پیرامون صنایع خلاق بریتانیا و زیربخش های آن

به گزارش فناوری فرهنگی، مفهوم صنایع خلاق برای نخستین بار در جهان، در دهه 1990، در کشور بریتانیا مطرح گردید و سپس در مجموعه دولت آن کشور بکارگیری شد. هدف از این بکار گیری تغییر دادن نگرش ها، نسبت به ارزش گذاری حوزه فرهنگ و هنر عنوان می گردد.

 در این راستا، بخش اقتصاد خلاق شورای فرهنگی بریتانیا (بریتیش کانسیل)، در دومین شماره «مجله اقتصاد فرهنگی و خلاق» خود در سال 2010، به ترسیم نقشه راه صنایع خلاق بریتانیا می پردازد. در بخش هایی از فصل دوم این مجله، که ما در این بخش به آن خواهیم پرداخت، پس از ذکر مقدمه ای در باب اهمیت صنایع خلاق در حوزه اقتصاد بریتانیا و روند شکل گیری این مفهوم طی دودهه، به نوعی تقسیم بندی صنایع خلاق، که توسط «دپارتمان فرهنگ، رسانه و ورزش بریتانیا» در سال 1998 انجام گردیده، اشاره خواهد شد.

سرآغاز

در ابتدای قرن بیست و یکم و در جهان به هم وابسته و درهم تنیده ی معاصر، جامعه جهانی، با چالش های پیچیده ای از قبیل تبعیض و نابرابری در میان یک ملت، و نیز در عرصه بین المللی مواجه است. در این میان، استراتژی های توسعه می بایست ظرفیت های خلاقانه ای را بکارگیرند تا راه حل های مناسبی در باب این چالش ها پیدا شود. چالش هایی که موجب فاصله گرفتن جوامع در حوزه های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی شده است. در این شرایط مفهوم اقتصاد فرهنگی و یا اقتصاد خلاق به عنوان یک میانجی، موجبات وصل حوزه های فرهنگ، اقتصاد و تکنولوژی را فراهم آورده است.

جهان امروز ما بگونه ای فزاینده با تصاویر، اصوات، نمادها و ایده های مختلف و متنوع احاطه شده و منجر به شکل گیری سرمایه ها، مشاغل و فرهنگ های جدیدی گشته است. کشور بریتانیا برای نخستین بار این تنوعات فرهنگی را سازمان داد و موجب شد که امروز این کشور چه از جنبه اقتصادی موضوع و چه از جنبه ترویج رویکردهای متنوع اجتماعی و توسعه ای آن در جهان پیشگام باشد و آن را راهبری کند.

دولت بریتانیا بر این باور است که، هیچ فرد یا ملتی نمی تواند خِرَد و فرزانگی را در انحصار خود بداند. و اینگونه است که می بینیم مردم خلاق و نوآور بسیاری در پهنه ی گیتی در حال تغییر شیوه هایی هستند که ما بواسطه آنها، تاکنون به ساخت و مبادله کالاها، خدمات و فرهنگ ها پرداخته ایم.

 برای دسترسی به متن کامل مطلب، به نشریه اقتصاد خلاق (شماره اول) مراجعه نمائید.

منبع: اقتصادخلاق

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد