بله، استفاده از فیسبوک، شما را تنهاتر می کند!

به گزارش فناوری فرهنگی، شما شاید فکر کنید که استفاده از فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام باعث می شود تا به دوستان خود، نزدیک تر شوید اما نتایج یک پژوهش جدید نشان می دهد که خلاف این موضوع صحت دارد.

این پژوهش که روز دوشنبه در مجله‌ی طب پیشگیری آمریکا (American Journal of Preventive Medicine) منتشر شده است، ارتباطی را بین تعداد دفعات استفاده و صرف وقت بیشتر در شبکه های اجتماعی و احتمال افزایش خطر انزوای اجتماعی در جوانان مطرح کرده است.

بله، استفاده از فیسبوک، شما را تنهاتر می کند!

دکتر برایان ا. پریماک (Brian A. Primack) سرپرست این پژوهش و رئیس مرکز پژوهش های تکنولوژی رسانه و سلامت در دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ در یک کنفرانس خبری گفت: ما به طور ذاتی، موجوداتی اجتماعی هستیم، اما زندگی مدرن گرایش بیشتری به جداسازی ما از یکدیگر دارد تا اینکه بخواهد ما را دور هم جمع کند. در حالی که شبکه های اجتماعی در ظاهر، فرصت هایی را برای پر کردن خلأ اجتماعی ارائه می دهند، این همان راهکاری نیست که مردم به آن امید بسته بودند.

دکتر پریماک و تیم تحقیقاتی وی در اوایل سال 2014 میلادی از 1700 آمریکایی با سنین بین 19 تا 32 سال، در مورد استفاده‌ی آنها از شبکه های اجتماعی نظرسنجی کردند و با استفاده از سیستم سنجش اطلاعات بر اساس نتایج حاصل از گزارش های اعلامی بیمار (Patient-Reported Outcomes Measurement Information System) که یک ابزار ارزیابی استاندارد به شمار می رود، انزوای اجتماعی دریافتی آنها را مورد سنجش قرار دادند.

تیم تحقیقاتی دکتر پریماک پس از بازبینی متغیر‌های جمعیتی و اجتماعی دریافتند، شانس انزوای اجتماعی دریافتی افرادی که بیش از دو ساعت در روز از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، نسبت به کسانی که کمتر از نیم ساعت در روز از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، دو برابر بیشتر است. انزوای اجتماعی دریافتی کسانی که سایت های شبکه های اجتماعی خود را 58 بار در هفته و یا بیشتر چک می کنند، نسبت به کسانی که کمتر از 9 بار در هفته به این سایت ها مراجعه می کنند، تقریباً سه برابر بیشتر است.

پژوهشگران در این پژوهش از شرکت کنندگان در مورد استفاده آنها از شبکه های اجتماعی محبوب در آن سال پرسیدند. فیسبوک، یوتیوب، توئیتر، گوگل پلاس، اینستاگرام، اسنپ چت، ردیت، تامبلر، پینترست، واین و لینکدین در این پژوهش مورد پرسش قرار گرفتند.

هر چند پژوهشگران از این موضوع مطمئن نیستند که آیا شرکت کنندگان پیش از استفاده از شبکه های اجتماعی هم، تنها و منزوی بوده‌اند و یا آیا استفاده از شبکه های اجتماعی به این حس منفی دامن می زند یا خیر، آنها این گونه استدلال کردند که شبکه های اجتماعی می توانند از روش های مختلفی به انزوای اجتماعی دریافتی کمک کنند. این روش ها شامل برانگیختن حس حسادت و دشمنی و همچنین دلسردی از تعامل با افراد مورد علاقه در زندگی واقعی می شوند.

دکتر پریماک در کنفراس خبری افزود: من تردیدی ندارم که برخی از مردم با استفاده از پلتفورم های خاص و از طرق مختلف، شاید بتوانند توسط ارتباطات رسانه های اجتماعی به آرامش خاطر و ارتباط اجتماعی برسند. با این حال، نتایج این مطالعه به ما یادآوری می کند که استفاده از شبکه های اجتماعی با افزایش انزوای اجتماعی در ارتباط است.

این یافته ها مهر تأییدی بر نتایج پژوهش قبلی است که استفاده‌ی بیش از حد از رسانه ها را با تضعیف سلامت روان مرتبط می داند.

انجمن روانشناسی آمریکا (APA) در گزارش خود با عنوان “استرس در آمریکا” اعلام کرد، سطح استرس در کسانی که “چک کننده همیشگی” شبکه های اجتماعی هستند، می تواند افزایش یابد.

انجمن روانشناسی آمریکا برای محدود کردن استفاده از شبکه های اجتماعی، توصیه می کند که در کنار رعایت سایر نکات، گاه از تکنولوژی خود سم زدایی کنید، در هر لحظه حضور داشته باشید، بخش اعلانات شبکه های اجتماعی را خاموش کنید و گوشی تلفن هوشمند خود را در هنگام رانندگی کنار بگذارید.

منبع: تابناک باتو


کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد