‌های درونی ما را می‌پوشاند؛ در نتیجه لباس در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ما کاربردی ویژه دارد و هر قدر به ریشه‌های فرهنگی لباس توجه بیشتری شود، بهتر است.

او صنعت پوشاک را یکی از زمینه‌های اصلی اقتصاد در جهان دانست و افزود: امروزه فروشگاه‌ها و تولیدکننده‌های بزرگی در جهان در زمینه صنعت مد، فعالیت و برندسازی می‌کنند. کیفیت دوخت و طراحی در ایران بسیار خوب است اما ما باید به معرفی فرهنگ خود از طریق پوشاک بیش از گذشته بپردازیم و برند «حلال» که امروز از نسخه اولیه آئین‌نامه آن رونمایی شد، یکی از اقدامات ما در زمینه برندسازی است.

خوشرو، توجه به برند «حلال» و معرفی گسترده آن را ضروری برشمرد و گفت: ما می‌توانیم در این زمینه به فرهنگ‌سازی بپردازیم، چرا که مسلمانان در کشورهای مختلف اسلامی و غیراسلامی پراکنده‌اند و می‌توانند از لباس‌هایی با برند «حلال» استفاده کنند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین بیان کرد: من ۲۵ سال پیش هم نیویورک بودم، آن زمان افراد کمتری از پوشش اسلامی استفاده می‌کردند اما در حال حاضر در جلسات متعدد حتی در جلسه شورای امنیت، حداقل دو یا سه بانوی محجبه می‌بینیم که بدون مشکل و در کمال افتخار در جلسات سازمان ملل شرکت می‌کنند؛ بنابراین ما باید توجه بیشتری به پوشاک اسلامی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه توجه به صنعت پوشاک، اهمیت دادن به اقتصاد مقاومتی است، گفت: پوشاک ما تنها معرف فرهنگ و ریشه‌های فرهنگی ما نیست، بلکه به اقتصاد ما کمک می‌کند و نمونه بارز اقتصاد مقاومتی به شمار می‌آید، چرا که کاملاً بومی است و به اشتغالزایی کمک می‌کند.

خوشرو به کمرنگ شدن بازار جهانی فرش ایران اشاره و بیان کرد: ما در زمینه فرش توان بالایی داشتیم که امروز بازار فرش ایرانی در جهان کمرنگ شده، امیدوارم با توجه به گستردگی لباس به نسبت فرش، لباس‌های ایرانی به ویژه لباس‌هایی با برند «حلال» در عرصه بین‌المللی نمایش داده شوند و بازار خوبی داشته باشند چون هم فرهنگ ایرانی را معرفی می‌کنند و هم به درآمدزایی بیشتر و رونق اقتصادی ما منجر می‌شوند.

پس از آن، شهلا یاری‌بخت طراح لباس ایرانی و استاد دانشگاه مدآرت فرانسه به اهمیت صنعت مد در دنیا اشاره و بیان کرد: من بیش از ۴۰ سال است که در پاریس زندگی می‌کنم و ۳۷ سال فعالیت بین‌المللی در زمینه مد داشتم. در ۲۰ سال اخیر صدها میلیون نفر به مصرف‌کنندگان مد اضافه شده‌اند و با توجه به بحران اقتصادی که در جهان به چشم می‌خورد، توجه به صنعت مد و توجه به پوشاک می‌تواند مؤثر باشد و به رشد اقتصادی جوامع مختلف کمک کند.

این طراح لباس با اشاره به اینکه صنعت پوشاک در فرانسه دومین صنعت است، گفت: طراحی در حال حاضر به یک علم تبدیل شده، فرانسوی‌ها می‌گویند «برای فروش باید تولید کرد، برای تولید باید خرید و برای خرید باید استخدام کرد». ایرانیان همزمانی می‌توانند در زمینه مد و طراحی لباس فعال باشند که سلیقه مخاطب خود را بشناسند و بر اساس آن سلیقه، تولید و بازاریابی کنند.

یاری‌بخت، توجه به فرهنگ هر سرزمین را ضروری دانست و افزود: پایه‌های هنر طراحی در فرهنگ مردم هر منطقه است. به عبارتی یک طراح باید به فرهنگ و عناصر فرهنگی هر منطقه توجه کند. طراحان ایرانی نمی‌توانند تاریخ و هویت خود را نادیده بگیرند و انتظار داشته باشند از لباس‌ها و طرح‌هایشان استقبال شود.

در این جلسه آلفرد مهدوی پایه‌گذار دانشگاه مد آرت هم حضور داشت، او در سخنانی گفت: من ایرانی هستم اما از پنج سالگی در پاریس زندگی کردم به همین خاطر به فرانسه سخن می‌گویم. من ۴۰ سال از عمر خود را به آموزش در زمینه مد پرداخته و از ۱۶ سال پیش تاکنون دانشگاه مد آرت را راه‌اندازی کردم؛ دانشگاهی که امروز در کشورهای مختلف چون چین، ویتنام و … شعبه دارد.

او در ادامه بیان کرد: مد یکی از مهمترین صنعت‌ها در دنیاست و بین ملت‌ها و کشورهای مختلف ارتباط ایجاد می‌کند، چرا که مد و طراحی بر اساس فرهنگ جوامع شکل می‌گیرد تا مُعرف فرهنگ و هویت هر کشور و سرزمینی باشد. برای مثال من با راه‌اندازی دانشگاه مد آرت در کشور چین یا ویتنام، فرهنگ فرانسه را به آن کشورها نبرده‌ام، بلکه فرهنگ چین و ویتنام را راهی فرانسه کرده‌ام یا به عبارت بهتر با صنعت مد توانسته‌ام میان فرهنگ‌های مختلف پُل بزنم.

در این مراسم همسر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هم حضور داشت؛ او اتفاقاتی که در مراسم افتتاح بخش بین‌الملل ششمین جشنواره مد و لباس فجر افتاده بود را به زبان انگلیسی برای میهمانان خارجی ترجمه کرد .

در مراسم افتتاحیه مترجمی برای ترجمه گفته های سخنرانان حاضر نبود و به نظر می رسد ، یک مترجم باید حضور می داشت تا گفته‌های سخنرانان را برای شرکت‌کنندگان در مراسم ترجمه کند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد