چرا انیمیشن یخ زده رکورد دار فروش شد؟

به گزارش فناوری فرهنگی، در سال 2013 پنجاه و سومین انیمیشن ساخته ی والت دیسنی بر روی پرده سینما رفت و توانست رکورد دارد فروش انیمیشن شود و البته رکوردهای دیگری نیز از خود به جا گذاشت، که از جمله آنها دهمین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد. این انیمیشن که یخ زده (به انگلیسی Frozen) نام دارد دارای نکات و ویژگی هایی است که باعث شده علاوه بر فروش قابل توجه ای که داشت بتواند جوایز متعدد بین المللی را کسب کند. که مهم ترین آنها اسکار 86 ام بود. قصه ی این انیمیشن مربوط به دو خواهر و عشق واقعی آنها به یکدیگر است که در این میان عده ای با عشق های دروغین و فقط برای کسب مقام و ثروت به آنها نزدیک می شوند اما در پایان داستان این شخصیتهای منفی شکست می خورند.

محور اصلی داستان دو خواهر به نام های السا و آنا هستند که السا خواهر بزرگتر است و قدرت جادویی تولید برف و یخ و سرما را دارد اما رفته رفته قدرتش زیاد می شود و به نوعی باعث بوجود آمدن خرابی هایی می شود از جمله که به خواهر کوچکتر صدمه می زند. با بزرگتر شدن دو خواهر و فوت پدر و مادر در اثر طوفان ها در میان دریا خواهر بزرگتر در سن 21 سالگی به مقام ملکه سرزمین خود انتخاب می شود اما قدرت او نمایان می شود و برای اینکه به کسی آسیبی نرسد فرار می کند و باعث می شود زمستان سردی در تمام سرزمین حکم فرما شود. خواهر کوچکتر در یک شرایط پر فراز و نشیب به دنبال خواهر بزرگتر خود می رود که او را آگاه کند و به این زمستان خاتمه دهد اما درست جایی که آنا به السا می رسد بازهم در اثر سهل انگاری السا ، آنا صدمه می بیند. در این میان توسط موجودات کوچک سنگی، راه درمان، عشق حقیقی بیان می شود که درانتهای داستان خواهر کوچکتر با فدا کردن خود برای جلوگیری از قتل السا این عشق حقیقی را به معرض نمایش می گذارد و در عین حال که در حال یخ بستن و نابودی بود هم السا را نجات می دهد و هم خودش را بواسطه آن عشق حقیقی درمان می کند و یخ از درون وجود خودش هم پاک می شود. به این ترتیب شاهد داستانی با یک شروع و پایان خوب و در عین حال با چالشهای فراوان در میانه داستان روبه رو هستیم. اما این تنها دلیل موفقیت این اثر سینمایی انیمیشنی نیست.

در واقع علاوه بر عنصر داستان پردازی و پایان خوب یعنی پیروزی نیروهای مثبت بر شخصیتهای منفی دلایل دیگری مانند موزیکال بودن داستان در موفقیت این انیمیشن دخیل بوده اند. از طرفی دقت و وسواس بسیار زیاد تیم تولید کننده باعث بوجود آمدن تصاویر بسیار زیبا و نزدیک به واقعیت در این انیمیشن شده است. طرح های بسیار زیبای انیماتورها در جذب مخاطب تاثیر به سزایی داشته اند. در همین راستا برای اینکه انیماتورها از حرکات روی یخ مانند، دویدن، حرکت لباسها و سرخوردن ها بر روی یخ را بهتر درک کنند، چند سفر علمی کوتاه برای آنها ترتیب داده شد تا با سفر به منطقه پر برف ایالات وایومینگ، تمامی این رفتارها و حرکاتها برای تیم تولید کننده انیمیشن تجربه شود. به عنوان نمونه دیگر، گروه نور پردازی و تیم هنری به یک هتل یخی  در شهر کبک کانادا رفتند تا بازتاب و شکست نور بر روی یخ و برف را از نزدیک ببینند و درک درستی از این موضوعات پیدا کنند. این مسئله خود نشان دهنده‏ی دقت و وسواس کارگردان و دیگر عوامل سازنده‏ی انیمیشن در جان دادن به طرح های انیمیشن می‏باشد. در واقع عوامل سازنده می‏خواستند با این کارها تا جایی که می شود فضاسازی‏های انیمیشن را به واقعیت نزدیک کنند تا بدین ترتیب بتوانند بیننده را به طور کامل همراه خود کنند. همین مسئله در تکمیل شخصیتهای اصلی داستان و نشان دادن حالتهای مختلف آنها نیز وجود داشت. در واقع در این انیمیشن سعی شده است که شخصیتهای انیمیشن برای کودکان، محبوب سازی شود و از نوع پوشش و مدل موی آنها برای دختر بچه ها الگو سازی شود. بنابراین همانطورکه بیان شد دقت نظر در مسائل مختلف طراحی و ساخت انیمیشن و هم چنین داستانی بودن و موزیکال بودن آن و استفاده از صدای هنر پیشه‏های محبوب برای جذابتر شدن انیمیشن همگی دست به دست هم داده‏اند تا چنین اثری خلق شود. حدود 600 تا 650 نفر برای ساخت این انیمیشن همکاری داشته اند که از این میان تیم نور پردازی متشکل از 70 نفر بود.

این انیمیشن 108 دقیقه‏ای هزینه‏ای در حدود 150 میلیون دلار در بر داشت اما به لطف نکاتی که عوامل سازنده آن رعایت کردند فروشی در حدود 274/1 میلیارد دلار داشت و به این ترتیب پرفروش ترین انیمیشن و دهمین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد. البته کسب درآمد به فروش انیمیشن‏ها ختم نمی شود و کمپانی های بزرگ دائما سعی می کنند در یک زنجیره ی به هم پیوسته کارکترهای خودشان را به مردم نشان دهند و کسب درآمد کنند. از آن نمونه به تصویر کشیدن شخصیتهای اصلی این انیمیشن بر روی یک هواپیمای بویینگ 737 می باشد که البته نه تنها در بدنه بیرونی هواپیما طرحی از شخصیتهای اصلی انیمیشن است بلکه در درون هواپیما نیز از شخصیتهای این انیمیشن برای طراحی استفاده شده است و هم چنین لباس عروس هایی با طرح لباس السا به بازار روانه شده است و از سبک آرایش السا در آرایشگاه ها نیز برای تبلیغات استفاده می شود. بنابراین همانطور که بیان شد انیمیشن سازی دنیا تنها به ساخت و فروش یک انیمیشن بسنده نمی کنند بلکه سعی می کنند به طرق مختلف در جامعه ظهور و بروز داشته باشند تا بدین ترتیب هم فروش محصولات جانبی خودشان را بالا ببرند و هم از لحاظ فرهنگی نسلهای آینده را تحت تاثیر فرهنگ خودشان قرار دهند و این همان شیوه ترویج خزنده ی یک فرهنگ در سراسر دنیا می باشد.

نویسنده: سید میلاد علیزاده

منابع: ایسنا، مهر نیوزبردار

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد