شبکه های اجتماعی فرصت اند نه تهدید

به گزارش فناوری فرهنگی، مراسم اختتامیه نهمین جشنواره رسانه های دیجیتال عصر امروز سه شنبه ۱۷ اسفند با حضور وزیر ارشاد و رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و همچنین رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در سالن سینمایی وزارت ارشاد برگزار شد.

در ابتدای این برنامه سیدمرتضی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال گفت: ویژگی این دوره از جشنواره رشد ۲۲۰ درصدی آثار بود. با این وضع باید سال ۹۶ را سال خروج از رکودی بدانیم که از سال ۹۳ شروع شد. و توجه کنیم تحولاتی که در هزاره سوم شاهدشان هستیم بسیار متفاوت تر از چیزی است که در هزاره دوم دیده ایم.

وی افزود: ضریب نفوذ در کشور ما بالاتر از میانگین جهانی است. این رقم در جهان ۴۶ درصد و در کشور ما بیش از ۵۵ درصد است. ما شاهد گردش ازADSL به سمت موبایل های هوشمند بودیم و در حال حاضر بیشترین میزان استفاده از تلفن همراه نسل سوم است. به این ترتیب انتظار داریم نسل سوم تلفن همراه تا سه سال آینده در کشور ما هم رایج بشود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در ادامه گفت: تا ۳ سال آینده استفاده از کامپیوترهای کوانتومی در جهان آغاز می شود که دیگر با صفر و یک کار نمی کنند البته بهره برداری از اینگونه کامپیوترها از سال ۲۰۱۳ شروع شده و حجم و اندازه زیادی را اشغال می کنند اما به مرور کوچکتر خواهند شد. اگر استفاده از این کامپیوترها محقق شود از سطح اتم به سطح الکترون می رسیم.

موسویان در پایان سخنانش گفت: وظیفه مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در کشور این است که بنابر مصوبه شورای فضای مجازی در سال ۹۴ یک محیط امن، سالن و مفید را در فضای مجازی ایجاد کنند.

در ادامه این برنامه سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما نیازمند یک بازشناسی، بازنمایی و کالبدشکافی تحولات فرهنگی در جامعه ایران هستیم بویژه در دهه چهارم پس از انقلاب. سرعت تحولات در ایران امروز به حدی است که نمی توان کشوری را با آن مقایسه کرد به همین دلیل باید با رویکرد استراتژیک و کلان نگر به تحولات جامعه ایران نگاه کنیم.

وی افزود: همه بحث هایی که امروز مطرح می شوند به بحث جهانی شدن ربط داده می شوند اما آنچه مهم است این است که چه از نظر جهانی سازی یا شدن، سرعت تحولات سیری را طراحی کرده که امکان مطالعات آینده نگر را برای ما سخت می کند. فکر کنید قطاری در حال حرکت است و در عین حال باید اجزای آن را بناشیم. بر اساس آن برنامه بنویسیم و اطلاعات مسافران قطار را نیز بررسی کنیم و … این کار بسیار پیچیده است و متاسفانه در این زمینه ضعف جدی داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروز هم عمق و هم گستره تحولات وسیع است. حداقل ۴۰ میلیون نفر به مدد وسایل هوشمند در مسیر این تحولات قرار گرفته اند. اشکالی که هست این است که ما همه تغییرات را متوجه فضای مجازی می دانیم. عمق تغییرات پیام از تحولی می دهد که در سه دهه گذشته وجود نداشته. ما در دهه چهارم انقلاب وارد زیست شبکه ای شده ایم و از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ مهمترین تحولات ایران از عصر مشروطه تا امروز رخ خواهد داد یعنی هر سال، هر ماه، هر روز و هر ساعت تغییرات جدیدی را شاهد خواهیم بود.

صالحی امیری در ادامه گفت: آیا ما تحولات را تدبیر می کنیم یا فقط مطالعه شان می کنیم. متاسفانه ظرفیت لازم برای تدبیر قبل از تغییر، ایجاد نشده است. وضعیت فعلی ما این گونه است که منتظر می شویم تغییرات رخ بدهند و سپس برایشان سیاست می نویسیم. این تغییرات هم در سطح میکرو و هم در سطح ماکرو در حال رخ دادن هستند. شبکه های اجتماعی دیگر مجازی نیستند بلکه حقیقی اند. امروز با توجه به اینکه می توان همزمان با حذف زمان و مکان احساس، اطلاعات، صدا و تصویر را منتقل کرد دیگر نمی توان فضای شبکه های اجتماعی را مجازی دانست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از سخنانش گفت: عمده بحث هایی که این روزها در این باره در محافل مختلف مطرح می شود به نظرم اشتباه تحلیلی هستند چون ما مشغول بحث روی معلول ها هستیم نه علت. در این زمینه دو نگاه در کشور وجود دارد: ۱-نگاه بستن و انسدادی ۲- رها کردن و تسلیم شدن یا به عبارتی ولنگاری. اما نگاه سومی هم وجود دارد که نگاه ما است و آن پذیرش واقعیت و مدیریت این فضا است. این نگاهی است که در شورای عالی فضای مجازی و دولت بدنبال آن هستیم یعنی ضمن به رسمیت شناختن شبکه های اجتماعی باید از این محیط صیانت کرد. مجموعه بحث ها در دولت به این نتیجه منجر شده که شبکه های اجتماعی در ایران فرصت اند نه تهدید.

صالحی امیری ادامه داد: باید در این فضا به جنبش تولید محتوا دست بزنیم. نمی توان سدسازی کرد و ۴۰ میلیون نفر را از این فضا منع کرد اما می توان مصرف فرهنگی را هدایت و این فضا را مدیریت کرد. این مطلبی است که رویکرد عقلانی به ما می گوید. با این حال عده ای تلاش دارند این فضا را پرتنش کنند. برای مدیریت این فضا نیاز به یک عزم ملی داریم چون دولت به تنهایی نمی تواند همه امور را سامان بدهد.

پس از پایان سخنان وزیر ارشاد و هنگامی که قصد پائین آمدن از سن را داشت یکی از حاضران به انتقاد و اعتراض پرداخت و گفت: آقای وزیر برای رسیدگی به کارمان چند بار باید به شما نامه بدهیم و جواب نگیریم.

صالحی امیری دقایقی را به گفتگو با این فرد منتقد اختصاص داد و سپس برنامه روال عادی خود را از سر گرفت.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد