چگونه آمازون به غول اقتصادی تبدیل شد؟

به گزارش فناوری فرهنگی، شرکت آمازون در سال 1995 توسط جف بزوس در سیاتل آمریکا تاسیس شد و در ابتدا فقط یک شرکت فروش اینترنتی کتاب بود. ارزش هر سهم آمازون در سال 1997 در بازار بورس آمریکا 15 دلار بود و اگر 10 هزار دلار در این شرکت سرمایه گذاری می کردید اکنون سرمایه شما رشد 48197 درصدی را تجربه می کرد و شما بالغ بر 8/4 میلیون دلار سرمایه داشتید. آمازون بعد از مدتی که به فروش آنلاین کتاب پرداخت در سال 1998 به فروش محصولات متنوعی مانند سی دی، دی وی دی، نرم افزار، مبلمان، غذا، اسباب بازی، لباس و… روی آورد. شرکت آمازون در سال های گذشته برای کسب سود بیشتر دست به فعالیتهای مختلفی زده است. در همین راستا شرکت آمازون در سال 2007 کتاب خوان الکترونیکی مخصوص به شرکت خود را با نام تجاری کیندل روانه بازار کرد تا بدین ترتیب مشتریانش با خرید این کتاب خوان و پرداخت حق اشتراک بتوانند کتاب های مختلفی را دانلود کنند و در کتاب خوان خود مطالعه کنند. در سال 1999 شرکت آمازون سایت الکسا را خریداری کرد. سایت الکسا در سال 1996 فعالیت خود را آغاز کرد و ترافیک مربوط به هر سایت را بررسی می کند و رتبه آن را در میان تقریبا 30 میلیون سایت مختلف محاسبه می کند.

تعدا بازدید کنندگان این سایت در ماه حدود 6/5 میلیون نفر است. شرکت آمازون با خرید این سایت حدود 330 میلیون دلار درآمد کسب کرده است. از دیگر کارهای آمازون در جهت کسب درآمد بیشتر خرید روزنامه ی واشنگتن پست با تمام نشریات متلعق به آن است. در سال 2013 آمازون واشنگتن پست را به قیمت 250 میلیون دلار خریداری کرد. بعد از خریداری شدن واشنگتن پست، فروش نسخه های این روزنامه سه برابر شده است. آمازون همچنین قصد دارد فروشگاه های رفاهی و مکانهایی جهت تهیه ی غذا راه اندازی کند در همین راستا در سال 2016 یک نمونه از این فروشگاه ها را با نام Amazon go برای کارمندان خود راه اندازی کرده است که هزینه ها به صورت اتوماتیک از حساب کاربری کارمندان کسر می شود و نیازی به تشکیل صف برای پرداخت ها وجود ندارد. مدیر عامل آمازون در سال 2013 روش نوینی برای تحویل کالا ارائه کرده است که نام Amazon prime air را برای آن در نظر گرفته است در روش ارائه شده قرار است از ربات های کنترل از راه دور جهت تحویل کالاهای خریداری شده به مشتریان استفاده شود که البته این طرح هنوز اجرایی نشده است. بر طبق گفته ی مدیران سایت آمازون احتمالا این طرح طی 4 یا 5 سال آینده اجرایی خواهد شد. یکی از کارهای بسیار پردرآمد برای این شرکت که باعث توسعه روزافزون آن می شود بحث تبلیغات است. پیش بینی می شود تا سال 2020 درآمد حاصل از تبلیغات آمازون به رقم 7 میلیارد دلار برسد. اگرچه این رقم حدود 4 درصد از کل بازار تبلیغات است و 96 درصد باقی مانده در سیطره شرکتهای گوگل و فیسبوک قرار دارد. شرکت آمازون چون آرشیو اطلاعاتی بسیار خوبی از مشترکان و ذائقه خرید آنها دارد بنابراین یکی از بهترین شرکت ها برای فرستادن پیام های تبلیغاتی است. از اینرو می تواند یکی از شرکت های مرجع جهت سفارش تبلیغات باشد. بنابراین درآمد آمازون از تبلیغات رشد روزافزونی خواهد داشت. آمازون در سرمایه گذاری در حوزه هایی که موفقیت در آنها بعید به نظر می رسد اما در طولانی مدت به نتیجه خواهد رسید علاقه بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال آمازون در سال 2016 (2/3) میلیارد دلار در حوزه محتوا سرمایه گذاری کرده است و قصد دارد سرمایه گذاری خود را در زمینه ویدیو دو برابر کند.

در نتیجه کارهایی که آمازون انجام می دهد به راحتی می توان حدس زد که استراتژی این کمپانی برای کسب درآمد بیشتر بزرگتر شدن آن است و در این راستا سعی می کند شرکت های کوچکتر را خریداری کند یا به سرویس دهی خود کارهای جدیدی را اضافه کند. در سه ماهه اول سال 2017 بر اساس گزارشات مالی سالانه، فروش آمازون 23 درصد افزایش داشته است و به رقم 7/35 میلیارد دلار رسیده است. هم چنین سود این شرکت 724 میلیون دلار برآورد شده است. این شرکت درسال 2011 حدود 30 هزار کارمند داشت و در پایان سال 2016 تعداد کارمندانش به 180 هزار نفر رسید. همچنین تعداد کل کارمندان تمام وقت و پاره وقت این شرکت در سراسر دنیا بالغ بر 306 هزار نفر می باشد. آمازون در سالهای اخیر به رشد پر شتاب خود ادامه داده است و در حوزه های دیگری مانند عرضه دستگاهها پخش تلویزیون، بلندگوی هوشمند مجهز سیستم صوتی الکسا و تلفن های هوشمند وارد شده است. خدمات رایانش ابری این شرکت حدود 8 میلیارد دلار درآمد داشته است و به گفته مدیر عامل آمازون زیر ساختهای این کمپانی در این راستا در حال توسعه می باشد. بنابراین به عنوان یک نمونه از استراتژی های موفق در بزرگتر شدن کمپانی ها و افزایش خدمات دهی آنها می توان به آمازون اشاره کرد. در واقع امروزه بازارهای جهانی به گونه ای در حال چرخش هستند که تنها شرکتهای بزرگ با سطوح مختلف خدمات دهی می توانند سود مناسبی کسب کنند و به رشد خود ادامه دهند. بنابراین باید این استراتژی به صورت حساب شده و گام به گام در شرکت های نو پای داخلی شکل بگیرد و مقدمات گسترش زیر ساخت و افزایش خدمات دهی در آنها رشد کند تا بدین ترتیب برای چند سال آینده حداقل چند شرکت ایرانی در بازار های جهانی به صورت یک برند معروف وجود داشته باشند و بتوانند در این بازار پرتکاپو رقابت کنند.

نویسنده: سید میلاد علیزاده

منابع:

اقتصاد خلاق
زومیتبردار

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد